Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Ahh, trafikstockning på CAN.
Säkerhetskritiska meddelande har prioritet framför komfortsystemets.
Ett meddelande som ber höger blinkerslampa blinka kommer att nå fram, medan blinkersljudbegäran fastnar i kön.

Och då det räcker att osynken inträffar en gång vid en sväng/blinkning, så kommer pilen att vara i osynk med det uppspelade ljudet resten av svängen.
Skulle vara intressant att se hur många ramar/meddelande som finns i systemet vid ett givet tillfälle.
av least
Hugolm84 skrev: tis 24 jan 2023, 14:23 Jag hade samma problem på min tidigare V90 CC. Jag har inte hört ljudfilen men för mig uppstod alltid problemet när något var fel med mediaenheten. Mediaenheten hade ofta problem med att spela upp radio eller liknande och fick därför ofta startas om med ett långt tryck på mittknappen, vilket löste blinkproblemet.

Ljudet är oerhört irriterade då det påminner om ett av många fel som finns på plattformen, och självklart bör det åtgärdas. Jag spekulerar (som utvecklare) att blinkers är en kritisk funktion bestående av flera delar för att ge redundans. När något tar för långtid går en backup in och tar över. Min uppfattning är att i detta mode används en specifik högtalare och styrs av en separat enhet, för ljudet låter väldigt annorlunda mot det vanliga.

I min nuvarande V90CC har jag inte problemet även om jag haft mycket problem med mediaenheten, som ter sig löst via senaste uppdateringen.
Då var det inte en Sensus-bil?
Långtryck startar om AA-systemet på de nyare bilarna.
least skrev: tis 24 jan 2023, 14:40
Hugolm84 skrev: tis 24 jan 2023, 14:23 Jag hade samma problem på min tidigare V90 CC. Jag har inte hört ljudfilen men för mig uppstod alltid problemet när något var fel med mediaenheten. Mediaenheten hade ofta problem med att spela upp radio eller liknande och fick därför ofta startas om med ett långt tryck på mittknappen, vilket löste blinkproblemet.

Ljudet är oerhört irriterade då det påminner om ett av många fel som finns på plattformen, och självklart bör det åtgärdas. Jag spekulerar (som utvecklare) att blinkers är en kritisk funktion bestående av flera delar för att ge redundans. När något tar för långtid går en backup in och tar över. Min uppfattning är att i detta mode används en specifik högtalare och styrs av en separat enhet, för ljudet låter väldigt annorlunda mot det vanliga.

I min nuvarande V90CC har jag inte problemet även om jag haft mycket problem med mediaenheten, som ter sig löst via senaste uppdateringen.
Då var det inte en Sensus-bil?
Långtryck startar om AA-systemet på de nyare bilarna.
Nej, det var en bil med Google.
Det förekommer väldigt ofta för mig, och säkert andra, och det handlar inte om att den blir i otakt och stannar i otakt utan att det just haltar till. Tickar ojämnt helt helt enkelt.
Och är det trångt i CAN av detta lilla så får man väl programmera om lite vettigare helt enkelt?
Optimera, tänka nytt och så vidare. Eller ha byggt ett bättre system. Haltande blinkers är ju förekommande i princip dagligen när jag kör.

Och oavsett så är det som är uppenbart inte särskilt snyggt skött från Volvo där en säger att man jobbar på det, en säger att det skiter väl vi i och ingen verkar ge ett seriöst vettigt svar.

Och som sagt - intermittent... varje dag. Hmm..
av least
CAN-nätet rymmer gott om data, det rör sig om relativt små datamängder.
Men det som kan hända är att en modul begär ordet alltför ofta på nätet och då köas andra meddeladen.

Undrar om det inte finns någon enhet kopplad till multimediasystemet som har fått en revisionsuppdatering på hårdvaran?
Det skulle kunna vara en rimlig förklaring till varför man inte "vill" åtgärda problemet, det är på en alltför grundläggande nivå.
Och skulle kräva alltför mycket anpassningar. Sett till att Sensus är EOL/legacy, och uppdateras mycket begränsat.

