Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
SR02,
Bilen ser mycket fin ut, nu har du en bra utgångspunkt för ett mycket behagligt och säkerligen bekymmersfritt bilåkande i många år framöver. Du kanske är som mig, vill helst ha ett bekymmersfritt bilägande/åkande utan att behöva meka nåt själv? Meka bil gjorde jag i yngre dar men vill inte längre.
Jag tycker det ännu efter 16 månaders innehav av min V90 är en härlig känsla sätta sig i bilen och åka iväg och köra bilen, ja köra. Visst är min bil främst ett transportmedel men jag tycker det är lite kul med bilar än även om intresset var starkare när jag var yngre. En V90 eller en annan liknande Volvo är nog mångas drömbil, kanske det var så för dig, om så har du nu förverkligat drömmen. Den riktigt kräsne hittar förstås svagheter på en V90 men i det stora hela tycker jag det är en fantastisk bil. Tryggare bil att åka i får man leta efter lite extra. Du som har Sensus infotainment som är mycket bra men som inte har funktionen OTA (over the air) uppdateringsmöjlighet av mjukvaran i bilen får se till att få ny mjukvara installerad vid servicetillfälle.
Så får du hålla Volvo Cars appen för mobilen uppdaterad med jämna mellanrum för att den skall funka bäst (i regel).
Tips: elektronisk användarnanual finns i bilen som app (i alla fall i min V90). Med det finns även en Volvo Manual app man kan ladda hem gratis (sök på ordet Volvo Manual på App store eller Google play) och i den väljer man sin modell, V90, och årsmodell, så har du bilens handbok enkelt läsbar i mobilen. Jag har den i min mobil. Se bilden.

Det nyckellösa systemet, keyless:
Ha inte nyckeln i samma ficka som mobilen för då funkar det inte. Nyckeln störs av sånt.
Om det skulle hända du inte får upp dörrlåsningen med nyckeln med keyless eller med lås upp knappen på nyckeln så finns i nyckeln en metallnyckel du nödöppnar med. Läs handboken och träna en gång så du får till det en gång, för den dagen du ev. står där och skall nödöppna kommer du vara glad du vet exakt hur du skall göra.
Om det nån gång skulle hända bilen inte går starta, aktivera som det heter nuförtiden, så lägger du bilnyckeln i främre mugghållaren (kika i den så ser du en liten symbol). Sen går bilen aktivera, det är en nödlösning så du inte kan bli strandsatt.
Vid batteribyte i nyckeln använd färskt Varta knappcellsbatteri för de funkar bäst, nyckeln är kinkig på batterifabrikat nämligen.

Värmare:
I och med att du har en diesel, D4, så har den en dieselvärmare (jag har en motsvarande i min fast min går på bensin). Du kan starta den på 2 sätt:
1) Manuellt, antingen inne i bilen i centerdisplayen, fläktsymbolen i nederkant, sen swipa i sidled till du kommer till sidan med knapp Parkeringsvärmare som bara är aktiv för start om bilen inte är startad
(så gör man i min V90 med Google infotainment, kan vara lika i en med Sensus infotainment).
Eller så startar du värmaren från Volvo Cars appen. Du måste parkoppla appen med bilen för att detta skall funka, du behöver bilens VIN nr som står i framrutans nederkant och Volvo ID om jag minns rätt. Du behöver Volvo On Call (VOC) abonnemang också.
2) Du kan starta värmaren från timer (viss tid när bilen skall vara varm), som du kan välja tidpunkt för och aktivera via appen eller ställa in i bilen.
Det går även starta hela bilen via appen, välj kort tid innan du skall åka, kortare tid än 15 min har jag för mig, så får du fråga om du vill starta bilen (Ja/Nej) och värme/kyla i bilen startar då också. Läs i handboken.

Insynsskyddet över bagaget:
Kolla i handboken hur man kan kroka fast det korrekt. Jag har elmanövrerad baklucka som även går öppna med fotsvep under kofångaren bak i linje med första V:et i VOLVO på bakluckan. Mitt insynsskydd följer bakluckans öppning/stängningvid om man häktat på insynsskyddet rätt i skåran.

