Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
Får imma och is kvar på sidorutorna, närmast backspeglarna orkar det tina, inga problem med värmen, men jag får ingen fart på luften, varken i auto eller i defrostläge, man känner lite värme komma men i princip stillastående luft, krävs det verkligen någon annan inställning för att få lite flås där?

De övre fasta luftutblåsen har lite mer fart i luften, de undre riktningsbara är bedrövligt klena. Även under tiden man kör dieselvärmare är det överlag dålig fart på luften, har läst att det är någon ny mjukvara för att spara batteri (oklart om det stämmer) men när man kör bilen bör man ju för tusan få lite drag, fläkten varvar upp om man kör den manuellt (fortfarande ingen blås att tala om) så inte fläkten. Har bara testat "auto", defrosterna samt att vid auto dra på fläkten manuellt.

Inga problem med värme.
av skarj
Nja, det är obegagnad luft :-) Levererades nyservad av märkeshandlare (iof ingen garanti på nytt filter) och gått endast i nordligaste Norrland innan, men kan ju iof vara grusväg.
Spjällmotorer känns rimligare, det blåser på bra på vindrutan vid defroster, vilket tätt filter inte skulle tillåta.
Någon möjlighet att få dessa splällmotorer att "lossna upp" genom att välja olika ventilationslägen i mittpanelen, eller är det skruva som gäller?
@skarj, Köpte du den nylegen på firma då? Då kan du ju om de ligger nära låta de lösa det men ja, man vill ju gräva när fel hittas ;-)
Om du vill ha mesta möjliga luft i utblåsen på instrumentpanelen ska du trycka "på magen" på gubben i mittkonsolen, och bara där. Går det inte då heller är det något fel.
av skarj
apersson850 skrev: lör 21 jan 2023, 14:58 Om du vill ha mesta möjliga luft i utblåsen på instrumentpanelen ska du trycka "på magen" på gubben i mittkonsolen, och bara där. Går det inte då heller är det något fel.
Det gäller även de yttre mot rutorna alltså? Har tänkt att prova det, men kör bilen så sällan, men ska lägga lite tid vad det gäller, tänkte hör lite tips först, är förvånad hur dåligt det blåser och hur dåligt sidorutorna hålls uppe, känns mer som än KIA än en Volvo, typ.
av skarj
Micce1980 skrev: lör 21 jan 2023, 14:18 @skarj, Köpte du den nylegen på firma då? Då kan du ju om de ligger nära låta de lösa det men ja, man vill ju gräva när fel hittas ;-)

Japp, december (tror jag), men bara trafikgaranti och hos Volvohandlaren lokalt, men tror inte dom tycker detta är ett problem dom vill stå för då det inte får nedslag på besiktningen, som jag gissar är deras bedömning på vad trafikgarantin innefattar. Så det blir nog till att klura ut det själv :-)
av skarj
Du tänker reklamation, ja fast 2013 och just under 20000 mil, bilen är ju körbar och så vidare, men det är klart kostar det tex 50000 kr att få ordning på då är det ju läge för reklamation, men det går ju att leva med, så jag tror dels att det inte är så dyrt, dels att det blir svårt att vinna.

Men jag tycker aldrig Volvo har haft svårt att hålla imma borta, så är lite besviken och förvånad över just detta, har man tur så skriver någon som varit med om samma sak och vet anledningen, men att den inte släpper dit luften är väl det bästa spåret, om det är spjällmotor vet jag inte, men det är lika på både höger och vänster sida.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]