Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1530083
Hej!

Vi är nu på jakt efter en andra bil, alltså en bil till min sambo.
Krav hos henne är Bluetooth....
Krav hos mig är hållbar, normala reparationer och servicekostnader och att det skall bara fungera så jag inte får ett samtal var och varannan vecka om motorlampor lyser och den inte startar..

Då vi är i fullgång på köpa hus och med nuvarande ränteläge så är något nyare i 250k + klassen inte aktuellt just nu.

Så de jag söker är något helst i prisklass mellan 110 - 130 000kr men är det bara skrot och problem i den prisklass och miltal?

Sen så skall den ha Automat och bränslevärmare, har även förstått att D4 AWD är något driftsäkrare än D3 fwd, så en D4 AWD även om de kan dra någon cl mer samt kostar några hundringar mer i skatt per år.

Har sätt att de går hitta en D4 AWD från 2011 - 2013 med runt 20k mil på mätaren för rätt prisklass runt 110 - 120 000, men då är det med gamla facelift med men allt annat stämmer.

Är mest intresserad av en XC60 då sitthöjden är trevligare men en V60 kanske är bättre köp?

går jag upp till en 2014 med facelift men samma motor och mil så är vi på en 140 000kr och uppåt.

Men skall jag hitta en 2014 / 2015 års modell med ca 13 - 15k mil på mätaren så är vi uppe i 170 000kr

Så det som frågan egentligen är, hur är dessa vid 20 000 mil? rent ekonomiskt för minska Värdeminskningen/förlusten så gott det går på säg 3 år? vilket är det BÄSTA köpet månadsmässigt och på sikt.


har bland annat kollat på dessa:
https://www.blocket.se/annons/halland/v ... /104274355
19,4k mil, kamrem och vattenpump bytt förra året, ser på bild ut vara i OK skick.
Begär 125k

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /106279388
18,7k mil, kamrem och vattenpump bytt med, diskret och snygg med hellackat.
Begär 130k

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... /103955294
2014 års modell och facelift
19,5k mil, likaså där med kamrem osv. Gillar faceliften men är den värd 20 - 25k extra och är det värt det om 3 år med?

sen för hamna runt 13 - 15k mil så finns det en drös för runt 179k men då börjar vi ändå stiga i pris..
#1530090
@Robbban77,
Skillnaden på min XC60 D4 2014 jämfört FWD mot AWD i skatt är hela 2350kr/år ;-)

XC60 är Europas mest sålda suv så den blir nog rätt lättsåld den dagen. V60 är ju om ni hellre vill ha en men ser ingen mening för mig som med vill sitta högre men framförallt kliva in högre. Hade V60 2012 innan och den var skön att köra men denna är trevligare på alla punkter anser jag då.

Motorn D4204 T5 som sitter i V60 med flera är bra, om man vet att den åtgärdats för vissa tenderar att dra olja likt en Audi :) Väldigt många av dessa verkar sedermera ha åtgärdats och kan man få bevis på det så är det en bra maskin.

Att D3 skulle vara mindre driftsäker äringet jag känner till i alla fall

Faceliften gör ju en del, nr 2 va dock nära och med den färgen ser den fortfarande bra ut. Lite trist med 5" skärm i den samt att i faceliften får ni ju den nya hastighetsmätaren med. Sen är väl färgen på nr 2 mycket mer tacksam, smutsen syns inte alls lika väl som på en svart kärra. VOC är ju trevligt med

Hade kollat mer på Honda CR-V med för att se om det kan vara något, absolut mer driftsäker men vet inte så mycket mer om den i övrigt
#1530114
Xc60 FWD innan facelift är uteslutande med 5 cylinders 2,4 (euro 4) eller 2,0 (euro 5) motor. Finns även facelift med gamla 5:a (euro 5) dock typ bara 700 exemplar totalt i Sverige, resten av FWD är med VEA 4 (euro 6) cylindriga motorer. AWD är samtliga är 5 cylindriga 2,4 ( euro 4-6).
#1530197
Micce1980 skrev: tis 07 feb 2023, 15:34 @Robbban77,
Skillnaden på min XC60 D4 2014 jämfört FWD mot AWD i skatt är hela 2350kr/år ;-)

XC60 är Europas mest sålda suv så den blir nog rätt lättsåld den dagen. V60 är ju om ni hellre vill ha en men ser ingen mening för mig som med vill sitta högre men framförallt kliva in högre. Hade V60 2012 innan och den var skön att köra men denna är trevligare på alla punkter anser jag då.

Motorn D4204 T5 som sitter i V60 med flera är bra, om man vet att den åtgärdats för vissa tenderar att dra olja likt en Audi :) Väldigt många av dessa verkar sedermera ha åtgärdats och kan man få bevis på det så är det en bra maskin.

Att D3 skulle vara mindre driftsäker äringet jag känner till i alla fall

Faceliften gör ju en del, nr 2 va dock nära och med den färgen ser den fortfarande bra ut. Lite trist med 5" skärm i den samt att i faceliften får ni ju den nya hastighetsmätaren med. Sen är väl färgen på nr 2 mycket mer tacksam, smutsen syns inte alls lika väl som på en svart kärra. VOC är ju trevligt med

Hade kollat mer på Honda CR-V med för att se om det kan vara något, absolut mer driftsäker men vet inte så mycket mer om den i övrigt
Aa vet att man hade sparat in lite på skatten att välja en FWD men av nån anledning känns det inte mer än rätt med AWD på en XC60, vet dock inte hur volvos fwd beter sig i snö och is, min tidigare V90 vart awd och min nyvarande den nya Kia Sorento är AWD.

Klart hade man fått lite lägre mil eller bättre utrustning till samma peng som en awd om man kör med fwd..

tog bara en lo på blocket på V60 D2 Momentym med faceliften 2014/2015 men rätt låga mil omkring 11 - 14k mil till samma peng som en AWD XC60 med 19k mil.

Hur är D2 som automat? tar man sig upp för en brant backe och kommer man framåt utan att undra om gaspedalen svarar?

ang skärm, i mina ögon ser alla modeller ut som att ha små skärmar eller finns det någon som är lite större?
#1530230
@Robbban77,
Huruvida du behöver awd eller ej blir upp till er. Jag har aldrig behövt det och kör väl inte så mycket i snö numera men V60:n vi hade innan samt en V50 och S40 körde vi som galningar runt bland igensnöade vägar i alperna och det gick alltid bra.

Har bara kört D2:an i V50 och vart positivt överraskad där i alla fall. Det är i alla fall en liten turbodiesel så något händer allt men bäst är att provköra

Den mellersta du länkade till ovan har 5" och de andra två 7" i alla fall
#1530428
Hittade en XC60 från 2015 i fint skick D4 FWD som åtgärdats efter oljeproblem. Klockren bil med låg skatt. Sitter högt och är en säker och bra bil. Gått ca 16500 mil. 128 000 kr betalade jag. Dock var sommardäcken dåliga och behöver bytas.
#1530525
D2 med automat i dessa är väl Powershift, något man bör hålla sig borta ifrån då den lådan kräver ett annat underhåll än "vanliga" automatlådor.
Jag hade en manuell V50 D2 MY11 tidigare, körde den från ny till 20000 mil mellan 2010-12 och 2017-02, det största som hände var att kopplingen rasade vid 6000 mil då det är en svag punkt, men den byttes på garanti och fungerade lika bra när jag bytte in bilen.

Det är absolut inte världens snabbaste bil med D2 under huven, men jag körde min bil till bl.a. Ukraina, Moldavien, Rumänien och Nederländerna utan några konstigheter.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]