Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av black
går det att stänga av dstc med den knappen som du har inne i bilen? har du testat? kan va att nån satt dit den för prydnads skull bara :)
av jupex
Jag har provat att stänga av den och då slocknar lysdioden i knappen och det tänds en symbol på instrumentpanelen. En varningstriangel med en bil som sladdar.
Man får ju hoppas att den sitter där av någon funktionell anledning.
av ljungström
jupex skrev:Då har jag tracs/antislir på bilen och inte dstc/antisladd +antislir.
Men fortfarande märkligt att det står dstc inne i bilen.
Kan man höra med volvo i GBG om dom kan få fram något om bilen :?:
Lurig fråga det här.Tacksam för alla svar jag fått :)
Kan väl vara så att knappen är utbytt bara?
Användarvisningsbild
av black
ljungström skrev:
jupex skrev:Då har jag tracs/antislir på bilen och inte dstc/antisladd +antislir.
Men fortfarande märkligt att det står dstc inne i bilen.
Kan man höra med volvo i GBG om dom kan få fram något om bilen :?:
Lurig fråga det här.Tacksam för alla svar jag fått :)
Kan väl vara så att knappen är utbytt bara?
varje knapp vet själv vad den har för funktion, så även om du hade ändrat plats på alla knappar så hade de haft samma funktion oavsätt om de står på plats nr 1 eller 7.... så jag vet inte om du kan sköta stc funtionen med dstc knappen (om du bara har stc från början) ...det kanske går......
men varje gång du sätter på/av stc eller dstc så får du ett meddelande i displayen (det är så i alla fall på min s80) om du har dstc så borde det stå dstc på/av ??!!
av jupex
Enligt instuktionsboken är det samma symbol son tänds när man stänger av stc eller dstc. Läser man vidare i boken står det att det finns en bromskraftförstärkning som är en integrerad del av dstc (EBA).
När eba funktionen aktiveras sjunker bromspedalen samtidigt som bilen har maximal bromsverkan. Jag får ut och tvärnita helt enkelt för att lösa denna gåta :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
Vad står i fönstret till färddatorn när du stänger av dstc-knappen?

Det skall stå DSTC AV eller DSTC PÅ alternativt DSTC reducerad effekt.

Står inte detta kan man förmoda att du har en "lyxutrustad" fejkad bil. :shock: :roll:
Användarvisningsbild
av Cimmen
Finns det V70 med Haldex fast utan DSTC??
av jupex
Jag var ute ock kollade. När jag stänger av DSTC på knappen
står meddelandet " DSTC av " i färddatorn samtidigt tänds en varningssymbol i ett annat fönster.
Innebär detta att jag har haldex system , eller vad har jag igentligen under bilen :???:

Vad jag förstår var DSTC tillval t om ett visst årtal.Vilket vet jag inte.
PÅ länken nedan står lite om dstc mm
http://www.volvoclub.org.uk/press/volvo ... index.html
Användarvisningsbild
av camaro69
Om jag inte missminner mig helt, så blev DSTC standard från MY 2005.

Otroligt bra system. Men det gäller att lära sig använda det på rätt sätt.

Den "gamla skolan" med att gasa och styr emot gäller inte längre. Nu är det styr dit du ska, sen sköter bilen resten. 8)
av jupex
Jag var faktiskt och testade en golf på en halkbana och kan bara bekräfta att det är vädigt effektift med DSTC eller ESP mm.mm.
För övrigt tyckte instruktören att det skulle ingå en riskutbildning (halkbana) när man köper en ny bil, just för att en del folk inte vet hur man ska agera med ett antispinnsystem.Det skulle kosta ca 2500 sek
att gå utbildningen ,men det verkar som ingen säljare har nappat på det än :idea:

Kontentan på min fråga längst upp i tråden är:

Jag har en Volvo V70 XC -02 Första reg 26 Mars

Viscokoppling med DSTC :D :D :D

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]