Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrTrib
Har ni någon erfarenhet av att key less slutar fungera på sin XC90? Letar febrilt efter liknande men ingen lycka än.

Jag har två nycklar som båda slutat fungera vid samma tillfälle, jag har bytt batteri i båda utan resultat.
Key less entry fungerar inte på någon dörr eller bakluckan.
Jag kan starta bilen key less men bilen "tappar" ofta nyckeln och dessutom går det oftast inte att starta om nyckeln ligger kvar i fickan.
Dessutom har jag ibland problem att infotainment systemet ibland är svart. Jag startar bilen och kan köra iväg, men inga fläktar fungerar, bilens skärmar är svarta (förutom hastigheten i HUD), blinkerslampan i displayen fungerar inte osv. Den brukar komma igång efter några minuter då systemet hoppar igång igen. Har hänt lite oftare i slutet.

Någon som känner igen problematiken och kan peka mig i rätt riktning?
av MrTrib
least skrev: tor 09 feb 2023, 13:48 Att läsa ut felkoder bör vara steg 1.
Jag har ingen felkodsläsare och har ingen stark vilja att äga en heller då det är första gången jag har ett bilproblem som inte innefattar en tydlig felkod som att oljenivån är låg eller snart slut på ad-blue. Hoppades på att det ngn har en vanlig quickfix för detta för att slippa tiden och mecket att ta sig till en verkstad.
av Xanthopteryx
Tänker att en bra början är ny fräsch mjukvara. Om det råkar vara någon bugg i den du har.
När du gör service lär de ju även läsa ut felkoder så beroende på vad de säger, om du känner att du vill åtgärda saker själv så bara be om en utskrift av alla fel.

Annars har jag en felkodläsare som är Volvospecifik och skall klara en hel del om du vill få det utläst. Stockholmsområdet.
av least
MrTrib skrev: tor 09 feb 2023, 14:38
least skrev: tor 09 feb 2023, 13:48 Att läsa ut felkoder bör vara steg 1.
Jag har ingen felkodsläsare och har ingen stark vilja att äga en heller då det är första gången jag har ett bilproblem som inte innefattar en tydlig felkod som att oljenivån är låg eller snart slut på ad-blue. Hoppades på att det ngn har en vanlig quickfix för detta för att slippa tiden och mecket att ta sig till en verkstad.
Du listar alltför många fel för att det ska röra sig om en quickfix.
Den enklaste (men även dyraste) orsaken är att gnagare har slitit av en kabelmatta, då lär man få många underliga fel på en och samma gång.
av Hypoxia
Jag har fått åtminstone dina beskrivna keylessproblem, men problemet uppstod efter service för några veckor sedan.

Det känns som att bilen går ner i något slags viloläge och inte svarar på keyless och ibland inte heller på knapparna på nycklarna. Trodde först att det var problem med en specifik nyckel, men efter att ha bytt batterier flera gånger och tydligt märkt en nyckel för att veta vilken man använder så är jag inte klokare.

Problemet uppkommer oregelbundet och jag har en känsla av att det skulle kunna vara kopplat till laddnivå på batteriet eftersom det händer oftare när jag borde börja närma mig läget där inte parkeringsklimatet vill köra och markant mer sällan efter att jag har laddat manuellt. Får däremot inga som helst felmeddelanden om låg laddnivå.
Någon som varit med om liknande?
av Malmstroem
Jag har en XC90 -17. Den var lite kinkig med keyless, men blev bra efter att huvudbatteriet i bilen byttes.

Däremot hade jag inga problem med att någonting annat blev svart. Skärmar, fläktar etc har alltid fungerat.

Enda egentliga tecknet på att batteriet var dåligt var att fjärrstart av värmaren inte alltid fungerade. Bilen angav också dåligt batteri som orsak. Både start/stopp och huvudbatteriet är nyligen bytta på min bil.

Kolla dräneringen vid motorhuvens gångj[…]

Fyllt på spolarvätska och räknat u[…]

Hej! Har en 940 ltt 1996 sedan som jag vill byta t[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Bränd diodbrygga i generator, blir övert[…]