Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag gjorde en liten tabbe när tanklocket hade fryst igen, och försökte öppna med en metallbit.
Då lossnade förstås bara ytterlocket (plast?), och jag fick det inte på plats igen.
Är det någon som har tips om hur man trycker på det igen?
Det ser ut som 5-6 flärpar som ska passa, så det måste tryckas till på riktigt sätt.
Har letat förgäves efter Youtube-video, eller instruktion.
Själva tanklocket innanför ser helt ut.

Tack!
Senast redigerad av 1 LasseL, redigerad totalt 0 gånger.
Ja, det var det som inte var så lätt.
Det ser ut som om man måste trycka på ngt speciellt sätt, för att få alla flärpar att komma på rätt plats.
Därför jag frågade om någon gjort det eller har en instrux.
Därför att om du bryter loss den så går nåt av fästena sönder på den andra delen av tanklocket med all säkerhet. Speciellt när det är kallt.
Den lackade delen av tanklocket ska skjutas in i plastplattan till gångjärnet(skjutas framåt mot fronten sett) och tryckas in i underkant rätt hårt. Men som sagt gissar på att den främre låsklacken på plastplattan till gångjärnet är av.
av xAx
Hände mig med en frostig vinterdag för några år sedan. Höll på att trixa på olika sätt utan framgång. Köpte därefter dubbelhäftade kuddar och limmade helt sonika fast ytterlocket. Sitter fast bra än idag. Som vid all limning är det viktigt att rengöra ytorna noga med exv rödsprit, aceton mm.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]