Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Här i Ystad är det kommunen som är nätägare. Än så länge har det fungerat bra och förhoppningsvis fortsätter det så.
Det har varit nyetableringar av rätt många elintensiva företag som ställer till det för Ystad Energi. Dom köper elen av Eon och får inte köpa mer! Då blir det kommunen som får lösa problemet. Därför vill kommunen att så många som möjligt ansluter sig till fjärrvärmenätet. Tror att nyetablerade företag i princip tvingas till fjärrvärme. Kommunen driver även fjärrvärmen och det till en låg kostnad, 85,6 öre/kWh. Nu vill många ansluta hyreshus och villor så det gör situationen mycket bättre. Kommunen säger också att fjärrvärmesystemet inte kommer att säljas till någon, utan ska vara en "dragkraft" för att locka hit nyetableringar och husbyggen.
Användarvisningsbild
av Funk
Allinug skrev:Jag reagerade på att man sa att det var för klena ledningar till området, därför blir maxeffekten 4kW. När de byts om några år kommer det att bli bättre. Men samma klena ledningar som försörjer garagelängorna lär väl försörja bostadshusen. Så detta begränsar innan effektavgiften kan begränsa förbrukning vid ”fel tid”.
Detta med klena ledningar är ett allmänt problem här i stan och vi har tappat möjliga företagsetableringar på grund av detta. Man tycks tro att man löser problemet med mer el överallt, men jag tror inte att det är så i alla städer. Mer el hjälper inte ifall man inte kan få ut elen till användarna.
Mer info behövs nog, för är det 4kW totalt, per fas eller t.o.m 4kW per fas och laddare ? Hur många laddare ?

Personligen för mig hade all normal veckokörning täckts med 4kW laddning och till och med blivit över rent statistiskt. Jag förbrukar väl max 300-350 kW i månaden nu vintertid då jag gärna förvärmer, sommartid mindre. Jag kör väl runt 1500mil om året..
10 timmar laddning vid urusla 1,4kW borde ändå ge realistiskt runt 6-8 mils range, lite osäker då jag inte laddat så långsamt men teoretiskt..

Enda gången det skulle vara lite stressigt med 4kW är väl då man kommer hem efter en längre tripp och har mer att fylla upp innan nästa körning. Behöver man göra längre resor två dagar i rad så kan man ju inte i er situation bara "vrida upp" till 11kW .

Med det sagt, man skall inte överdriva behovet av snabb laddning, men man måste vara medveten på ett annat sätt än om man kör bränsledriven bil. Man bör också vända på tankesättet att i stället för att tanka när man behöver, alltid ha så fullt som möjligt för att man kan behöva det. Vid behov kan man ju dessutom DC-ladda taktiskt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Per garagelänga, om 20 bilar, finns det 5 kW att dela på, om det är 10-15 minusgrader, när elen till värme och belysning till längorna är borträknade. Alla parkeringsplatser har laddare, eftersom man har en egen garageplats i längan. Men man räknar bara med 3 laddbilar per länga i nuläget, och då ska de dela på 5 kW. Det finns saker att förstärka elmässigt även i längorna, men den investeringen är bättre att skjuta upp eftersom elledningarna till området är för klena.

Det görs omfattande arbeten på annat håll i stan, där man byter ut urgamla fjärrvärme-, vatten- och elledningar. Det kommer att öka kapaciteten rejält. Detta är planerat även hit, om några år.
Användarvisningsbild
av Funk
Allinug skrev:Per garagelänga, om 20 bilar, finns det 5 kW att dela på, om det är 10-15 minusgrader, när elen till värme och belysning till längorna är borträknade. Alla parkeringsplatser har laddare, eftersom man har en egen garageplats i längan. Men man räknar bara med 3 laddbilar per länga i nuläget, och då ska de dela på 5 kW. Det finns saker att förstärka elmässigt även i längorna, men den investeringen är bättre att skjuta upp eftersom elledningarna till området är för klena.

Det görs omfattande arbeten på annat håll i stan, där man byter ut urgamla fjärrvärme-, vatten- och elledningar. Det kommer att öka kapaciteten rejält. Detta är planerat även hit, om några år.
Ah, inte den bästa situationen... men nyckeln är lastbalansering, vilket ni nog behöver senare i alla fall.
Har ni garage med direktverkande eluppvärmning, ojoj, det är troligen en energitjuv.. då är ju effekttariff inte direkt beroende av 5kW till laddarna, utan snarare värmen.

/Thomas

/Thomas
Användarvisningsbild
av Allinug
Detta är med lastbalansering. Därför behövdes laddare för alla installeras nu, så att det är samma typ. Värmefläktarna går igång under en viss temperatur. Det är inte tänkt att det ska vara varmare än underhållsvärme. Men så klart är värmefläktarna en energitjuv, speciellt när någon garageport står öppen ett tag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
EbbevonVolvo skrev: lör 11 feb 2023, 01:57 Här i Ystad är det kommunen som är nätägare. Kommunen driver även fjärrvärmen och det till en låg kostnad, 85,6 öre/kWh. Nu vill många ansluta hyreshus och villor så det gör situationen mycket bättre.
En modern värmepump har COOP 5.0 i verkningsgrad i Ystadklimat.

Det innebär att elen måste ligga över 538 öre/kWh för det ska löna sig med fjärrvärme.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: lör 11 feb 2023, 01:57 Här i Ystad är det kommunen som är nätägare. Kommunen driver även fjärrvärmen och det till en låg kostnad, 85,6 öre/kWh. Nu vill många ansluta hyreshus och villor så det gör situationen mycket bättre.

Det innebär att elen måste ligga över 538 öre/kWh för det ska löna sig med fjärrvärme.
Så kan det kanske vara i ett labb. I min verklighet blev det inte så. Körde fjärrvärme i garage och tillbyggnaden men satte in en luft luft värmepump och stängde ner fjärrvärmen där. Kört detta nu i två år och det blev en tredjedel i förbrukning. Så i detta fallet 0,86 kr *3 blir 2,58 kr för el till motsvarande värme.
Fjärrvärmen har sina fördelar, så även luft luft värmepump.
Användarvisningsbild
av TommyP86
VolvoB20 skrev:

Delar dom ut gratis värmepumpar i ystad? Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev: sön 12 feb 2023, 07:12
VolvoB20 skrev:

Delar dom ut gratis värmepumpar i ystad? Bild
Installera vattenburen värme i huset till fjärrvärme kan lätt dra iväg till några hundra tusen kronor då det är inte gratis heller
av Lockis
VolvoB20 skrev:
TommyP86 skrev: sön 12 feb 2023, 07:12
VolvoB20 skrev: En modern värmepump har COOP 5.0 i verkningsgrad i Ystadklimat.

Delar dom ut gratis värmepumpar i ystad?
Installera vattenburen värme i huset till fjärrvärme kan lätt dra iväg till några hundra tusen kronor då det är inte gratis heller
Vattenburet behöver du installera ändå, så ditt resonemang gör inte saken bättre för värmepumpen ;-)
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 280

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud