Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
Ingen domkraft fanns i bilen, så jag skall skaffa en. Verkar finnas på bilskrotarna.
det verkar dock finna två typer om ev kan funka.
Lyfter skall ju ske vid uttag, och på svetsfogen, där svetsfogen syns. Jag har sett två typer av domkraft, en med en platta med ett spår i för svetsfogen, och två plan med samma höjd. Den andra är en platta med ett spår för svetsfogen men två nivåer , en hög och en lägre nivå . Insida resp utsida om svetsfogen.
Vilken skall det vara ? lyfter domkraften på svetsfogen eller plåten vid sidan av svetsfogen och samma eller olika nivåer på plåten vid sidorna av svetsfogen?

Roysan
av binkie
Köp dig en riktig domkraft av mindre modell som du kan stoppa där bak. Nöddomkrafterna som följer med är bara skräp.

En riktig domkraft kan du ju även använda när du ska byta däcken.
Användarvisningsbild
av Roy
En bra synpunkt, hemma har jag en garagedomkraft, så den jag tänkt skaffa är ju en nöddomkraft som passar i utrymmet.
Garagedomkraften brukar jag sätta på just den omtalade svetsfogen, men frågan gällde även om man skall ha en kloss med spår för svetsfogen eller om de är ok att lyfta på fogen. Det finns dock andra domkraftpunkter som förmodligen är bättre för en "riktig" domkraft.

Roysan
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag köpte en reservhjulssats på Jönköping Bildemontering, bara att ta ut den gamla med kompressor och det som ligger i frigoliten och byta ut till reservhjul och domkraft.
av Rådlös
Till min V70 -08 var det den med en profil med två nivåer på en saxdomkraft. Bak gick det att lyfta hursomhelst, men fram gällde dom olika nivåerna.
Jag har emellertid en garagedomkraft. (Äldre B-tema) Jag gjorde så här: Jag svetsade ihop en ring som höll måttet på lyftkroppens ring på garagedomkraften. Sedan svetsade jag två L-profiler med samma mått på "lyftgreppet", det högre och det lägre, som saxdomkraften som då passade på dom avsedda ställena. Ringen gjorde att den ligger kvar i alla lägen. Och naturligtvis var det enkelt att lyfta av ringen och använda domkraften till annat nyttigt.
Jag har gjort en tråd med foton om detta för flera år sedan. Jag hoppas den finns kvar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hur får du ned garagedomkraften under golvet i bagaget, är den väldigt liten. Jag har 3 st garagedomkrafter och de är stora och inget man vill åka omkring med i bagaget hela tiden så jag kör med en lite original baljan tillsammans med reservhjulet.
av Rådlös
Ursäktar sent svar. Naturligtvis hade jag inte med mig garagedomkraften i bilen. Den användes bara vid sommar/vinterdäckskifte. I bilen låg (den "svaga") saxdomkraften. Jag har inget minne av att jag behövde använda den ute på någon större resa någon gång.
Användarvisningsbild
av Roy
Tack för alla svar!
Köpte en på BILTEMA idag, den har en gummiklump med ett spår i för svetsfogen.
den är rätt liten, men inte passade den i skummet vid reservhjulsplatsen inte.... Allt går att göra lite olika.
Men den kunde ligga längre bak under golvet i kombiutrymmet.
NU gäller bara att få tag på ett nödhjul....

Klart att är sällsynt att få punka, men jag tycker ändå det har hänt då och då med de gamla bilarna.
Så det känns ändå rätt att ha viss möjlighet, och slippa tillkalla hjälp, visserligen helförsäkring , men det kan ta en hel dag.

Roysan
Användarvisningsbild
av Roy
Tack för denna länken, ett intressant ställe, har inte set den sajten förr.
Men nu får man kolla upp vad för storlek bilens bromsar har först.
Lustigt sätt att mäta ett hjul, höjd 13CM och bred 65CM, förmodligen menar man centimeter mått, och höjd är tydligen däckets bredd....

Men de var onödigt dyra.....

Roysan
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]