Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Derank skrev: fre 20 jan 2023, 22:25 Folk får väl tänka lite själv, bara för att det har varit gratis att låna pengar de senaste 10åren behöver man ju inte skuldsätta sig upp över öronen, jag har då alltid sett till att haft en balans på in och utgifter och fast jag har lånar 2-300k til tex bilköp har jag haft pengar på banken så jag har kunnat lösa lånen om jag tex skulle bli hemlös, arbetslös, långtidssjukskriven osv.

<nä, jag tycker inte ett dugg synd om de som sitter en villa för 5mllar och 2 nya bilar på uppfarten och har belånat sig upp över öronen resten av livet.
Det är inte en fråga om att tycka synd om någon.

Jag har inga lån förutom på huset, och de kan jag ta och lösa när jag vill så är jag skuldfri. Det är inte det jag är orolig för. Bilarna jag har kan lösa mina transporter iv10-15 år frammåt och jag behöver inte köpa något nytt på så lång tid.

Det är att de som håller igång ekonomin och toklånar och konsumerar måste dra ned. Då kommer ju konsumtion störtdyka, det blir massarbetslöshet och staten kommer tvingas tokhöjja skatter o h avgifter för att kunna hjälpa alla som har överbelånat sig.

Risken är ju att fler börjar tänka som mig...Och dig..
Då slår det ju tvärstopp
VolvoB20 skrev: fre 20 jan 2023, 11:49 I EU är nästan alla bolån låsta till över 15 år och i USA är över 70% låsta på 30 år
Sverige är helt unikt här med över 70% är rörliga, (mycket tack vare Riksbankens rekomendation)
Mor och far köpte eget nybyggt hus 1958. Då låg bottenlånet på 60000 och c:a 3,5 % ränta och löpte på 30 år. När jag och frugan köpte vårt hus (1978) kommer inte ihåg exakt vad vi hade för ränta på bottenlånet (omkring 5 %) på c:a175000 kr. Lånet var låst på 20 år (huset är byggt 1972 och när det "löpte ut" höjdes räntan till 12,5%..... :-o :-o Då visade farsan skuldsedeln på sitt lånepapper med en stämpel BETALD.
Derank skrev: fre 20 jan 2023, 22:25 Folk får väl tänka lite själv, bara för att det har varit gratis att låna pengar de senaste 10åren behöver man ju inte skuldsätta sig upp över öronen, jag har då alltid sett till att haft en balans på in och utgifter och fast jag har lånar 2-300k til tex bilköp har jag haft pengar på banken så jag har kunnat lösa lånen om jag tex skulle bli hemlös, arbetslös, långtidssjukskriven osv.

<nä, jag tycker inte ett dugg synd om de som sitter en villa för 5mllar och 2 nya bilar på uppfarten och har belånat sig upp över öronen resten av livet.
Håller helt med dig.
VolvoB20 skrev: fre 20 jan 2023, 22:39

Jag har inga lån förutom på huset, och de kan jag ta och lösa när jag vill så är jag skuldfri. Det är inte det jag är orolig för. Bilarna jag har kan lösa mina transporter iv10-15 år frammåt och jag behöver inte köpa något nytt på så lång tid.

Det är att de som håller igång ekonomin och toklånar och konsumerar måste dra ned. Då kommer ju konsumtion störtdyka, det blir massarbetslöshet och staten kommer tvingas tokhöjja skatter o h avgifter för att kunna hjälpa alla som har överbelånat sig.

Då slår det ju tvärstopp
Det är nog extremt få som inte har någon form av skuld. Många, speciellt yngre, tar ju snabblån av olika slag med ockerräntor.
Det enda folk kommer fortsätta konsumera ju dyrare det blir är mat, drivmedel och kanske lite kläder. Nöjen, resor, bilar, båtar, boenden kommer sjunka till ett minimum.
HerrP skrev: lör 21 jan 2023, 00:44
VolvoB20 skrev: fre 20 jan 2023, 22:39

Då slår det ju tvärstopp
Det är nog extremt få som inte har någon form av skuld. Många, speciellt yngre, tar ju snabblån av olika slag med ockerräntor.
Det enda folk kommer fortsätta konsumera ju dyrare det blir är mat, drivmedel och kanske lite kläder. Nöjen, resor, bilar, båtar, boenden kommer sjunka till ett minimum.
Precis. Jag har några vänner som driver lite olika affärer/företag och de säger att förändringen redan är enorm för dem senaste månaderna

Helt plötsligt köper ingen några nya verktyg eller maskiner alls. Istället är det slitagedelar och reservdelar, service och reparation som kunderna efterfrågar
HerrP skrev: lör 21 jan 2023, 00:38
Derank skrev: fre 20 jan 2023, 22:25 <nä, jag tycker inte ett dugg synd om de som sitter en villa för 5mllar och 2 nya bilar på uppfarten och har belånat sig upp över öronen resten av livet.
Håller helt med dig.
Ni får ursäkta, men jag tror ni har missat poängen.

Jag jobbar på ett globalt företag och ser detta varje dag. De som får ut sin lön i kronor har i princip fått sin lön halverad jämfört med kollegorna som har lön i euro och dollar om man summerar effekten av kronans ras i värde och inflationen i Sverige p.g.a den svenska finanspolitiken och den galna skuldsättning.

Nu gäller det ju inte bara mina kollegor. Alla i Svea Rike som får ut sin lön eller pension i svenska kronor råkar ju ut för samma sak.

Jag kan garantera att om staten och företaget hade gått ut och sagt att nu kommer vi halvera lönerna och pensionerna så hade det blitt ett sjuhelvetes liv.

Men om man kör en politik som halverar värdet på lönen och pensionen mot övriga världen så fattar folk noll och klagar inte alls (utom där jag jobbar då och man kan jämföra med sin kollega som inte har lön i SEK)
HerrP skrev: lör 21 jan 2023, 00:38

Håller helt med dig.
Jag med! Räntekostnader och elräkningar är något man kan påverka själv. Man måste planera och alltid tänka på värsta tänkbara scenario. Allt har ökat i pris medans lönen (i alla fall min) ligger typ stilla känns det som.
Kollade nu för att vara uppdaterad. Ränta bolån december 1210kr, elräkning december 3295kr. Rörlig ränta och rörligt elpris. Ca 7% av vår disponibla månadslön. Lever efter långsiktig planering. I planeringen ingår att amortera kraftigt och göra huset modernt och energisnålt.
Räddningen för mig som inte är högavlönad är att se till att ha låga fasta kostnader. Vad som händer och sker i världen kan jag inte påverka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]