Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
@Neophox, Kan ej motornummer men kolla antalet hk. 191hk då

Står annar i Transportstyrelsens app
Sök uppgifter om annat fordon
Visa fordonsuppgifter
Tekninsk data
Miljö och drivlina
Motoreffekt kw

Ta då motoreffekten gånger 1,36
Te.x. 140x1,36≈190

Biluppgifter.se skriver annars ut hk om man skrollar ner lite
Användarvisningsbild
av fjohan82
Neophox skrev: ons 18 jan 2023, 10:30 Hej! Är det denna motorkod som är den utvecklade och stabilare motorn? D4204T14
Ja det är den som sitter i min V60 och även i XC60. 2017 var sista året med den karossen (Classic), innan den nya modellen lanserades.
Jag har som sagt inte haft några problem, därmed påstår jag inte att de är problemfria.
Bra att tänka på är att om du har Volvia som försäkringsbolag kan du utöka maskinskadeförsäkringen till 10 år/20000 mil beroende på vad som först infaller. Självrisken är maximalt 7500:-, vilket inte är speciellt mycket om man får haveri på maskinen.
https://www.volvia.se/bilforsakring/inn ... forsakring
https://volvia-edit.prod.bravi.if.eu/gl ... akring.pdf
av Neophox
Super bra! Har du märkt någon förändring i förbrukningen sen du bytte motorn?
av Neophox
fjohan82 skrev: ons 18 jan 2023, 16:18
Neophox skrev: ons 18 jan 2023, 10:30 Hej! Är det denna motorkod som är den utvecklade och stabilare motorn? D4204T14
Ja det är den som sitter i min V60 och även i XC60. 2017 var sista året med den karossen (Classic), innan den nya modellen lanserades.
Jag har som sagt inte haft några problem, därmed påstår jag inte att de är problemfria.
Bra att tänka på är att om du har Volvia som försäkringsbolag kan du utöka maskinskadeförsäkringen till 10 år/20000 mil beroende på vad som först infaller. Självrisken är maximalt 7500:-, vilket inte är speciellt mycket om man får haveri på maskinen.
Om man nu byter till den nya motorn, behövs addblue ?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Neophox skrev: tor 19 jan 2023, 15:11
fjohan82 skrev: ons 18 jan 2023, 16:18
Om man nu byter till den nya motorn, behövs addblue ?
Inte med den konstruktionen som är i min bil.
Dock känns det mer safe att köpa en nyare lågmilad och skaffa en bra försäkring som ex. Volvias 10 år/20000 mil.
Jag förstår inte riktigt att man tar risken att köpa en bil av den årsmodellen som kan orsaka sömnproblem om nätterna...
av Neophox
Bilen XC60 från 2015 har genomgått motorbyte till D4204T14 därav frågan ang Add Blue... Men du bytte till den nyare motorn D4204T14 men behöver inte tillsätta addblue tolkar jag det som(finns ingenstans att tillsätta det tänker jag.) På bilar från 2017 så finns en separat tank. Min fundering var att det skulle påverka utsläppen och resultera i negativt på besiktningen.
Användarvisningsbild
av Cotag
@Neophox,
Vad jag vet så finns den ingen i den här tråden som bytt från D4204T5 till D4204T14. fjohan82s bil har T14 sen ny.
Det finns det däremot i den här tråden: viewtopic.php?p=1384090#p1384090
Där kan du få svaret att byte av block verkar gjorts rakt av och att inga mjukvaruändringar behövdes.

Din fråga om Add Blue är relevant.
Och vad händer om man får en övernitisk besiktningsgubbe som upptäcker att motorkoden på blocket inte överensstämmer med VIN och helbilsgodkännandet? Visst, risken är liten ...men...

Hur mycket hade "nya" motorn gått vid byte? Följde EGR-system med (troligen senare/bättre modell)? Har du kollat om balansaxlarna är tysta?
av Neophox
Cotag skrev: tor 19 jan 2023, 18:28 @Neophox,
Vad jag vet så finns den ingen i den här tråden som bytt från D4204T5 till D4204T14. fjohan82s bil har T14 sen ny.
Det finns det däremot i den här tråden: viewtopic.php?p=1384090#p1384090
Där kan du få svaret att byte av block verkar gjorts rakt av och att inga mjukvaruändringar behövdes.

Din fråga om Add Blue är relevant.
Och vad händer om man får en övernitisk besiktningsgubbe som upptäcker att motorkoden på blocket inte överensstämmer med VIN och helbilsgodkännandet? Visst, risken är liten ...men...

Hur mycket hade "nya" motorn gått vid byte? Följde EGR-system med (troligen senare/bättre modell)? Har du kollat om balansaxlarna är tysta?
@Cotag,
Tack för svar. Men verkstaden (Bilia) är väl medvetna om sånt här om de byter motor?
Den nya motorn hade gått 2000 mil vid byte och nu har den gått 1500 mil i bilen. I samband med motorbytet byttes även kamrem, EGR-ventil samt temp/tryckgivare inloppsluft.
Har inte lyssnat än, men hur låter balansaxlar som inte är tysta?
Användarvisningsbild
av Cotag
@Neophox,
Ja, är motorbytet gjort på auktoriserad verkstad så bör dom veta vad som får göras och ej. Att kamrem, EGR och givare är bytt tycker jag också ger ett intryck av att seriösitet.
Det framgår inte av tråden om det är samma bil du tittar på eller flera. Är det den manuella som nämnts så ska den vara rejält billigare än en dito automatare.
Hur mycket hade bilen rullat? Det är som sagt det som bestämmer hur länge du sen kan köra skyddad av maskinskadeförsäkring.
Angående balansaxlar: viewtopic.php?p=1264849#p1264849
av BILAFAN
Håller själv på att experimentera med oljeviskositeten för att kunne se om det går att påverka förbrukningen. Tyvärr säger ryktet att förbrukningen kan stiga än mer om man pytsar i något högre viskositet. Dpf kommer säkert ta skada, men planerar en egen+dpf off inom en snar framtid. Den som lever får se.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]