Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Hej!
Ett märkligt fel har uppstått. (eller med tiden blivit värre?) på en Volvo 850 2.5
Bara att beskriva felet är svårt (eftersom det inte är helt enkelt att återskapa)

Ger några exempel (vet inte om dessa har samma orsak)
1.) Bilen står på tomgång, när elkontakten till släpen kopplas in börjar den misstända (tappade en eller två cylindrar)
Efter en stund (30sek?) går den bra igen.

2.) Kommer fram till en korsning och ska köra vidare (bilen börjar "bluddra" men några sekunder senare (10s?) fungerar alla cylindrar som vanligt. - (lite på samma fenomen som när bränsletrycksregulatorn var trasig.)

3.) Släpper gasen vid en rondell - Då stannar motorn (denna gång var det enkelt att "rullstarta" och åka vidare.
Detta var den "snälla" problembilden.

Började fundera - Hade dessa symptom med AC-kompressorn att göra?
Tidigare (ifjol) visade bilen liknande fenomen när AC:n var tillslagen inne i tätorten - i bilkö eller liknande.
Men så blev det bättre när det blev lite kallare.

När det nu blivit mörkare på kvällen visas, en annan problembild tydligare.
4.) Åkte 25km enkel resa - inga problem - på återvägen slogs heljuset på (med 200W extraljus) - Då dog motorn 1-2 sekunder, samtidigt som all belysning slocknar - allt blir svart, men så kommer allt igång igen och felet upprepar sig inte.

5.) Började köra med AC:n avslagen (ca 110km) - inga problem.

6.) I kväll var det allvarligare - Till och med kändes det läskigt att slå på helljuset - för allt blir helt svart - utför en backe var nog allt svart i 10-15 sekunder... En GPS visar "PowerOff" innan den svartnar helt. Visste inte om det fanns något bra ställe att stanna på? (jag såg knappt vägen...) men så startade motorn (eftersom den "motorbromsade" med växeln i)
Sedan inträffade ett liknande problem några ggr till innan jag var hemma (på slutet vågade jag intte ens växla från halvljus till helljus.)
Upplevde med avslagna extraljus att perioden när något "kortsluter" elsystemet inte blev lika "djupa"
När det blir "svart" visar voltmetern (i cigguttaget) mindre och mindre - Går förmodligen mot 0V (när problemet uppstår, blir det lite spännande så jag måste hålla ögonen "på vägen" - men GPS:n visar tydligt för låg spänning)
(Går spänningen till bildatorn under 9V? slår elektroniken av tändning mm.)
Upplever att problemet uppstår när bilens strömförbrukning främst ökar.

Vad kan detta bero på?
Batteriet är drygt 1år (Biltema) - kan det vara något fel på det?
Kan generatorn kortsluta så brutalt?
Är det någon kylfläkt som "bangat ur"?
Hur går det att felsöka vidare? (måste nog undvika att köra när det är mörkt och att någon kan hämta bilen....)
Se över alla anslutningar till batteriet, anslutningen batteri till jord och jord mellan motorn och karossen.
Gjorde en genomgång av anslutningarna på batteriet.
Den pol som överraskade, var minuspolen (väldigt konstig modell.)
Batteripol - minus - mini.png
Batteripol - minus - mini.png (523.92 KiB) Visad 2120 gånger
Kändes först som den satt fast, men vickade lite, så blev den helt lös.
Jag bara skruvade åt skruven lite till (nyckel 10mm) - Ska det räcka?
Framtiden får visa vilka fenomen som denna insats kommer att lösa.
Men det kändes rätt - Man kanske borde smörjt in polerna med vaselin?
Hittade inte jord mellan motor och kaross.
Hej igen!
Har gått ett tag sedan insatsen på batteripolen åtgärdades (enligt ovan).
Var nöjd - Men helt plötsligt var bilen "död" igen...
Kabelskon (minuspolen) hade igen lossnat...

Som sagt min huvud fråga kvarstår .
Hur går detta att lösa på en bra sätt (utan att även dra nya kablar till batteriet) ?

