Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TommyHje
Hej alla här inne!
Nu har jag bestämt mig för att behålla "problembilen" en sommar till iaf,nu är ju ändå allt fixat.
Tänkte jag skulle fixa lite mer knuff i bilen och vill ha er kunskap ang. optimering och vad jag ska välja!?

Tacksam för alla tips och råd förstås!

/Tommy :-D
Användarvisningsbild
av LazerHawke
TommyHje skrev:Hej alla här inne!
Nu har jag bestämt mig för att behålla "problembilen" en sommar till iaf,nu är ju ändå allt fixat.
Tänkte jag skulle fixa lite mer knuff i bilen och vill ha er kunskap ang. optimering och vad jag ska välja!?

Skriv gärna vilken bil det gäller :)
av UnleashFusion
TommyHje skrev: sön 12 feb 2023, 13:33 Hej alla här inne!

Tänkte först BSR men dom hade ej. Idagsläget tror jag det finns två(kan finnas andra som jag själv inte hört/provat) men antingen volvos egna Polestar: https://www2.bilia.se/biltillbehor/styl ... _32242584/
eller https://ricaab.com/sv/fordonstyp/bilar/ ... -2018.html
av TommyHje
Hade gärna (helst) valt Volvos Polestar optimering,men den ger ju knappt något tycker jag det verkar som!?
Ricaab låter mer intressant,någon som har koll på dom?

/T
av TommyHje
Dieselkraft ger ännu bättre effekt (om nu siffrorna stämmer?)
Någon här som kör med deras box!?

/T
av UnleashFusion
Jag säger undvik boxar överlag, hellre mjukvara än boxar som manipulerar signaler, tror det även var känt sedan 2013+ att boxar är något man skall undvika om man inte har en sketen skrotbil som ifall något händer så gråter man inte efterhand.

Polestar ger mindre effektökning jämfört med rica men Polestar gör skillnad i mellanregistret mot icke-optimering såklart.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
dessutom ger verkligheten något annat än pappret optimeringen gör den som den borde vara när den rullar av bandet :)
av KalleJ
TommyHje skrev:Dieselkraft ger ännu bättre effekt (om nu siffrorna stämmer?)
Någon här som kör med deras box!?

/T
Ett undvik box i största möjliga mån.
Två ta alla siffror* ifrån de olika företagen med en nypa salt. Olika bänkar, olika förhållanden och lite kukmätartävling. Sen så är inte högsta effekuttaget inte något att eftertrakta, skiten ska hålla också. En bra optimering rampar upp Nm kurvan långsamt på låga varv.

*Undantaget är Polestar, det ger lägre effekt&Nm. Men man får lite snabbare låda om man har automat också.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]