Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
Doomis skrev: fre 03 feb 2023, 08:05 Japp den sitter på höger sida mellan kaross och bakvagnsupphängning.
Du kommer inte åt den speciellt bra utan att palla upp bilen och ta bort hjulet. Min rekommendation är att ta kontaktstycket under baksoffan istället, 2 sekunders jobb. Man ser kontaktstycket direkt när soffan är borta. En gul/röd kabel.
Ok, det vore ju enklast. Jag har tagit bort baksätet men hittar ingen gul/röd kabel. Däremot en gul/blå och orange kabel i samma kontaktstycke. Denna var placerad under sätet till höger. Är det denna du menar eller finns där någon annan kontakt någonstans.
av Doomis
Tjo.
Nej den är gul/röd till pumpen.
Det där är fel kontaktstycke. Den här är plaserad mer mot dörren du får ta bort instegsplasten så kommer du se ett 14 poligt grått kontaktstycke 74/512.

Bild
av ÖIVIN
Nu tror jag att jag har hittat kontakten. Är det denna? Jag har mätt på kabeln när jag startar webaston och då kommer pulserande spänning där men det ser ut att vara väldigt låg spänning. Har gjort en testpenna med en lysdiod och ett 1,2 kohms motstånd i serie. På 12 v lyser den starkt men här blinkar den väldigt svagt. Är det verkligen 12 v matning till pumpen eller är det lägre spänning?
Bilagor
20230208_194708.jpg
20230208_194708.jpg (3.14 MiB) Visad 502 gånger
av Doomis
Naj,naj Det är en digital pulsad signal på 5 Hz som bränslepumpen jobbar med, det är inte en rak 12v signal. Eftersom du ser att den "blinkar" så kan vi nog utesluta att det är kabelbrott till pumpen i alla fall.
av ÖIVIN
Nu har jag lossat skarven på bränsleledningen vid värmaren. Förra gången kom det en skvätt bränsle ur när man lossade skarven. Det gjorde det inte nu. Måste betyda att det inte pumpats upp tillräckligt med bränsle. Är det någon som har provat att starta värmaren med skarven lös för att se om det kommer bränsle. Nog borde man kunna testa det?
Användarvisningsbild
av MartinS
med vida kan du väl slavköra bränslepumpen.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]