Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnuss
245 -92 B230F, Hur noga är det med åldern på kamremmen egentligen?
har hört lite olika, 5- 7år, byt om den har antydan till torrsprickor m,m

remmen byttes maj -03 och bilen har körts ca 3000mil
kollade på den i veckan och den såg hur fin ut som helst,

iofs så är det ju inga pengar att prata om och jobbet är ju inte så avancerat det heller, men det är ju alltid intressant att höra folks åsikter.
av anp
Jag har mycket sällan, eller näst intill aldrig bytt kamrem under mina 18 år med olika 240 med okända serviceintervaller bakom sig.
Har heller inte haft mer än 2 "haverier" vad jag kan minnas. Båda orsakades mest troligt av dålig remspänning.

Fast som du säger så är det ingen större kostnad eller arbetsinsats att byta remmen själv innan något kanske händer.
av Addict
Kamrem byts när den gått av...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Den ska ju igentligen bytas efter 75000km eller 5år men den kan ju gå mycket längre än det.
Det längsta jag vet är en som körde ungefär 15000mil och ca 10 år om jag inte minns fel på samma rem och spännrulle utan problem faktiskt så såg remmen oförskämt bra ut så den skulle nog kunnat gått länge till utan problem. :D
Lätt att byta så när man ändå gör service så kan man lika gärna passa på att byta det är vad jag tycker iallafall. :D
av Nordda
Se bara till att byta spännrulle också som en del snåljåpar undviker.
av magnuss
Det blir nog ett byte vid den vanliga servicen i vår, så slipper man bli stående efter vägen och undra hur dum man egentligen är som inte bytte kammremen i tid

nån som vet om biltemas kamremssatser är nå bra?
att det står Goodyear på kartongen ger ju lite intryck av kvalite`
brukar inte bli så impad av deras övriga "gummi" produkter, tex deras fläktremmar som verkar vara gjorda av nån gammal skosula, eller ännu värre kylarslangarna STENHÅRDA, dock så brukar ju priserna vara överkomliga.
av anp
Nordda skrev:Se bara till att byta spännrulle också som en del snåljåpar undviker.
Jag är snål, och har aldrig bytt en spännrulle på någon 240 motor. Är det alls vanligt att dessa havererar i lagringen, eller är det en i servicehänseende rätt, myt att dessa måste bytas?
Tror inte jag känner någon som havererat en sådan heller, har i vart fall inte hört någon nämna det vad jag minns.
av Nordda
anp skrev:
Nordda skrev:Se bara till att byta spännrulle också som en del snåljåpar undviker.
Jag är snål, och har aldrig bytt en spännrulle på någon 240 motor. Är det alls vanligt att dessa havererar i lagringen, eller är det en i servicehänseende rätt, myt att dessa måste bytas?
Tror inte jag känner någon som havererat en sådan heller, har i vart fall inte hört någon nämna det vad jag minns.
Brukar i alla fall ha lättare för att kugga över. Lagringen är det väl bara att känna på om den glappar.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Spännrullarna kan bli bra glappa och låta konstigt så nog behöver de bytas ibland. :lol:
av I.H.P
Jag håller med anp, har aldrig bytt eller hört talas om haveri på spännrullen. Och ja, jag ÄR snål :lol:
//Björn
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]