Nuvarande kabelsko (gammal bild)
Kablesko - minus.png
Kablesko - minus.png (523.93 KiB) Visad 1205 gånger
-
Anslutningen till kabelskon är ca 14mm bred. Hålet (till vänster om polen på bild) är ca 5,5mm
-
  1. ) Hur är det tänkt att batterikabelskon ska fungera?
    -
  2. ) Går det att få den att spänna hårdare mot/runt batteripolen?
    (på andra bilar har jag ibland klämt in en spik eller skruv på lämpligt ställe - och det har fungerat.)
    -
  3. ) Hur är det tänkt att byta kabelsko helt?
    Räcker det att kapa bort själva kabelskon runt batteripolen och behålla anslutningen från kablarna?
    (men blir den inte för tjock att spänna fast i en standard kabelsko?)

Universal kabelsko - minus
Såga av befintlig kabelsko framför hålet (till vänster på bilden ovan)
.
Universal polklämma - minus.png
Universal polklämma - minus.png (349.34 KiB) Visad 1205 gånger
Placera det som är kvar av den befintliga kabelskon, mellan skruvarna på en universal kabelsko.
(kanske måste välja en med längre skruvar - t.ex. en för 50 mm²?
-
  • Kommer anslutningen mellan "kabeln" och universalkabelskon att bli så bra / fungera?
    -
  • Ryms anslutningen mellan skruvarna eller på höjden? ( är ca 14mm bred och kanske 10-12mm hög (mätte inte)
    -
  • Kommer kontaktytan endast bli på 4 ställen (några mm²) mellan Universal kabelskon och kabeln?

Effekt - batterikabelsko, 70 mm²
Polklämma 70A - Biltema.png
Polklämma 70A - Biltema.png (236.19 KiB) Visad 1205 gånger
-
Denna kabelsko kanske är ett bättre val?
Men anslutningsskruven är på 8mm
Bredden på den befintliga kabelskon ca 14mm (lite rundad) - kvar skulle bli ca 3mm, på var sida om kabeln.
(vilket känns väldigt lite.)
Men bilen ska inte bli strömlös om batteriet blir bortkopplat då motorn går. Det är ju faktiskt generatorn som står för elproduktionen :-)
Jag skulle ha bytt huvudreläerna, tydligen rätt vanligt att det blir fel på dem. Fel i tändningslåset kan nog få dem att slå av.
Sen skulle jag kollat huvudsäkringar och jordflätor..
Tack för din tid och idéer!
Kommer att köpa några reläer och testa huvudreläerna senare.

Trodde att någon dörr eller skuffen stått öppen och tömt batteriet. (bilen har stått ett tag)
Men upptäckte att polen lossnat - igen - när jag satte på laddaren.
Just nu sitter minuspolen så löst att det inte är svårt att lyfta eller trycka fast polskon - utan verktyg :-/ . (så ska det inte vara :-( )

Förstår inte hur befintlig polsko ska fungera.
- Påverkar extra uttaget framför polen funktionen?
- Är det oxid någonstans som förhindrar att polskon klämmer?
- Kan befintlig polsko brytas/slipas på något sätt för att förbättra trycket på polen?
- ...
Så här ska polskon uppenbarligen se ut. Måste väl varit någon hemmafixare som har modiferat åtdragningsskruven? :-/
Jag förstår inte heller hur den ska kunna fungera på din bild, man måste ju kunna klämma ihop polskon runt pluspolen med skruven. Det är väl inte så att det finns ett horisontellt hål ute i vänstra änden där skruven egentligen ska sitta?

De nya du har på bild kommer att fungera oändligt mycket bättre :-) Kan bli svårt att få fast den grova kabeln till startmotorn antar jag. Eller så letar du upp en original på skroten med tillhörande kabel..
kabelsko.JPG
kabelsko.JPG (71.14 KiB) Visad 1141 gånger
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=82027
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Aha! Här är förklaringen :-)
Brickan (#29) på undersidan är V-formad och när skruven drar den uppåt så ska den pressa ihop skänklarna
Men just den varianten av polsko verkar ha utgått och blivit ersatt med någon mer konventionell kläm-modell, du kanske har hittat anledningen :-D
Prova att putsa och smörja upp skänklar och V-bricka så de rör sig som det är tänkt . Vanligt smörjfett funkar säkert fint.
Om skänklarna är tillräckligt breda kanske man kunde borra horisontellt hål och byta till horisontell klämskruv. Det där arrangemanget är nog bara till för att underlätta monteringen i produktionslinan.
850_batteri.JPG
850_batteri.JPG (83.37 KiB) Visad 1132 gånger
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=478

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]