Det är mycket lära sig i en ny bil och speciellt i en sån V90 du har. Lär dig de viktigaste sakerna först och sen är det att lära sig allteftersom. Rätt kul faktiskt.
Om du har abonnemang på Volvo On Call, vilket man bör ha, kan du nyttja alla funktioner i Volvo Cars appen.
Du behöver internetanslutning i bilen också så kolla vad förre ägaren använde för abonnemang till bilen. Kanske du kan använda samma leverantör?
Med min V90 följde gratis internet abonnemang via Telekom Hot SpotDrive och det har funkat bra i min V90, i min Google-Volvo.

Ha det nu så kul med nya bilen och jag hoppas verkligen du blir nöjd!
Bilagor
778AFD7A-E5BC-4887-8215-42278B1FEDFB.png
778AFD7A-E5BC-4887-8215-42278B1FEDFB.png (734.77 KiB) Visad 686 gånger
av pergrein
Ser fin ut. Men så du vet är detta är inte ett riktigt "Inscription" paket. Är fel grill och slutrör på den och ej läderklädsel m.m. Kromlisterna på dörrarna saknas också.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av bem
pergrein skrev: mån 09 jan 2023, 04:39 Ser fin ut. Men så du vet är detta är inte ett riktigt "Inscription" paket. Är fel grill och slutrör på den och ej läderklädsel m.m. Kromlisterna på dörrarna saknas också.

Mvh
Per
Fanns det förr nån enklare variant av Inscription utrustningsnivå, typ mellan Momentum (steget över instegsmodellens Kinetic) och den "riktiga" utrustningsnivån Inscription. Är lätt se vad som skall ingå i en Inscription (utöver Momentum utrustningsnivå) om man kikar i t.ex. V90 MY17 eller MY19 Volvobroschyren för de tidiga modellerna, som jag la länkar till i tidigare inlägg i denna tråd här:
viewtopic.php?p=1524497#p1524497

Kanske är Momentum (med eller utan SE) eller Momentum Advanced (med eller utan SE) som trådskaparen har? Jag vet dock inte vad Advanced resp. SE ger för utrustning.
av SR02
bem skrev: sön 08 jan 2023, 21:41 SR02,
Bilen ser mycket fin ut, nu har du en bra utgångspunkt för ett mycket behagligt och säkerligen bekymmersfritt bilåkande i många år framöver. Du kanske är som mig, vill helst ha ett bekymmersfritt bilägande/åkande utan att behöva meka nåt själv? Meka bil gjorde jag i yngre dar men vill inte längre.
Jag tycker det ännu efter 16 månaders innehav av min V90 är en härlig känsla sätta sig i bilen och åka iväg och köra bilen, ja köra. Visst är min bil främst ett transportmedel men jag tycker det är lite kul med bilar än även om intresset var starkare när jag var yngre. En V90 eller en annan liknande Volvo är nog mångas drömbil, kanske det var så för dig, om så har du nu förverkligat drömmen. Den riktigt kräsne hittar förstås svagheter på en V90 men i det stora hela tycker jag det är en fantastisk bil. Tryggare bil att åka i får man leta efter lite extra. Du som har Sensus infotainment som är mycket bra men som inte har funktionen OTA (over the air) uppdateringsmöjlighet av mjukvaran i bilen får se till att få ny mjukvara installerad vid servicetillfälle.
Så får du hålla Volvo Cars appen för mobilen uppdaterad med jämna mellanrum för att den skall funka bäst (i regel).
Tips: elektronisk användarnanual finns i bilen som app (i alla fall i min V90). Med det finns även en Volvo Manual app man kan ladda hem gratis (sök på ordet Volvo Manual på App store eller Google play) och i den väljer man sin modell, V90, och årsmodell, så har du bilens handbok enkelt läsbar i mobilen. Jag har den i min mobil. Se bilden.

Det nyckellösa systemet, keyless:
Ha inte nyckeln i samma ficka som mobilen för då funkar det inte. Nyckeln störs av sånt.
Om det skulle hända du inte får upp dörrlåsningen med nyckeln med keyless eller med lås upp knappen på nyckeln så finns i nyckeln en metallnyckel du nödöppnar med. Läs handboken och träna en gång så du får till det en gång, för den dagen du ev. står där och skall nödöppna kommer du vara glad du vet exakt hur du skall göra.
Om det nån gång skulle hända bilen inte går starta, aktivera som det heter nuförtiden, så lägger du bilnyckeln i främre mugghållaren (kika i den så ser du en liten symbol). Sen går bilen aktivera, det är en nödlösning så du inte kan bli strandsatt.
Vid batteribyte i nyckeln använd färskt Varta knappcellsbatteri för de funkar bäst, nyckeln är kinkig på batterifabrikat nämligen.

