Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axxet66
Hej, någon som bytt startbatteri själv?

Hur får man bort panelen som sitter för batteriet?
Måste man "programmera in" att batteriet är bytt?
Förutom första panelen som täcker batteriet så antar jag att det ser liknande ut på V60 som dom här på youtube,

Senast redigerad av 1 Axxet66, redigerad totalt 0 gånger.
av Gelis
Har bytt två gånger på min s90 T6 -17, nu senast blev det ett 95 Ah Biltema istället för original 80 Ah. Inga problem, lite trångt bara.
Funkar utan att registrera in nya batteriet, men om laddningskurvan blir rätt låter jag vara osagt. Jag har scanner som fixar detta.
Anledningen till att jag gick upp till 95 Ah är att värmaren har en förmåga att inte starta om laddstatusen ligger under ett visst % värde. Ett 95 Ah har lite mer att ta av än ett 80 Ah.
Har haft lite otur med Volvos egna batterier, så nu blev det ett Biltema med fyra års garanti
av Axxet66
Tack för svar, ska prova att byta själv. Har köpt ett Banner AGM 80, dom ska tydligen ladda fortare. Får bli ett 95Ah nästa gång.
Kanske bäst att hitta någon med scanner eller registrera in det med hjälp av Volvo...
Ska kolla om jag kan klura ut hur panelen sitter fast över batteriet, finns inget snabbfäste som på videon.
av Gelis
Med panelen menar du då den svarta boxen med kablarna. Den sitter med att par plasthakar över batterikanten. Kan sitta ganska hårt. Jag plockar bort dom tjocka pluskablarna man kan öppna locket på boxen, sedan finns det ett litet lock där man lossar man plusspolen. Anledningen till att jag lossar kablarna är att boxen blir lättare att hantera och vika åt sidan när man ska lyfta ut och i batteriet.
av Axxet66
Uttryckte mig lite oklart.
Den jag syftar på är den i bagageutrymmet som man måste ta bort för att överhuvudtaget kunna se/komma åt batteriet, det sitter en belysningslampa i den.
Att göra som du gör med kablarna verkar smidigt.
av Gelis
Du har ingen bild på hur det ser ut? På min är det bara en formpressad styv filt som sitter med några flikar som böjer sig när man tar bort panelen. Men det är ju S90.
av Gelis
Sådär ser det ut på min med fast utan belysning. Panelen sitter bara med flikar. Den fjädrar om man tar tag i den i framkant, man ser skarven på bilden, då ser man flikarna. För det är väl inte hårdplast? Ser ut som lika material som på min.
av Axxet66
Det är hårdplast, har provat att bända rätt hårt i kanterna. Verkar som att något behöver skruvas bort men ska prova mer imorgon.
Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]

Magnetkoppling AC

Som du skrev. Muttern i mitten sen brukar jag f&ou[…]