Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobafett
Hej
Har precis för några timmar sedan tagit över en V70 enligt ovan. Första intrycket är att det är en ganska tyst och bekväm bil. Stort last utrymme och bra stereo. Men vad har Volvo gjort med motorn? Jag hade tidigare idag en Saab 95 2,3t och den känns ju bra mycket piggare. Volvon är ju trött! Eller gör jag helt fel?! Volvon är manuell och jag har inte kört det på 5 år. Tyvärr så tog jag över Volvon av en kollega, annars hade det aldrig blivit den konfig som är på bilen och högst troligen inte en Volvo överhuvudtaget.
Faktum kvarstår, bilen har gått 700 mil, skall enligt spec ha 200hk och är sex växlad, skall det vara så segt som det är? Eller är jag bara feg och inte varvar ur tillräckligt?
Input, please!!!
av Vålvå
Kan bara hålla med!.Har provkört en 2,5t och den upplevs slö i jämförelse med min Mycket tyngre xc90 med samma motor (210hk)?Dålig respons.Har förövrigt beställt en V70 II Summum med 163 hk diesel och manuellåda. :)
Användarvisningsbild
av tjotto
Tyckte oxå att 2,5T kändes slöare, är mycket nöjd med min 2,4D manuell...
av ljungström
Har själv haft V70 2,4T/2,5T årsmodell -98, -02 & -04 och har även provkört den nyaste V70in med 2,5T-maskinen. Den känndes betydligt slöare än de äldre bilarna, mer som en 140/170-hästars V70N. Gissar att V70-modellen har gått upp rätt mycket i vikt de sista 10 åren?
av LeoniAquila
Jag hade ingen aning om att man köpte en Volvo för motorrespons och körglädjes skull. :twisted:

Får dock erkänna att jag inte har kört nya 2,5T, dock gamla (fast i S80). Där var väl responsen godtagbar. I alla fall jämfört med V70N T5, där blir det underkänt rakt igenom. Vad skall man med 250 hästar till när de aldrig väcks till liv?

Ja, V70II är ju tyngre än den gamla, så visst blir den slöare. Vet inte hur det står till med nya S80.

Men den roligaste Volvon jag kört, åtminstone på ettans växel, är - hör och häpna - 460. Där kan man snacka om repsons i gasen!
Användarvisningsbild
av Korny
Om man som jag läser biltidningar som är mer prestandaorienterade, så beskylls Volvo ofta för att trolla bort alla de angivna hästkrafterna med "dålig" mappning, där emissoner och förbrukning ligger i fokus...

För dom som vill finns det numera väldigt många firmor som gör sitt bästa för att trolla fram hästarna igen. :D :D

Mvh David
Användarvisningsbild
av nike69
Én annan del kan vara att det med ny motor innebär hög friktion osv.
Det har i alla tider talats om att bilar släpper och går bra efter X antal mil.
Frågan är om den kommer lossna efter lite körning.
Jag håller tummarna för alla som känner att dom ville haft mer kräm i motorn :D
av Bobafett
LeoniAquila skrev:Jag hade ingen aning om att man köpte en Volvo för motorrespons och körglädjes skull. :twisted:
Naturligtvis så är det ingen sportbil, det förväntade jag mig inte heller. Däremot så tycker jag att man kan begära mer av 200hk, varför upplevs Saaben med lägre effekt så mycket piggare?

Får se om man får prata lite med killarna på BSR...
av perhall
2,5 T 200 hk har ju förlorat lite av sin karaktär som prestandamotor, dels pga högre vikt, dels pga lite lägre effekt. Men att den skulle vara på 140/170-nivån är helt fel, de bilarna är otroligt slöa även jämfört med nya 2,5T.

Volvo uppgav också 7,4 0-100 för gamla V70 2,5T - 8,1 för nya.

Jag upplever tyvärr också t ex BMW 525i som ganska slö och lika så S80N D5 med automat. 200 hk är inte så mycket i en bil i dessa dagar och på något sätt - för att ta jämförelsen med 460:n på allvar - så har gasresponsen blivit sämre i nya bilar. 240 GLT var riktigt kul och pigg och närvarande med 136 hk och 1400 kilo...

Måste ändå säga att motorn har lossnat ordentligt efter nästan 1 000 mil och att det ändå är en motor med ganska bra tryck i, dock utan någon effekttopp.

PH
av Sevak
Jag köpte en s80-07 förra veckan som gått 700 mil. Vart är de 200 hk som motorn ska leverera. Känns inte som 200hk. Får väl bli bsr steg 1 till sommaren. Men än ändå väldigt nöjd med bilen.

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°

Icke! Var nog en kopia ;-)

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]