Värmare:
I och med att du har en diesel, D4, så har den en dieselvärmare (jag har en motsvarande i min fast min går på bensin). Du kan starta den på 2 sätt:
1) Manuellt, antingen inne i bilen i centerdisplayen, fläktsymbolen i nederkant, sen swipa i sidled till du kommer till sidan med knapp Parkeringsvärmare som bara är aktiv för start om bilen inte är startad
(så gör man i min V90 med Google infotainment, kan vara lika i en med Sensus infotainment).
Eller så startar du värmaren från Volvo Cars appen. Du måste parkoppla appen med bilen för att detta skall funka, du behöver bilens VIN nr som står i framrutans nederkant och Volvo ID om jag minns rätt. Du behöver Volvo On Call (VOC) abonnemang också.
2) Du kan starta värmaren från timer (viss tid när bilen skall vara varm), som du kan välja tidpunkt för och aktivera via appen eller ställa in i bilen.
Det går även starta hela bilen via appen, välj kort tid innan du skall åka, kortare tid än 15 min har jag för mig, så får du fråga om du vill starta bilen (Ja/Nej) och värme/kyla i bilen startar då också. Läs i handboken.

Insynsskyddet över bagaget:
Kolla i handboken hur man kan kroka fast det korrekt. Jag har elmanövrerad baklucka som även går öppna med fotsvep under kofångaren bak i linje med första V:et i VOLVO på bakluckan. Mitt insynsskydd följer bakluckans öppning/stängningvid om man häktat på insynsskyddet rätt i skåran.

Det är mycket lära sig i en ny bil och speciellt i en sån V90 du har. Lär dig de viktigaste sakerna först och sen är det att lära sig allteftersom. Rätt kul faktiskt.
Om du har abonnemang på Volvo On Call, vilket man bör ha, kan du nyttja alla funktioner i Volvo Cars appen.
Du behöver internetanslutning i bilen också så kolla vad förre ägaren använde för abonnemang till bilen. Kanske du kan använda samma leverantör?
Med min V90 följde gratis internet abonnemang via Telekom Hot SpotDrive och det har funkat bra i min V90, i min Google-Volvo.

Ha det nu så kul med nya bilen och jag hoppas verkligen du blir nöjd!
Angående dieselvärmaren, är inte det som att kallstarta motorn fast från telefonen? Har sett flertals motorvärmare men dom är ju oftast Elektriska och behöver nån typ av utrustning på bilen vilket jag tror inte min har.

Jo ska kolla manualen nu på telefonen för att sätta fast kroken i bagageluckan så att den följer bagageluckan.

Har fått ett sim korts hållare för bilen men inget simkort, men använder inte riktigt så mycket internet men kanske värt att kolla upp det iallafall.

Behöver man dock en internetanslutning i bilen för att VOC sak fungera? (Telefonappen).

Har inte fått reservnyckeln ifall batteriet har dött än
Användarvisningsbild
av bem
SR02 skrev: mån 09 jan 2023, 11:05 ...
Angående dieselvärmaren, är inte det som att kallstarta motorn fast från telefonen? Har sett flertals motorvärmare men dom är ju oftast Elektriska och behöver nån typ av utrustning på bilen vilket jag tror inte min har.

Jo ska kolla manualen nu på telefonen för att sätta fast kroken i bagageluckan så att den följer bagageluckan.

Har fått ett sim korts hållare för bilen men inget simkort, men använder inte riktigt så mycket internet men kanske värt att kolla upp det iallafall.

Behöver man dock en internetanslutning i bilen för att VOC sak fungera? (Telefonappen).

