Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falconblå
Hej, köpte för 2 månader sedan en fin xc70 d4 awd 2013, och har fått fylla på glykol ca 4 gånger med typ 0,5l varje gång, jag ser inga glykoldroppar på marken.
Bilen har gått 16k

Givaren i expansionskärlet sitter ju ganska högt placerad så den varnar ju i god tid, men kan det vara dieselvärmaren som läcker ?

Jag ska höra med bilfirman som jag köpte av om dem kan fixa det på den 3 månaders garantin, men känns som att det är för litet läkage för att dem ska bry sig?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Att det försvinner så mycket kylarvätska är absolut inte normalt, det måste du reklamera.
Det skulle kunna vara värmepaketet som läcker också, men då borde det bli blött på golvet där fram.
Du kan även åberopa konsumentköplagen vilken bl.a. ger dig villkorslös reklamationsrätt i upp till två år numera.
av Falconblå
kebabpizza skrev: lör 04 feb 2023, 10:56 Att det försvinner så mycket kylarvätska är absolut inte normalt, det måste du reklamera.
Det skulle kunna vara värmepaketet som läcker också, men då borde det bli blött på golvet där fram.
Du kan även åberopa konsumentköplagen vilken bl.a. ger dig villkorslös reklamationsrätt i upp till två år numera.
Jo men mattorna verkar inte blöta eller något sånt, måste ringa till dem på måndag och påpeka det, det var nybytt kamrem och vattenpump när jag köpte den , så första veckorna när jag fyllde så trodde jag det bara var en luftficka, sen efter ett tag monterade verkstad slangvärmare å då fyllde jag upp igen men nu idag varnade den för låg kylsrvätska igen, så något är ju fel
av UnleashFusion
Falconblå skrev: lör 04 feb 2023, 12:10
kebabpizza skrev: lör 04 feb 2023, 10:56 Att det försvinner så mycket kylarvätska är absolut inte normalt, det måste du reklamera.
Jo men mattorna verkar inte blöta eller något sånt, måste ringa till dem på måndag och påpeka det, det var nybytt kamrem och vattenpump när jag köpte den , så första veckorna när jag fyllde så trodde jag det bara var en luftficka, sen efter ett tag monterade verkstad slangvärmare å då fyllde jag upp igen men nu idag varnade den för låg kylsrvätska igen, så något är ju fel
Jag hade ett problem på min v70 där jag fick fylla på 0.5L upp till nästan 1L glykol varje vecka, såg inget droppande under bilen heller och efter felsökning var det något plugg som glykol trängde sig igenom och dunstade under körning etc. be verkstad felsöka där samt kolla även EGR, tydligen är det också ett problem flertal V/XC70 dieslar haft detta problem; även på forumet.
av Falconblå
UnleashFusion skrev: lör 04 feb 2023, 12:23
Falconblå skrev: lör 04 feb 2023, 12:10
Jag hade ett problem på min v70 där jag fick fylla på 0.5L upp till nästan 1L glykol varje vecka, såg inget droppande under bilen heller och efter felsökning var det något plugg som glykol trängde sig igenom och dunstade under körning etc. be verkstad felsöka där samt kolla även EGR, tydligen är det också ett problem flertal V/XC70 dieslar haft detta problem; även på forumet.
Tackar ska kolla vad verkstaden säger, bilägandet började dåligt, första dagen lossnade tryckrröet till turbon och bilen fick åka bärgare men det fixade bilfirman fort , och nu detta :bored: får se om dem försöker slingra sig
Användarvisningsbild
av TommyP86
Första att kolla är om det fuktar runt vattenpumpen eftersom nån varit där och pillat. Sen kolla i torkardiket om slangarna till värmaren läcker.
Annars är det väl som tidigare nämnt några som bytt egr-kyl. Hittar du inget på nån av dom punkterna börjar det bli jobbigt…
av binkie
Väldigt ovanligt att EGR kylaren sprickar på 5 cylindriga dieslarna vilket jag antar du har då din är en awd och årsmodell 13. VEA motorerna däremot, där spricker kylaren ibland.

Däremot det som var vanligare på 5orna är toppackningen. I värsta fall en spricka i motorblocket. Kontakta säljaren så fort du kan. Detta kan bli dyrt.
av dieselputte
Tänk på att Konsumentköplagen väger tyngre än en s.k. garanti vilket ofta vilseleder köpare som tror det är kört efter 3 månader. Men nya KKL har jag för mig att fel upp till 2 år skall anses som ursprungligt.
av VolvoJull3
Jag tömde mitt system i somras för glykolen hade blivit missfärgad, det tog lång tid innan all luft var borta, fick fylla på lite då och då under någon månads tid.
av Falconblå
Tackar för alla svar, får hoppas konsumentköplagen kan hjälpa mig ifall det skiter sig med bilfirman, jag har kikat runt på bilen idag och kunde inte se något ovanligt kring vattenpumpen, jag kände på "hasplåten" den är ju i tyg och den var blöt , smakade med fingret och visst var det glykol, men då är ju frågan ifall man spillt när man fyllt på eller om det är någon slang, detta var nedanför oljefiltret så känns inte sannolikt att man spiller ända dit,

Torkardiket kom jag inte åt då jag inte tordes släppa på plasten i denna kylan, ska försöka få in den imorgon och lyfta upp den och ta lös bukplåten och syna noga allt underifrån.

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]

Tjena, köpte en 240 för ett tagsen och b[…]

Tack för svaret. Det hade inte jag noterat. V[…]