NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dtk
När man kör i stan är den ett gnissel från bromsarna och när man bromsar tjuter det.
Tjutet ligger kvar en stund efter att man bromsat och då och då kommer gnisslet när man kör.
I högre hastigheter hörs igen.
Känns även som om höger framfälg blir lite varm om man känner med handen.
Det är inga problem att bromsa och bromsar man hårt drar den inte åt nåt håll utan bromsar jämnt.

Vad tror ni.
Sten, dåliga bromsok, belägg som är slut?

Har inte haft tid att kolla i dagsljus ännu och bara kört i mörker men ska väl börja kolla i helgen.

Har just köpt bilen (C30 D3 -11) och fick 30 dagars garanti.
Nog bör väl den gälla om ja åker tillbaka med det här?
av dtk
dieselputte skrev:Oftast nån sten som fastnat mellan skiva och skölden. Sjukdom på dessa bilar, tröttnade på detta så jag tog bort sköldar, inte ett pip efter det
Tror du de försvinner av sig själv eller bör man plocka bort hjulen och kolla igenom.

Bromsbeläggen tog ja en snabbtitt på i morse och de var i alla fall inte slut.
Bör ju inte kunna vara så mycket annat som låter.
Kanske att oken kan ligga på?
Användarvisningsbild
av HCP
Ställ dig på en parkering utan bilar o stolpar, lägg i backen o gör en rejäl rivare bakåt så brukar de flesta stenar åka baklänges ut.
Kan behövas några gånger.

Får sten i mina konstant o bakåt-piruetter löser de mesta :-D

Du kan stoppa in handen bakom hjulet o dra lite i bromsskölden inåt bilen också för att böja ut den, med tiden blir de dåliga o ligger nästan an. Men parkeringspiruett baklänges är roligare .
av dtk
HCP skrev:Ställ dig på en parkering utan bilar o stolpar, lägg i backen o gör en rejäl rivare bakåt så brukar de flesta stenar åka baklänges ut.

Du kan stoppa in handen bakom hjulet o dra lite i bromsskölden inåt bilen också för att böja ut den, med tiden blir de dåliga o ligger nästan an. Men parkeringspiruett baklänges är roligare .
HAHA ok ja får testa de :-) Bra tips! Hoppas de hjälper för som det är nu vill man inte köra. Tjuter i hela stan.
(Kör du C30? Då kanske du även vill hjälpa mig i min andra tråd om golvbelysningen? viewtopic.php?f=31&t=172816)
Användarvisningsbild
av HCP
dtk skrev: lör 21 jan 2023, 16:44
HCP skrev:Ställ dig på en parkering utan bilar o stolpar, lägg i backen o gör en rejäl rivare bakåt så brukar de flesta stenar åka baklänges ut.

HAHA ok ja får testa de :-) Bra tips! Hoppas de hjälper för som det är nu vill man inte köra. Tjuter i hela stan.
(Kör du C30? Då kanske du även vill hjälpa mig i min andra tråd om golvbelysningen? viewtopic.php?f=31&t=172816)
Nej, jag kör V50 men mycket är ju väldigt likt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Finns det överhuvudtaget några bromsok som inte börjar kräva efter några saltvintrar? ;-)
Erik Å skrev:Finns det överhuvudtaget några bromsok som inte börjar kräva efter några saltvintrar? ;-)
Min fd V50 hade jag bara problem med ena bakre oket (en gång som P-broms kärvade och tog dåligt), men när man väl lärt sig hålla efter oken med ATE fett , rengöra och smörja under manschetterna, glidbultar så höll de faktsikt utan problem årskiftet 2006/2007 tills juni 2022 är bilen såldes och c 17000mil körda , stod på 19000 när den såldes. Underhållet gjordes vid skifte av vinter/sommar hjul. Bor vid Hälsingekusten, saltas iofs inte så mycket på de vägarna vi kör. Men gnisslet fick man leva med tills främre sköldar togs bort.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Erik Å skrev: lör 21 jan 2023, 22:36 Finns det överhuvudtaget några bromsok som inte börjar kräva efter några saltvintrar? ;-)
Min V50 MY11 jag hade tidigare hade inga problem, hade den från ny till 20000 mil (2010-12 - 2017-02).
Nuvarande V60 (18300 mil) har jag inte heller upplevt några problem med, haft den sen 2017-02.
Dock tvättar jag hjulhus och alla bromsdetaljer vid varje däckbyte, spolar man aldrig av det som sitter innanför hjulet så kan man väl tänka sig att det blir problem med tiden.
av dtk
Idag har jag fortsatt att leta orsak till oljudet.
Bankade på bromsskölden för alls hjul. Ramlade ner lite rost vid ena hjulet men inget annat så de verkar va fritt från sten.
Hissade även upp hjulen och testade om de var något motstånd att snurra hjulen.
Höger fram var trögare än vänster och bak rullade de lätt.
Tog en provtur och de låter rejält när man kör I stan :mad:

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]