Har inte fått reservnyckeln ifall batteriet har dött än
Dieselvärmaren:
Det är en liten fristående värmare som drivs av bränsle från bilens bränsletank. Den är fristående från motorn, värmer kupén och motorn innan du åker iväg, om det är kallt ute och du inte vill sätta dig i en kall bil. Dieselvärmaren sitter i höger hjulhus och har sitt lilla avgasutsläpp även där i hjulhuset. Du skall bara starta dieselvärmaren utomhus, aldrig inomhus i garage och sånt. Dieselvärmaren drar ca 0,6 liter per timme så en 30 min körning med värmaren blir ca 3 dl (kostar f.n. ca 7:50 kr om dieselpriset 25 kr). Under körning kan s.k. tillskottsvärme starta (=dieselvärmaren) om det är kallt och behövs för att hålla önskad temperatur i kupén. Det går att avaktivera i bilens inställningar att tillskottsvärmaren skall kunna starta.
Man använder inte elektrisk motorvärmare när man har dieselvärmare. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att man kan ha både (men jag vet inte allt förstås). Det är på bilar utan bränslevärmare man kan ha elektrisk motorvärmare, sån där traditionell som i regel värmer motorns kylvatten.

Du behöver för att använda Volvo On Calls alla tjänster med bilens modem en internetanslutning i bilen.
Vill du använda t.ex. webbradio och musiktjänster via appar som Spotify, ladda ner mjukvara m.m. behöver du internetanslutning i bilen. Du kan använda mobilen och få en anslutning via Bluetooth om du vill, du måste göra en utdelning av internetanslutning i mobilen i så fall så bilen kan använda mobilens internet i så fall. Men skall du använda egen internetanslutning i bilen behöver du SIM kort i bilen och internet-abonnemang från en leverantör (Telia, Tele2, osv).
Notera dock att Volvo skriver:
SIM-kort som används för internetanslutning via P-SIM inte kan ha samma telefonnummer som det SIM-kort telefonen använder. Om detta bortses ifrån kommer inte samtal kunna kopplas fram korrekt till telefonen. Använd därför ett SIM-kort för internetanslutningen som har separat telefonnummer alternativt ett datakort som inte hanterar telefonsamtal och därför inte kan störa telefonens funktion.

Du har en Sensus bil men jag har en Google bil och har anslutet ett Google-konto i bilens inställningar och då funkar bl.a. Google kartan och sökningar bättre i den och "Google assistenten" som finns i en Google-Volvo funkar bättre. Näe Google-assistenten städar inte bilen åt en, men hon kan hjälpa en med mycket annat såsom:
Hej Google. Höj (eller sänk) temperaturen 1 grad (t.ex.), eller bara höj temperaturen, sänk temperaturen (sker ändring med 2 grader då).
Hej Google. Sänk rattvärme. Höj rattvärme.
Hej Google. Sänk sätesvärme. Höj sätesvärme.
Hej Google. Öppna radion P3 SR. (Stäng radion.)
Hej Google. Öppna Spotify. Hej Google. Spela [låtens namn och artist]
Hej Google. Ring Kalle Kula (om han finns i telefonboken), eller Ring 054-123456
Hej Google. Navigera till "arbetet", eller "hem", eller till en viss namngiven adress.
Hej Google. Starta defroster. Stäng defroster.
Hej Google. Närmaste restaurang?
Hej Google. Närmaste bensinstation?
Hej Google. Vad är klockan?
Hej Google. Vilket datum är det idag?
Osv, osv.

Reservnyckeln:
Viktigt du får den, både ordinarie nyckel och reservnyckeln hör till bilen.
av Zed82
Keiser skrev: mån 26 dec 2022, 16:12
bem skrev:Jag betvivlar inte VIBs rostresultat på sin V90 långtestbil. Men om alla V90 skulle rosta så borde vi väl läsa mer om rostproblem på V90 och alla andra SPA-plattformsbilar här på forumet?
Men Volvos bilar med SPA-plattform har jag aldrig läst de fått mer än medelmåttigt rostbetyg av rostexperter. Volvobilar var kända för att ha bra rostskydd förr, och det kan jag hålla med om med de Volvo jag haft från nya före den SPA-Volvo (V90) jag har nu. Den V90 jag har är för tidigt säga nåt om rosten på än efter 16 månaders körning.
Ja att dra sådana slutsatser utifrån enbart ViBs bil får ju stå för dem. Det är ju inte ovanliga bilar så det borde finnas många klagomål kring rost vid detta laget (XC90 började tillverkas 2015) om det skulle vara så illa. Personligen är ViB de enda jag hört klaga men det är ju upp till var och en att värdera.
Räcker detta? https://fb.watch/i411z4yJFE/

ViB påpekade denna brist för Volvo redan 2015. Jag behöver nog inte påpeka att Volvos experter är partiska i frågan.
Användarvisningsbild
av bem
Zed82 skrev: sön 15 jan 2023, 19:50 ...

