- ons 05 okt 2022, 23:39
#1514555
Hej!
Ett märkligt fel har uppstått. (eller med tiden blivit värre?) på en Volvo 850 2.5
Bara att beskriva felet är svårt (eftersom det inte är helt enkelt att återskapa)
Ger några exempel (vet inte om dessa har samma orsak)
1.) Bilen står på tomgång, när elkontakten till släpen kopplas in börjar den misstända (tappade en eller två cylindrar)
Efter en stund (30sek?) går den bra igen.
2.) Kommer fram till en korsning och ska köra vidare (bilen börjar "bluddra" men några sekunder senare (10s?) fungerar alla cylindrar som vanligt. - (lite på samma fenomen som när bränsletrycksregulatorn var trasig.)
3.) Släpper gasen vid en rondell - Då stannar motorn (denna gång var det enkelt att "rullstarta" och åka vidare.
Detta var den "snälla" problembilden.
Började fundera - Hade dessa symptom med AC-kompressorn att göra?
Tidigare (ifjol) visade bilen liknande fenomen när AC:n var tillslagen inne i tätorten - i bilkö eller liknande.
Men så blev det bättre när det blev lite kallare.
När det nu blivit mörkare på kvällen visas, en annan problembild tydligare.
4.) Åkte 25km enkel resa - inga problem - på återvägen slogs heljuset på (med 200W extraljus) - Då dog motorn 1-2 sekunder, samtidigt som all belysning slocknar - allt blir svart, men så kommer allt igång igen och felet upprepar sig inte.
5.) Började köra med AC:n avslagen (ca 110km) - inga problem.
6.) I kväll var det allvarligare - Till och med kändes det läskigt att slå på helljuset - för allt blir helt svart - utför en backe var nog allt svart i 10-15 sekunder... En GPS visar "PowerOff" innan den svartnar helt. Visste inte om det fanns något bra ställe att stanna på? (jag såg knappt vägen...) men så startade motorn (eftersom den "motorbromsade" med växeln i)
Sedan inträffade ett liknande problem några ggr till innan jag var hemma (på slutet vågade jag intte ens växla från halvljus till helljus.)
Upplevde med avslagna extraljus att perioden när något "kortsluter" elsystemet inte blev lika "djupa"
När det blir "svart" visar voltmetern (i cigguttaget) mindre och mindre - Går förmodligen mot 0V (när problemet uppstår, blir det lite spännande så jag måste hålla ögonen "på vägen" - men GPS:n visar tydligt för låg spänning)
(Går spänningen till bildatorn under 9V? slår elektroniken av tändning mm.)
Upplever att problemet uppstår när bilens strömförbrukning främst ökar.
Vad kan detta bero på?
Batteriet är drygt 1år (Biltema) - kan det vara något fel på det?
Kan generatorn kortsluta så brutalt?
Är det någon kylfläkt som "bangat ur"?
Hur går det att felsöka vidare? (måste nog undvika att köra när det är mörkt och att någon kan hämta bilen....)
Ett märkligt fel har uppstått. (eller med tiden blivit värre?) på en Volvo 850 2.5
Bara att beskriva felet är svårt (eftersom det inte är helt enkelt att återskapa)
Ger några exempel (vet inte om dessa har samma orsak)
1.) Bilen står på tomgång, när elkontakten till släpen kopplas in börjar den misstända (tappade en eller två cylindrar)
Efter en stund (30sek?) går den bra igen.
2.) Kommer fram till en korsning och ska köra vidare (bilen börjar "bluddra" men några sekunder senare (10s?) fungerar alla cylindrar som vanligt. - (lite på samma fenomen som när bränsletrycksregulatorn var trasig.)
3.) Släpper gasen vid en rondell - Då stannar motorn (denna gång var det enkelt att "rullstarta" och åka vidare.
Detta var den "snälla" problembilden.
Började fundera - Hade dessa symptom med AC-kompressorn att göra?
Tidigare (ifjol) visade bilen liknande fenomen när AC:n var tillslagen inne i tätorten - i bilkö eller liknande.
Men så blev det bättre när det blev lite kallare.
När det nu blivit mörkare på kvällen visas, en annan problembild tydligare.
4.) Åkte 25km enkel resa - inga problem - på återvägen slogs heljuset på (med 200W extraljus) - Då dog motorn 1-2 sekunder, samtidigt som all belysning slocknar - allt blir svart, men så kommer allt igång igen och felet upprepar sig inte.
5.) Började köra med AC:n avslagen (ca 110km) - inga problem.
6.) I kväll var det allvarligare - Till och med kändes det läskigt att slå på helljuset - för allt blir helt svart - utför en backe var nog allt svart i 10-15 sekunder... En GPS visar "PowerOff" innan den svartnar helt. Visste inte om det fanns något bra ställe att stanna på? (jag såg knappt vägen...) men så startade motorn (eftersom den "motorbromsade" med växeln i)
Sedan inträffade ett liknande problem några ggr till innan jag var hemma (på slutet vågade jag intte ens växla från halvljus till helljus.)
Upplevde med avslagna extraljus att perioden när något "kortsluter" elsystemet inte blev lika "djupa"
När det blir "svart" visar voltmetern (i cigguttaget) mindre och mindre - Går förmodligen mot 0V (när problemet uppstår, blir det lite spännande så jag måste hålla ögonen "på vägen" - men GPS:n visar tydligt för låg spänning)
(Går spänningen till bildatorn under 9V? slår elektroniken av tändning mm.)
Upplever att problemet uppstår när bilens strömförbrukning främst ökar.
Vad kan detta bero på?
Batteriet är drygt 1år (Biltema) - kan det vara något fel på det?
Kan generatorn kortsluta så brutalt?
Är det någon kylfläkt som "bangat ur"?
Hur går det att felsöka vidare? (måste nog undvika att köra när det är mörkt och att någon kan hämta bilen....)