Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ett ilandsproblem vid långkörningar i låga temperaturer.

Efter att ha aktiverat farthållaren på motorvägen får jag stundtals uppfattningen att kupétemperaturen vandrar.
Det känns som om extravärmaren drar igång en stund med bra värme för att ett par minuter senare ha kallras på fötterna.
Efter ett par minuter kommer värmen åter och så där håller det på.

Är det så att bilen kyler för bra och det jag upplever är extravärmarens försök att hålla upp temperaturen?

Finns det erfarenheter av detta samt om det är något som är möjligt att ordna så har jag möjlighet att ta ett nytt kliv i Maslows behovstrappa....
Värmaren kan ju dra igång om du har den på AUTO och bilen tycker att motorn blir för kall under körning. Då sätter den igång, däremot ska den ju inte gå igång/stängas av va o varannan minut. Men testa att sätta den på "OFF" i menyn på blinkersspaken o se om du märker nån skillnad. Nu är jag absolut ingen expert på ämnet med endast 5 dagar med V60... =)
Jag upplevde ojämn värme i en V70 D2 jag hade som hyrbil för ett par veckor sen. Den var momentumutrustad om det gör någon skillnad, och det var runt nollstrecket och lite snö.

Den var inställd på läge auto, och samma temperatur på höger och vänster sida.
Tackar för tipset, skall testa med att köra i läge off och se om det skiljer sig.
Ellers er et hett tips at få lest feilkoder. Om kupetempføleren er defekt vil du få mye konstig justering på auto. Det samma om någon av alla spjällen inte fungerar som dom skall.

Det finnes även en teknisk journal som omhandlar trekk/kallras efter en stunds (opp mot en timme) körning. Forbedringen går ut på at man lastar ny SW på klimakontrollern.
Hej Mattias eller någon annan som har ett liknande problem med värmen som upplevs ojämn/kall.

Jag har en V60 2018 (den gamla modellen) mycket nöjd med bilen men så är det detta problem med värmen! Jag är faktiskt så nära att byta bort min bil så problemet kan tyckas vara litet men det är obehagligt och inte alls skönt att köra när det är kallras.

Tacksam för alla svar! Tack på förhand/Nils
Nils2 skrev:Hej Mattias eller någon annan som har ett liknande problem med värmen som upplevs ojämn/kall.

Jag har en V60 2018 (den gamla modellen) mycket nöjd med bilen men så är det detta problem med värmen! Jag är faktiskt så nära att byta bort min bil så problemet kan tyckas vara litet men det är obehagligt och inte alls skönt att köra när det är kallras.

Tacksam för alla svar! Tack på förhand/Nils
Har en V60 Classic 2018 D3, idag körde jag typ 3 mil, (1,5 t.o.r.) -16 ute körde värmaren en kvart manuellt innan jag åkte. Minns vår V50 2.0D vid liknande resa så hade jag full motortemp efter dryga milen, men med V60 når den bara typ 50% av motortempen efter samma sträcka. Körde c 80km/h , när jag hade typ 5km kvar på återresan nåddes full motortemp. Värmaren är på och går hela tiden, känns som nåt verkar lurt, öppen termostat ? Det är andra vintern med bilen och faktiskt första gången jag kör i så här pass kall väderlek, så det är först nu jag reflekterade över detta.

Så jag undrar, är detta normalt , eller kan det vara nåt knas med termostaten ? Kan tillägga att kör på "HI" med manuell fläkt på typ 75% och det är inte den där riktigt varma luften vid utblåsen, typ man hade i V50.
Jag har samma bil som du har Putte! Problemet kommer och går! Min verkstad har tätat bakom torpedväggen. Det sitter någon form av ”gardin” där som hade släppt!

Det känns som att kylan sveper runt benen ! Det är varmt och skönt från ventilerna så vad är det för fel när jag ändå känner kalldrag? Jag har tätat också under rattstången där det kan kännas kallt!
Jag har kört med min i mer än 25 minusgrader utan problem.
Motorns tempmätare står stadigt "på mitten" som den ska och i bilen är det inställd temperatur som kommer från alla utblås. Ingen tendens till kyla/drag.

Ni har väl autoläget PÅ under Inställningar i kombiinstrumentet (hastighetsmätaren)?
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]