Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av el Toro
Legenden skrev: Nej inte vid stopp stör jag mig på det men kör man landsväg o släpper gasen i några sekunder så lägger den sig i Neutral, sen i med växeln igen när man gasar osv skulle bara höra om de var nåt som skulle va eller inte :D
ok!! ja, det verkar ju inte lika kul.... :???:

jag har som sagt var aldrig haft denna funktion. och inte trodde jag att den fanns till årmodell 2002 heller, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga....
av benjer
Legenden skrev:Tjena!

Köpte min första volvo me automat för några månader sedan, har lite funderingar över växellådan, tycker den växlar mjukt o fint men mellan 2-3 så känns de som den tar i lite mer eller får till ett ryck, oljan är bytt i lådan. Sen när man kör och bromsar och efter några sekunder så lägger den i friläget tills man gasar på, då blir de ett litet ryck men funkar bra sen.Som sagt kanske en dumm fråga men har varken haft Volvo eller Automat innan :D... inget jag tänkte på i början men som jag tänker på nu..Sen om man står still och lägger i D så rycker de till i bilen.
Vet inte om man skulle uppdatera mjukvaran eller va kan det vara för skoj ???

Bilen är en V70 2.4T-02
Tanken är inte dum, det är nämligen så att datorn lagrar filer över hur man kör. Kör man hårt och ryckigt så lagras detta och datorn kommer att
anpassa förhållandet till vxllådan efter detta. Kör du lugnt och mjukt så anpassas lådan efter detta, men det kan ta kanske ett par hundra mil innan de gamla filerna har ersatts.
mvh Jerry
av Infide
Läs adaptiv
av Legenden
Infide skrev:Läs adaptiv
Ja precis har läst lite andra trådar om automat :D tack för svaren ska ner på torsdag och uppdatera lådan så får vi se vad som händer!!!
av ewa
Hej. Hade problem med att lådan växlade ryckigt och den gick väldigt "hårt". Det dröjde några sekunder när jag la i D:et och sen ryckte den till när D:et gick i. Fick bytt "kontrollpaketet" till automatlådan och den blev som ny. Det gick på maskinförsäkringen. Den går mycket bättre. Rekommenderas.
av Legenden
Ja då har man updaterat lådan vilken skillnad! Vart som ny bilen... Se va ett oljebyte och uppdatera lite skit kan göra ! Tack för svaren!
av olson
ewa skrev:Hej. Hade problem med att lådan växlade ryckigt och den gick väldigt "hårt". Det dröjde några sekunder när jag la i D:et och sen ryckte den till när D:et gick i. Fick bytt "kontrollpaketet" till automatlådan och den blev som ny. Det gick på maskinförsäkringen. Den går mycket bättre. Rekommenderas.
Var väl hur billigt som helst :???: Om man inte har försäkring alltså...
Användarvisningsbild
av dave
Legenden skrev:Ja då har man updaterat lådan vilken skillnad! Vart som ny bilen... Se va ett oljebyte och uppdatera lite skit kan göra ! Tack för svaren!
Nollställde adaptionen i mars då jag servade för 12000 milen, då gick bilen bättre för att nu vara ryckig och ibland inte kan bestämma sig för hur den ska växla. Så hoppas din uppgradering gör att du sen slipper att problem återkommer! Ska uppgradera min låda nästa vecka + service!

Dave
av Legenden
HEj igen! Skulle bara kolla va de där B4 locket är för något ? är de nåt man kan byta själv ? bilen funkar bra men kul o höra vad de är för nåt...
av JK24T
B4-locket är inte speciellt dyrt att få kollat eller bytt. Sitter på vänster sida innanför framhjulet, ca 60-70mm i diameter och hålls fast av en spårring.
Inuti locket finns en tallriksfjäder och en kolv/ventil som skall dämpa växlingarna.
B4-locket har funnits i flera utföranden där skillnaden är hur fjädern är fastsatt då just fjädern är det som lossnar och orsakar hårda 2-3, 3-2 växlingar.
I de 2 första versionerna var fjädern monterad med tjörnslag emot kanten, i sista versionen sitter fjädern fast med en spårring inuti locket och kan inte lossna och orsaka felet.

Hårda 2-3, 3-2 växlingar tyder på att en inspektion är nödvändig. Om locket plockas ut MÅSTE stor försiktighet och renlighet iaktas. Innanför locket sitter en liten kolv som är speciellt justerad för just din växellåda. Kolven kan EJ bytas om den förloras eller t.ex. tappas i golvet och blir skadad, växellådan får då bytas (enl. Volvo). Om du gör en inspektion så är det lämpligt att ha ett nytt lock med tätningar så det enkelt kan bytas, om du har den gamla typen så är det lika bra att byta.

Beställ tid och se till att verkstaden har ett lock av senaste version hemma.
Totalkostnad 700:- / 1000:-.

(Mitt B4-lock blev trasigt efter en tvärbromsning på blöt asfalt.)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]