Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#152787
Jag tycker min är piggare än väntat, hade förut förra modellen T5 och jag trodde att den nya skulle vara tröttare än den är (å andra sidan är T5 inte något under av gasrespons och effekt för att vara 250 hk).

ams hade en S80 2,5T som de testade och den gick 0-100 på 7,7 - inte illa. Så det var ett piggt exemplar och det verkar min V70 också vara. Jag har kört in den ganska hårt, det kanske har hjälpt.

PH
av dali
#152791
Tysta bilar upplevs ofta som långsammare än vad de är. Subaru SVX är ett exempel från tidigt 90-tal, tidningarna tyckte den kändes slö men när de mätte tiden 0-100 så stämde den med uppgiven prestanda.

Annars lär väl ett chip lösa problemet.
av perhall
#152813
Det är både tystnad, storlek, tyngd och annat som gör att närvaron är mycket mindre i en V70N än i de 240 och 460 som här har nämnts.

En bil som jag tyckte var hysteriskt pigg för sin effekt (och mycket piggare än både gamla och nya V70 2,5T) är V40 2,0T -01 med 165 hk. Den kändes verkligen supersnabb, men det beror ju delvis på att den är relativt burkig och bullrig.

Visst är V70N mycket tyst, det är väl första gången som Volvo lyckats göra en bil som är lika tyst eller tystare än motsvarande Audi, BMW och Merca.
PH
Användarvisningsbild
av wide
#152829
Volvo har medvetet lagt den lite "slö" så den inte konkurrerar ut 3,2l sexan.
Känns som det blev en liten miss där, borde varit lite mer effekt i sexan........
av Bobafett
#152848
wide skrev:Volvo har medvetet lagt den lite "slö" så den inte konkurrerar ut 3,2l sexan.
Känns som det blev en liten miss där, borde varit lite mer effekt i sexan........
Är det sant? Går det att få bekräftat? I sådana fall ligger det ju någon typ av strypning någonstans... Illa.

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]