ViB påpekade denna brist för Volvo redan 2015. Jag behöver nog inte påpeka att Volvos experter är partiska i frågan.
Ja den XC90 såg inte för vacker ut i hjulhuset.
Säkert åker en del runt med liknande rost i hjulhus, fast de inte vet om det. Som vanlig bilist tar man ju sällan av innerskärmarna i hjulhusen.
Jag tvivlar inte en sekund det åker omkring Volvo med SPA-plattform där det finns en del rost. Men samtidigt vete katten om det är så utbrett? Som det verkar är det relativt få klagomål (som jag sett i alla fall) här på detta forum om rost på såna bilar. Det borde väl, om allvarligare rostproblem, vara mycket mer klagomål i forumet ang. rost än vad som verkar fallet?
Men det är synd att Volvo inte kunnat hålla sig i topp när det gäller rostskyddet, det var betydligt bättre förr, hade två V70 innan min nuvarande V90 och bägge såg mycket fräscha ut vad gäller rost när jag sålde dem. Hade bägge sen de var nya. Även rostskyddsexperter gav förra generationer Volvobilar mycket bra betyg i rostskydd, det vet jag att jag har läst.
Förra veckan var jag i en GDS-hall (Gör Det själv) med min V90 men lyften var ur funktion så jag kunde inte hissa upp min V90 och kolla hur den ser ut under, efter 16 månaders körning (snart 2 vintrar), som jag hade tänkt göra.
av Zed82
bem skrev: mån 16 jan 2023, 08:42
Zed82 skrev: sön 15 jan 2023, 19:50 ...

Ja den XC90 såg inte för vacker ut i hjulhuset.
Säkert åker en del runt med liknande rost i hjulhus, fast de inte vet om det. Som vanlig bilist tar man ju sällan av innerskärmarna i hjulhusen.
Jag tvivlar inte en sekund det åker omkring Volvo med SPA-plattform där det finns en del rost. Men samtidigt vete katten om det är så utbrett? Som det verkar är det relativt få klagomål (som jag sett i alla fall) här på detta forum om rost på såna bilar. Det borde väl, om allvarligare rostproblem, vara mycket mer klagomål i forumet ang. rost än vad som verkar fallet?
Men det är synd att Volvo inte kunnat hålla sig i topp när det gäller rostskyddet, det var betydligt bättre förr, hade två V70 innan min nuvarande V90 och bägge såg mycket fräscha ut vad gäller rost när jag sålde dem. Hade bägge sen de var nya. Även rostskyddsexperter gav förra generationer Volvobilar mycket bra betyg i rostskydd, det vet jag att jag har läst.
Förra veckan var jag i en Gör Det själv Hall med min V90 men lyften var ur funktion så jag kunde inte hissa upp min V90 och kolla hur den ser ut under, efter 16 månaders körning (snart 2 vintrar), som jag hade tänkt göra.
Rosten på SPA är inte synlig för svensson och därför är det inte heller många som reagerar. Dessutom bryr sig de flesta inte om det om det inte syns. Antingen har man bilen i tre år och/eller ser den som ett nödvändigt ont.
Användarvisningsbild
av bem
Zed82,
Vi får väl se om säg 7-8 kanske 10 år hur det är ställt med rosten på Volvos SPA-bilar. Då har ju ev. rost troligen övergått till rost av mer gravrostkaraktär. Förutom att jag personligen ogillar åka i rostiga bilar är det en riktig badwill för biltillverkare att ha rosthögar rullande efter vägarna. Negativ reklam så det visslar om det. Sen kan det ju om gravrost får fäste i bilens mer grundläggande struktur få negativa konsekvenser för krockskydd och så. Och trafiksäkerhet för den delen också om nån för säkerheten viktig del rostar sönder.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa denna […]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel