Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lorr
Tog en bild på planare mark där man ser lite tydligare hur det ser ut och skillnaden är inte stor. Men de flesta v60 (och v90 för den delen) har sett något högre ut bak än fram.
Men samtidigt så sjunker inte bilen så mycket heller när den väl är tungt lastad.
Bilagor
20230125_154232.jpg
20230125_154232.jpg (1.09 MiB) Visad 341 gånger
av hullan
Jag tycker personligen att det ser ut som att hjulhuset är större fram än bak - vilket kan skapa en förvirrande illusion om att bilen lutar bakåt.

Vad tror du själv?

Jag säger inte att det ÄR så - men jag tycker främre hjulhuset ser större ut i diameter.
av III
Jag tror det är som ovan skriver, fenomenet med mera luft i hjulhusen fram ä bak är väl mera regel än undantag på bil rent generellt. Man ser det på 940, 850, v70 osv, speciellt ser v90 baktung ut. Inte bara på volvo utan de flesta bilar tycker jag, kolla får ni se. Däremot på sportigare varianter så lutar bilar lite mera framåt och då blir det mera av lika mycket luft fram som bak.
av Lorr
hullan skrev:Jag tycker personligen att det ser ut som att hjulhuset är större fram än bak - vilket kan skapa en förvirrande illusion om att bilen lutar bakåt.

Vad tror du själv?

Jag säger inte att det ÄR så - men jag tycker främre hjulhuset ser större ut i diameter.
Du har nog helt rätt i det du säger. Hittade på volvocars hemsida att markfrigången fram ska vara 128mm vilket den är nästan på pricken, lite lägre men det slits väl. Bak låg lite över 130mm.
Så det är nog en synvilla helt enkelt.

Tack för alla svar!
B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]

Lysande :-) Du får testa buntbandstricket […]