Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

(Bra bild)
Ja, du har rätt - Pluspolen verkar vara mer traditionell.
Men minuspolen är nog mer vanlig än man tror. (Visserligen annan Volvo modell och USA) Negative Battery Cable

Som du nämner, verkar även minus polen återgått till mer traditionell modell Volvo Negative Battery Cable - Genuine Volvo 9456161 (också USA)

U-klämbrickan verkar ha funnits som reservdel https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... 6/1040838/
Kan den ha gått för varm och tappat sin "spänst"?
Jag hade velat ha en U-klämbricka både på ovan och undersidan...

Amerikanska bilar verkar ha/haft något liknande system T-Bult kit

Om detta är ett vanligt problem känns en kabel från skroten inte ett stabilt alternativ (kostar ändå kanske 300kr + frakt? eftersom en ny kabel verkar kosta 1000-1500kr)

Att göra denna kabel är inte heller riktigt enkelt utan t.ex. stora ringkablar och passande kabelskotång.

Är väldigt osäker om alternativ jag nämner, ens är möjliga. Just nu ser jag flera problem.
(sedan jag ev. sågat bort en del av skon - finns ingen återvändo.)

Tänkte att det kanske var någon annan som "löst" problemet tidigare, eller har någon spännande idé / lösning?
Albireo skrev: sön 29 jan 2023, 00:33 ..Om detta är ett vanligt problem känns en kabel från skroten inte ett stabilt alternativ ..
Försök isåfall få tag i den nyare varianten med konventionell klämskruv (den på första bilden jag skickade). Har sådan i min V70-00, den fungerar klanderfritt.
Men jag skulle tro att problemet är att skänklar eller V-brickan har korroderat så att skänklarna inte glider in mot mitten i V-spåret utan kärvar fast där de råkar befinna sig. Det borde fungera oändligt mycket bättre med lite fett. :-)
Brickan under skruvskallen skulle också kunna streta emot om den inte är smord.
Av din bild att dömma så ser det ut som du möjligtvis har ett biltema silver batteri. Dom har lite konade poler, och med designen av orginalklämman är det EXTREMT viktigt att du dels skruvar upp den så mycket det går, och sen att du verkligen få ner polskon så långt ner det bara går.
Gör du inte det räcker gängorna på polskon inte till, och polskon kan/kommer hoppa av efter ett tag... Det lärde jag mig den hårda vägen :oops:

Annars är det väl bara att köpa valfri lämplig polsko och kapa och skala orginalkablaget, det är inget magiskt med orginalkablaget direkt, mer än att det är permament fastpressat i polskon.
Har inte alla batterier svagt koniska poler? Det trodde jag var standardiserat tillsammans med diametern.. :-)
Albireo skrev: tor 06 okt 2022, 22:36 Gjorde en genomgång av anslutningarna på batteriet.
Den pol som överraskade, var minuspolen (väldigt konstig modell.)
Batteripol - minus - mini.png
Kändes först som den satt fast, men vickade lite, så blev den helt lös.
Jag bara skruvade åt skruven lite till (nyckel 10mm) - Ska det räcka?
Framtiden får visa vilka fenomen som denna insats kommer att lösa.
Men det kändes rätt - Man kanske borde smörjt in polerna med vaselin?
Hittade inte jord mellan motor och kaross.
Byt ut mutter till en "vanligt" som inte tar i skon så kan du dra åt mera.
Enklare än att byta hela.
Tack för alla förslag!

Vad jag vet är alla batteripoler till bilar lite koniska.
Plus och minus polen är inte heller lika stora i diameter. (tror att pluspolen är lite grövre)
Det som universal-polskon har som fördel är att det går att dra åt den hårt (till och med för hårt).
Givetvis måste polskon vändas åt rätt håll (men jag tror att alla är gjorda så det inte är enkelt att vända fel)
Om den befintliga polskon (för minuspolen) plockas bort, kommer hela minus kabeln att behöva bytas. - var den nu går vidare?

Kabeln kommer att bli för kort - eftersom original skon går runt batterikanten och 5cm? ned från toppen av batteriet.
Då kanske lösningen är att använda en jordfläta med kabelsko
Jordfläta med kabelsko.png
Jordfläta med kabelsko.png (56.46 KiB) Visad 944 gånger
och jobba med en skarv på sidan av batteriet. (kändes inte heller helt bra)
.
.
Om jag förstått rätt är det endast koningen på brickan under skruvskallen som ska klämma åt polskon runt minuspolen.
Tensioning screw - Battery pole lock M6.png
Tensioning screw - Battery pole lock M6.png (79.45 KiB) Visad 944 gånger
Detta medför att en vanlig bult inte alls fungerar. (den skulle inte alls klämma något

För att inte glömma hur original polsko på batteriets minuspol ser ut - Skickar jag med den bilden.
På bilden syns även hur polskon går runt batterikanten på baksidan av batteriet.
Kablesko - minus.png
Kablesko - minus.png (523.93 KiB) Visad 944 gånger
Tack för ert stöd.

Hittade en stor polsko (Autoparts) som skulle ge möjlighet att nyttja halva original polskon och den gamla polskon skulle förmodligen rymmas för att klämma fast...
(den behövds inte - denna gång)

Nu förstod jag bättre funktionen på original polskon.
Underdelen på polskon är rund som en halvmåne, försökte därigenom få en bättre "rundning" som skulle få den rundade brickan att klämma lite bättre.
Putsade och rengjorde, försökte även få läppen lite bredare (utan att bredda klammret), flyttade den extra sladden till andra anslutningen, och på med vaselin.

Återigen känns det som polskon sitter (nu fick jag känslan att det blev bra) - får se hur länge denna insats håller.
Framvagnsbalk Volvo 240

Svetsa du den balken och se glad ut! Svårt a[…]

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hej , hur tar man av instegslisten på Volvo […]

Har en V70 2014 där VOC batteri behöver […]