Ingen aning, men det går att "laga" om man har resurserna på plats.
least skrev: tis 24 jan 2023, 16:18 ...
Sett till att Sensus är EOL/legacy, och uppdateras mycket begränsat.
...
Är det enligt artikeln begränsat till Sensus system?

Edit: Jag gick tillbaka i mitt galleri och ser att den förra bilen hade Sensus. Jag blandade ihop omstart av mediaenheten genom mittknappen på den senare bilen. Problem med mediaenheten har jag dock haft på båda bilarna och blinkers problem på Sensus varianten.
sewen skrev:Saxat. Hoppas man får en bild av artikeln:

Blinkers i otakt på ny Volvo – ingen lösning i sikte
Tick-tick, tick-tick-tick, tick, tick-tick, tick. Så kan det låta när Daniel Ferm använder blinkersen på sin V90. Volvo lovade först att fixa problemet men säger nu att ägarna får leva med ljudet.

Problemet med blinkersljudet är fortfarande olöst och innebär att blinkersljudet inte synkroniserar med instrumentklustrets blinkerssymbol. Daniel Ferm tar fram mobiltelefonen och spelar upp en video där blinkersljudet inne i bilen kommer och går med olika intervall. Därefter tystnar ljudet en stund för att sedan fortsätta i otakt.

Magnus Holst, pressansvarig på Volvo, bekräftar att Volvoägare som stör sig på blinkersljudet får leva med det.
– Vi konstaterar att bilen uppfyller gällande lagkrav och något arbete med att justera detta symptom kommer inte att genomföras, säger han

Vid flera tillfällen har Jonas Helander intygat per mejl till Daniel Ferm att ärendet är prioriterat hos Volvo och att alla inblandade gör allt vad de kan för att lösa situationen. ”Bilen kommer bokas in för åtgärd när en lösning finns och kunden ska kompenseras när felet är avhjälpt”. Fagra löften utan värde visar det sig när vi frågar om hur kompensationen kommer att se ut? Att ämnet är svårhanterat blir tydligt när Vi Bilägare kontaktar Jonas Helander som är kundrelationsansvarig hos Volvo Car Retail och ansvarar för Daniel Ferms ärende.
– Det där är inget som vi kommunicerar och vi har kommunicerat med kunden vad som gäller, jag kommer inte svara på några frågor, säger Jonas Helander och trycker bort samtalet.

Men det värsta i den här soppan är hur min återförsäljare har skött ärendet. Volvo Car Retail har envist hävdat att de arbetar på en lösning och kommer att kompensera mig när felet är åtgärdat. Ett märkligt löfte när Volvo bevisligen inte arbetar på någon lösning. Jag har redan synat de lögner Volvo kommer med och förstod ganska snart att det inte fanns någon plan för åtgärd. Det hade varit ärligare att erkänna felet från start eftersom både Volvo och deras tekniker kände till att detta är ett vanligt problem som vi Volvoägare får leva med, säger han.
Jag tycker det är riktigt illa att du olovligt har kopierat Vi Bilägares låsta artikel som betalande kunder som jag kan läsa. Man får inte ta text hur som helst och använda.
Senast redigerad av 1 Berget43, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo. Har aldrig tilltalat mig vare sig design, image, värde för pengarna osv. Men jag blev imponerad initialt av Google A systemet och komforten i förarstolen. Nu sitter jag med en bil som levererades 24/11 med en trasig drivaxel till den främre elmotorn och Volvo har ingen lösning på problemet, är noga reservdelar eller någon kompensation. Så här säger de sammanlagt:

-Bilen är inte olaglig och går att köra med. Så du får köra så till vi vet vad man kan göra. Bilen kostar 750+ kkr. Hela 10 månaders väntan och ny-bils-upplevelsen är förstörd. Jag vill egentligen bara se dem misslyckas med att laga den så jag kan lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Enligt konsumentköplagen så har ju en återförsäljare rätt att laga produkten 2 gånger innan köpet återgår. Hur lång tid är jag tvungen att vänta på lagningen? Kan jag kräva att köpet återgår? Det är en Care by Volvo bil. Kan jag kräva att det avtalet avbryts?
Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Släpper magnetkopplingen på kompressorn[…]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]