Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
vjohnj skrev: sön 29 jan 2023, 14:56 Om du inte har nån ex verkstad som kan kolla upp gänga så köp ett gängmått

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016879
Hade en gängtolk och det närmsta den visade var 1.25 stigning.

Men dessa bultar
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/fla ... 27-mm.html
säljs för 700/900 och dom är 7/16 unf samt stod om det i en annan tråd med. Men ska skaffa en tolk som kollar tum med. Mest fundersam på vilken metod jag initialt ska ge mig på för att försöka få det reparerat
av volvorullar
vjohnj skrev: sön 29 jan 2023, 15:21 Skulle köra med att gänga upp hål och skruv först om det går. Om inte bara skaffa ny skruv av nått slag och gå upp en storlek. Men det är ag det
Börjar nog med att se om en gängtapp klarar att korrigera befintlig gänga. Om
Inte det funkar får det väl kanske bli helicoil, timesert eller borra upp till M12 gänga om och hitta en lämplig bult med samma hållfasthet.
Om inget bättre förslag kommer upp i tråden
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev: sön 29 jan 2023, 15:59 Helicoil för bältet? Ok
Det är inte lätt med HeliCoil i fingängat. Och då tum också. Blir nog lättare (billigare) med gängfil. Gängtapp och gängsnitt är ju inte så billigt heller. Nog billigare med ett bälte och skruv från skoten. Ev. en gängtapp
av volvorullar
lennarte skrev: sön 29 jan 2023, 17:46
vjohnj skrev: sön 29 jan 2023, 15:59 Helicoil för bältet? Ok
Det är inte lätt med HeliCoil i fingängat. Och då tum också. Blir nog lättare (billigare) med gängfil. Gängtapp och gängsnitt är ju inte så billigt heller. Nog billigare med ett bälte och skruv från skoten. Ev. en gängtapp
Det är ok att det kostar pengar, inga orimliga summor men är helt beredd på att det inte kommer att bli billigt. Beställt ny skruv från volvo. Kostade 18:-. Såg dock enligt sprängskiss saknar jag två plastdetaljer som inte var där när jag demonterade. En plastbussning (nr8)och en plastbricka(nr10 eller 11). Någon verkar ha varit där och skruvat innan och inte återmonterat dessa.

Såg en som utförde momenttest på helicoil vs timesert och helicoilen klarade över 100ft-lb medans timeserten klarade 70ft-lb. (Minns inte vilken storlek det var på insatsgängan.)
Bilagor
964B7CFB-17F2-438A-AE28-D84579135571.jpeg
964B7CFB-17F2-438A-AE28-D84579135571.jpeg (274.06 KiB) Visad 436 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
volvorullar skrev:Det är ok att det kostar pengar, inga orimliga summor men är helt beredd på att det inte kommer att bli billigt
Det är det som är problemet, HeliCoil är smidigt, hyfsat enkelt och håller som det gjorde innan. Men dyrt, väldigt dyrt. Och jag tror det är ännu dyrare med en sådan udda dimension som UNF 7/16. Finns andra lösningar, t.ex hylsor som locktitas, men blir fortfarande svårt med original gänga. Blev förvånad att det var med i Biltemas låda ovan, det är ingen "standard" gänga utan den ligger "utanför" som t.ex M14 eller M18. Dessa är inte ovanliga i bilar, men annars.
Du har inte möjlighet att med hålsåg såga bort "muttern" i din bil. Och såga till en annan från skroten att svetsa i?
Men det finns helicoil att köpa i UNF 7/16
https://ojanpera.se/sortiment/verktyg/v ... FDEALw_wcB
av volvorullar
En tusenlapp eller mer i verktyg är helt ok om det skapar en säker reparation. Då har jag ju verktygen kvar sen. Ser dock problematiskt ut att komma åt att borra 90 grader med borrmaskin från insidan av bilen. Hålsågsvarianten har jag funderat på men har inte tillgång till svets så det får bli på verkstad i sådant fall. Jag har inga problem med att lämna till verkstad heller men har 90% av gångerna blivit missnöjd på ett eller annat sätt pga vårdslöshet och slarv.
Fixat tapp, snitt och en ny skruv så ska försöka med det först.
Användarvisningsbild
av lennarte
Helicoil behöver du inte borra. Du gängar upp den trasiga gängan med Helicoils gängtapp. Den är en special, special gängtapp och passar inte någon annanstans. Den har samma stigning som original gänga men en större diameter så med "spiralen" monterad blir det samma diameter som innan. Jag tycker den är bäst (det är originalet) och jag använde det till tändstift redan i början på -70-talet. Sedan kom hylsorna, enklare men dom följer gärna med upp när man skruvar ur stiften igen

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]