Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla att inte utsläppen för kupeluften är igensatta, då blir det dåligt flöde genom kupén eftersom luften man fläktar in inte har någonstans att ta vägen.
Blir det bättre flås om du öppnar en ruta en aning?
På min gamla V70 gen 1 sitter de under bagagerumsgolvet och dumpar luften ut bakom stötfångaren på båda sidorna.
Där hänger gummiridåer i utsläppen, som uppenbarligen är tänkt att fungera som backventiler. Det gör de kanske innan allt geggas igen med damm och smuts :-)
Och kupefiltret behöver tittas till en gång om året eller så. Det kan sättas igen rätt snabbt under pollensäsongen..
av skarj
Ska testa med rutan vid tillfälle, men det känns som sagt att den styr väldigt lite luft till just dem som blåser just på sidorutorna, och absolut nästan nada till de man kan rikta, de mindre och fasta känner man lite mer flöde ifrån (alltså de som också blåser mot sidorutorna, men sitter ovanför de man kan stänga av och rikta).
av monza
Jag har en -16 V70 o jag tycker att forcerad ventilation är lite klen, både på denna o på -09:an jag hade innan. Jag saknar "storm i kupén"
av skarj
Storm vill man ha när det är imma, men jag har ju kört flera Volvobilar och alltid tyckt att de varit väldigt vinteranpassade och hållit is och imma borta från rutorna utan problem.
Tycker denna också ör väldigt lågt fläktläge i "auto" snabbt, visserligen skönt att det är tyst, men frågan är om den tror något, som sagt upplever det inte som kallt, känns lite som att det är något ego-läge eller tyst-läge aktiverat, inget som finns vad jag vet, storm efterlyses ;-)
Min bil har en inställning för fläkthastigheten i AUTO-läget. Man kan välja normal, mer eller mindre.
Men de ställbara luftmunstyckena på panelen hör alltså inte till defrostern (huvudet på gubben). De hör till kylutblåsen (magen på gubben).
Det finns några små defrostermunstycken ytterst, men det blåses inte mycket från dem.

Har kupéfiltret bytts regelbundet? Om det är igensatt blir det dåligt flås.
Hur är det med golvmattorna, och under dem? Bilar där förare och/eller passagerare inte har för vana att skaka av skorna innan de kliver in blir ofta rätt fuktiga inuti. Då får man mycket mer problem med imma.
Fungerar AC? Om inte kylningen fungerar torkas inte luften heller.
240 med "specialvagnsnummer"

Har inget svar på din fråga men jä[…]

Ah just, 2014 är ju föregående. D&[…]

Den här gången är det faktiskt V[…]

Hej! Jag hade min 2017 XC60 på Volvo orgina[…]