Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Har en S60 2009 automat, som gått ca 11.000 mil, som jag köpt på Volvofirma.

När man lägger i D eller R så knäpper det till och känns som ett spel/glapp i drivningen. På Volvo sa de att det kommer från drivaxlarna, och att de brukade limma dessa förut, men att de slutat med det för att det inte håller. Dock är detta bara kosmetiskt enligt dem, och inget som man behöver åtgärda.

Har läst forumsidor utan och innan, för detta stör mig. Bilen är i ett superskick för övrigt och har bara 1 ägare innan mig, så detta skulle jag vilja åtgärda om det går.

Har läst att man kan lägga fett på splinesen och byta ut centrummuttern som håller drivaxeln, mot en variant från XC90 med gummikon på skruven, för att lösa problemet.

Är det värt att testa något av detta, eller finns det något annat att göra, eller ska man helt enkelt acceptera att det finns lite glapp/spel?

Tacksam för tips och råd från någon med erfarenhet av detta.
av DBS
DBS skrev: ons 08 feb 2023, 21:26 Har en S60 2009 automat, som gått ca 11.000 mil, som jag köpt på Volvofirma.

När man lägger i D eller R så knäpper det till och känns som ett spel/glapp i drivningen. På Volvo sa de att det kommer från drivaxlarna, och är inget att bry sig om. De sa att man brukade limma dessa förut, men att de slutat med det för att det inte håller.

Har läst forumsidor utan och innan, för detta stör mig. Bilen är i ett superskick för övrigt och har bara 1 ägare innan mig, så detta skulle jag vilja åtgärda om det går.

Har läst att man kan lägga fett på splinesen och byta ut centrummuttern som håller drivaxeln, mot en variant från XC90 med gummikon på skruven, för att lösa problemet.

Är det värt att testa något av detta, eller finns det något annat att göra, eller ska man helt enkelt acceptera att det finns lite glapp/spel?

Tacksam för tips och råd från någon med erfarenhet av detta. :-(
av binkie
Det där med limma höll man på med på v70N osv. Är inte så kul att ta lös en sån drivaxel idag.

Lägg istället splinesfett på drivaxlarna men såklart då måste du ju plocka ut dom först.

Skruva upp volymen på stereon istället :P
Min mek, på aukt. Volvo-verkstad, drog åt centrumbultarna lite till och då försvann klickandet. Var iofs på en XC90 -08, så den hade kanske redan de speciella bultarna med gummikon.
av 20FJan
Hade samma på våran Nissan Leaf, tydligen vanligt förekommande och det åtgärdades enligt en servicebulletin. Det lossade drivaxeln och fettade in där de kom åt, ny mutter och momentdragning sen blev det tyst och fint.
Extra störigt på en tyst elbil som motorbromsar ganska hårt. Så det uppkom hela tiden vid start/stopp-körning.
av DBS
Tack för tipsen.

Då köper jag bultar med gummikona. Antar att Volvo har dessa.
Sen blir det splinesfett i samband med operationen.

Innan detta är fixat, höjer jag stereon, som Binkie föreslog! :-D

Det gör jag gärna, för det sitter en premium soundanläggning i bilen! :-)
av DBS
Har med ljus och lykta sökt efter bulten med gummihylsa, men tyvärr verkar den inte gå att få tag i
här i Sverige längre... :( Utgången hos Volvo och ersatt med den varianten som redan sitter på min bil.

Finns på Ebay, men då är frakterna ruskigt dyra.
Någon som har något annat tips om var de kan finnas på närmre håll?
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]