Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nästan på varje update på volvo Sensus så står det "Justeringar av drivlinans optimering".
Vad betyder detta?
Har själv inte märkt ett skit av denna optimering under 3 års uppdateringar , varken snålare eller snabbare eller nåt annat.
Eller påverkar inte denna optimering Polestar optimeringen om man nu har sådan?
Som jämförelse, Volvo med Google infotainment (som jag har):

Efter ca. 3-4 uppdateringar av mjukvaran börja de jobba med:
Justeringar av drivlinans optimering.
Uppdaterad optimering av motorstyrsystemet.
Optimering av motorstyrsystem.

De senaste ca. 4 uppdateringarna använder de den här beskrivningen:
Förbättring av motorstyrningssystemets optimering.

Det enda jag tyckt mig märka är lite jämnare motorgång på min V90 T6 Recharge MY22.
Jämnare motorgång är inte det sämsta.
Har också noterat det med uppdateringar av drivlinan. Servade bilen häromdagen. Märker ingen skillnad men har å andra sidan bara kört hem från verkstaden och till affären. Men över tid tycker jag uppdateringarna gjort den lite smidigare vid nerväxlingar inför ex rondeller. Velade och högg mera förut, eller högg och högg men växlade ner ryckigt när man närmade sig rondeller eller korsningar. Dessutom mindre synpunkter på det i forumet tycker jag.
III skrev: tor 26 jan 2023, 14:42 Jämnare motorgång är inte det sämsta.
Har också noterat det med uppdateringar av drivlinan. Servade bilen häromdagen. Märker ingen skillnad men har å andra sidan bara kört hem från verkstaden och till affären. Men över tid tycker jag uppdateringarna gjort den lite smidigare vid nerväxlingar inför ex rondeller. Velade och högg mera förut, eller högg och högg men växlade ner ryckigt när man närmade sig rondeller eller korsningar. Dessutom mindre synpunkter på det i forumet tycker jag.
Kör du den nya Januari 23 updaten?
III skrev: tor 26 jan 2023, 16:19 Japp, den kom dagen innan jag lämnade på service, eller antar det är den som laddats ner. Den tidigare fick jag nerladdad för några månader sedan så det måste vara sen senaste.
Den kom i måndags 23/1 innan dess är det November updaten man fick. :-)
En av uppdateringarna i höstas innebar en märkbar förbättring. Jag skrev om det här i någon tråd. Nu har man vant sig så jag kommer knappt ihåg vad det var som blev bättre.. :-D
Ute och åkte idag, tänkte just på nedväxling inför rondeller o korsningar. Märkbart bättre än när jag köpte den. Inte alls så ryckigt. Men osäker på om det är nu eller tidigare mjukvara som gjort det. Men helt klart har det förbättrats tidigare med. Så kanske som ovan skrev att det är en tidigare mjukvara som gjorde det. Det fungerar numera så bra så jag inte reagerar på det. Innan irriterade det. Nu kunde bara växlingarna gå snabbare också så vore det ju frid och fröjd med mjukvara för växellådan. Även om jag tror uppväxlingarna också förbättrats.
III skrev: sön 29 jan 2023, 19:09 Ute och åkte idag, tänkte just på nedväxling inför rondeller o korsningar. Märkbart bättre än när jag köpte den. Inte alls så ryckigt. Men osäker på om det är nu eller tidigare mjukvara som gjort det. Men helt klart har det förbättrats tidigare med. Så kanske som ovan skrev att det är en tidigare mjukvara som gjorde det. Det fungerar numera så bra så jag inte reagerar på det. Innan irriterade det. Nu kunde bara växlingarna gå snabbare också så vore det ju frid och fröjd med mjukvara för växellådan. Även om jag tror uppväxlingarna också förbättrats.
Kan vara så att jag har Polestar optimering som är inställd på bästa optimering som går att få på motorn som gör att dom vanliga optimeringarna inte behövs kanske?

Jo men jag fattar inte riktigt. Du petar i en s[…]

Tackar, får kolla även det!

Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]