Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Strommare
Hej!
Har en V70 Drive 2010 och den ena larmdosan/nyckeln slutade funka, trots nytt batteri. Har sett att det finns eftermarknadsdosor att köpa för ca 400kr, men hittar ingenstans hur man programmerar in dom till sin bil. Är det nån som har koll på detta? Är det bara Volvo som kan göra det? Isf, varför kan man köpa nya dosor själv?

Tacksam för hjälp!
av Doomis
Jag har koll, och är det nya fjärrnycklar så måste de läggas till med VIDA och mjukvara. Eftersom både immobiliser och fjärrkontroll är integrerad så finns det inga andra sätt oavset hur billig fjärrnyckel du hittar. Gissar på att det är nya skal du hittat.
Följdfråga: kan man köpa en beg. nyckel på skroten och få inkodad av Volvo ? Visst att nyckelbladet är fel (hur många låscylindrar är vid liv när bilen är 10-15 år gammal och aldrig använd?)
/M
mattiasv60 skrev: tor 19 jan 2023, 07:58 Visst att nyckelbladet är fel (hur många låscylindrar är vid liv när bilen är 10-15 år gammal och aldrig använd?)
De flesta faktiskt. Eftersom de inte använts dagligen är de inte utslitna utan en droppe olja får fart på dem. Har räddat mig flera ggr på olika bilar när bilbatteriet laddat ut och man kunnat öppna manuellt för att ta sig in i bilen
Doomis skrev: ons 18 jan 2023, 17:11 Gissar på att det är nya skal du hittat.
Nej det är det inte. Jag har hittat skal också, men det jag talar om är "hela" dosor som säljs där det står att de ska gå och programmera till bilen.
av Doomis
Ok.
Den bilden du bifogade, så håller du i en kombinerad fjärrkontroll och startnyckel. Startnyckeln har en immokod(transponder) som måste läggas till i ECU,BCM och CEM. Detta kan bara göras med VIDA på Volvo. Samma gäller fjärrkontrollen, den har en unik kod som man måste para ihop med mottagaren. Detta kan också bara göras med VIDA. Så självklart går dom ju att programmera in, vad vore poängen annars med den?

Sen finns det säkerligen en himla massa olika företag(på blocket t.ex) eller privatpersoner som har kunskap att bryta sig in och lägga till dina nycklar en annan väg. Detta är ju ingenting en normalt användande bilägare kan göra eller har kunskapen till. Därför säger jag att det inte går.
Att du kan köpa en fjärrnyckel från kina eller som kommer från nåt obskyrt land billigt har ju ingen betydelse i sammahanget om du inte kan lägga in det själv. Det finns inget trolleritrick eller något specialkommando som att vrida ratten 26 varv åt höger med tänding på och hålla in volymknappen för att lägga till en fjärrnyckel. Tyvärr. säger jag på den frågan.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]