Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
akcolde skrev:Solna, ska felsöka i helgen med OBD2-läsare, hoppas den ger svar
Du behöver Volvo specifik OBD läsare för att läsa felkoder på strålkastarna.
Typ Icarsoft eller Biltema/Julas Volvospecifika, ELM327 funkar bara på motorn i princip.
Nivåsensorn höger fram är rätt vanligt fel.

"felkoderna" Volvo visar i displayen är helt värdelösa. Nää jag är inte bitter, Saab med E-Sid är en miljon gånger bättre bara :angelo:
Användarvisningsbild
av Steffe3
Momentum skrev: tor 09 feb 2023, 10:44 Det fanns inga fel-koder enligt Volvo teknikern, så han förstog inte vad det berodde på.
Du har inte bytt till nya mätarhuset? Jag har också ett "larm" på strålkastarna (kurvljuset), men det fungerar felfritt och har inte heller några riktiga felkoder.

Skulle vilja lösa det också, men jag är inte riktigt så bra på att leka med enheterna i bilen :oops:
Användarvisningsbild
av akcolde
KalleJ skrev: ons 08 feb 2023, 23:05
akcolde skrev:Solna, ska felsöka i helgen med OBD2-läsare, hoppas den ger svar
Du behöver Volvo specifik OBD läsare för att läsa felkoder på strålkastarna.
Typ Icarsoft eller Biltema/Julas Volvospecifika, ELM327 funkar bara på motorn i princip.
Nivåsensorn höger fram är rätt vanligt fel.

"felkoderna" Volvo visar i displayen är helt värdelösa. Nää jag är inte bitter, Saab med E-Sid är en miljon gånger bättre bara :angelo:
Hej, ja stämmer, min vanliga OBD2 gav inget. Vad menar du med "högra nivåsensorn"?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Sitter nivåsensorer på höger sida (alla 4 om man har 4C), dessa kontrollerar ljusnivån baserat på last (inte nåt speciellt under körning tyvärr, vid backar och sådant).
Användarvisningsbild
av akcolde
Steffe3 skrev: tor 09 feb 2023, 18:40 Sitter nivåsensorer på höger sida (alla 4 om man har 4C), dessa kontrollerar ljusnivån baserat på last (inte nåt speciellt under körning tyvärr, vid backar och sådant).
Sitter väl monterade under bilen eller? Ny spökar min vänstra strålkastare hackar sig upp och stannar
Användarvisningsbild
av Steffe3
Mja, dom sitter vid båda högerhjulen i normalfallet. Visserligen i nederkant av bilen, så det kan nog räknas som under :-D
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]