Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Fungerar dieseldrivna värmaren? Annars blir det dålig fart på värmen när det är kallt ute.
av kenken
Motorn når full temperatur,det blåser inte varmt överhuvud taget,bara när jag varvar motorn...Undrar om dieselvärmarens vattenpump har nå med cirkulationen å göra även om värmaren inte är igång
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du står stilla och sätter igång dieselvärmaren, blir det varmt då?
Funderar på om det är problem med vattenpumpandet eller med cirkulationen genom värmeväxlaren...
av kenken
Om jag beskriver så här,,,,vi bortser dieselvärmaren då du ska ha bra värme ändå.Jag får överhuvudtaget värme fast jag står med bilen inne i vår verkstad.Blåser ju fes ljummer i början men sen ingen värme,men låter du motorn varva på ca 2500varv så börjar det blåsa varmluft,men ej så varmt som det ska med en kylvätsketemp på 90 grader.Jag är inne på att dieselvärmarens vattenpump inte funkar.De jag undrar är om den vattenpumpen ändå ska gå fast dieselvärmaren inte är på...känns som jag har dålig cirkulation
Användarvisningsbild
av Erik Å
Typiskt strypt flöde genom värmepaketet skulle jag säga. När man får mer varv på vattenpumpen så räcker trycket till för att pressa igenom lite kylvätska..
Gissar att det ska fungera även utan dieselvärmarens pump.
av klacken
Dieselvärmarens vattenpump går inte om inte värmaren går men den har inget med cirkulationen att göra.
Tror också på värmepaketet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kan ju vara värt att försöka backspola. Allt skräp sitter inte stenhårt fast, men en del.. ;-)
Har man luftfickor kvar i värmepaketet kan det också bli sådana symptom, men luften ska ju försvinna av sig själv med tiden..
Ska vi nämna att det säljs tredjepartspumpar med impeller av plast som tappar pumpvingarna med tiden. Men då blir det överhettningsproblem på samma gång pga lågt flöde genom kylaren.
av Ceska
Ceska skrev: tor 02 feb 2023, 19:23 Hur står skillnad på temperatur är det mellan till och utlopp på värmepaketet?
Har någon kollat på detta vid tomgång och med lite gas på?

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]