Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 13 jan 2023, 16:47 Jag såg siffror på att produktionskostnaderna för el ifrån SMR:er skulle ligga på 0,70 kr/kWh. Kraftvärmen med kostnader på 0,30 kr/kWh har ju redan nu haft det svårt. Folk har ju vant sig vid att betala mindre. Mitt fasta avtal ligger på 45 öre och då har det ändå varit dyrt om man jämfört det med rörligt historiskt sett.
Det där med konkurrens är svårt.
Tittade på att teckna fast hos EON i December för 12 månader. 671 öre plus moms, skatt, certifikat och övriga avgifter. Började närma sig 10 kr/kWh

Behöver jag säga att det inte blev något tecknat.

Ge mig ett avtal på 45 öre så skriver jag på för 10 år

Intressant om LKAB skall köpa 50 miljarder kilowattimmar för 10 kr till sin elektriska stålproduktion . Det skulke bliven elräkning på 500 miljarder årligen med fastpris :-/

Det är ju mer än 10 ggr hela årsomsättningen för LKAB :-o
av Lövet
Idag är priset 55 öre i SE4 på Nordpool. Naturligtvis ska man inte binda några långa avtal nuläget. Men marknaden kommer lugna ner sig. Kanske inte imorgon, kanske inte nästa vecka men det kommer att hända.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar hur det ska gå till bara. Industrinsatsningen i norr behöver ju 85 nya pigga Twh det är mer än hela Finland som nation konsumerar. :-o

Är det inte så att vi kommer få anpassa oss till EU nivå på elpriser över tiden när det lugnar ned sig och det är skyhögt över det vi var vana vid innan elkrisen
av Lövet
VolvoB20 skrev:Är det inte så att vi kommer få anpassa oss till EU nivå på elpriser över tiden när det lugnar ned sig och det är skyhögt över det vi var vana vid innan elkrisen
Priserna kommer säkert bli högre men jag tror svängningarna kommer bli mindre än senaste månaderna.
Användarvisningsbild
av GLIZ
lennarte skrev:
GLIZ skrev:Kanske inte 100% hör hemma i denna tråd men jag kör batteri och solceller i mitt garage / verkstad 400m hemmifrån. 0 el utifrån till den byggnaden. Nu på vintern är det lite dåligt med återladdningen av batterirna ca: 200A + . Kör bara ljus med det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Batterierna i båten är var 98% laddade i går när jag kollade. Har 36W solceller och en CETEC 12V batteriladdare med ingång för solcell och separerar start och förbrukar batteri. Fungerar trots presenning över båten (vit, ganska tunn och billig)
Tror min solcell är på 18W om jag kommer ihåg rätt. Den laddar bra men när det är lite moln klarar den inte fylla på på en dag.

Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Är det inte så att vi kommer få anpassa oss till EU nivå på elpriser över tiden när det lugnar ned sig och det är skyhögt över det vi var vana vid innan elkrisen
Priserna kommer säkert bli högre men jag tror svängningarna kommer bli mindre än senaste månaderna.
Problemet är strukturellt. Det råder obalans mellan tillgång och efterfrågan på effekt vid givna tidpunkter pga att icke planerbar elproduktion ökat i förhållande till den planerbara som vi hade. Även tekniska missförhållanden som skapats i omställningen bidrar negativt. Nästa vinter lär bli värre än denna enligt många bedömare. Enligt SVK blir detta missförhållande sämre även de kommande åren. Det kommer att ta många år att åter skapa balans mellan tillgång och efterfrågan på effekt vid givna tidpunkter, även om energitillgången över tid finns. Det handlar om att skapa ny planerbar elproduktion. Det tar tid att bygga. Dessutom tenderar man att tjafsa bort tid innan man ens sätter igång. Prissvängningarna består därför, åtminstone till stor del, flera år framöver. Det går inte att rätta till detta strukturella missförhållande genom att enbart bygga ut icke planerbar elproduktion. Då ökar andelen icke planerbar effekt i relation till den totala energiåtgången, och problemet blir bara värre.

Personligen tror jag att elpriserna i framtiden kommer att vara högre än de var innan missförhållandet uppstod, även om missförhållandet mellan tillgång och efterfrågan på effekt rättas till. Den kärnkraft som lagts ner hade låga produktionskostnader (exkl. straffbeskattningar) som man inte kan räkna med att helt kunna återskapa. Men det ser ändå ut som att det finns möjligheter att i framtiden återskapa en prisbild som ändå blir acceptabel konkurrensmässigt och ur samhällssynpunkt.
Användarvisningsbild
av lennarte
GLIZ skrev: sön 15 jan 2023, 00:50
lennarte skrev:
GLIZ skrev:Kanske inte 100% hör hemma i denna tråd men jag kör batteri och solceller i mitt garage / verkstad 400m hemmifrån. 0 el utifrån till den byggnaden. Nu på vintern är det lite dåligt med återladdningen av batterirna ca: 200A + . Kör bara ljus med det.

Batterierna i båten är var 98% laddade i går när jag kollade. Har 36W solceller och en CETEC 12V batteriladdare med ingång för solcell och separerar start och förbrukar batteri. Fungerar trots presenning över båten (vit, ganska tunn och billig)
Tror min solcell är på 18W om jag kommer ihåg rätt. Den laddar bra men när det är lite moln klarar den inte fylla på på en dag.

Jag har 2 st 18W solceller på båten, på sommaren räcker det till att driva kylskåpet också. Är det mulet några dagar blir batteriet inte fullt under dagen så 3 - 4 dagar i följd med regn får jag "stödladda" med "landström". Har en "fast monterad" transformator (230V - 16V) kopplad till "elskåpet" till kylskåpet (piezo styrt kylelement) som då är kopplat så det ersätter solceller på natten. Fabrikat Origo (Halmstad), samma som den 2 lågiga spisen. Origo Halmstad var en gång i tiden "världsbäst" på campingutrustning. Alla kommer väl ihåg det hopfällbara blå campingbordet med hopfällbara stolar i. Alla hade ett sådant från slutet på -50-talet, hela -60 och -70-talet. Hade farsans camping ord i fiskeboden vi har i Görvik (mellan Halmstad och Tylösand) men det försvann tillsammans med fiskeboden när vi fick besök av Gudrun 2005. Det är (här i alla fall) fortfarande den kraftigaste orkanen sedan Julstormen 1902. Hittade delar av boden utmed kusten, men byggde en ny..... :-o Den gamla var från -30-talet och stod närmare vattnet än dagens bod.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Såg den också för några dagar sen.
Gillar att dom återstartar reaktorer som inte är avstängda (ännu) :-D

Men det är ju positivt att dom åtminstone ser framåt, till skillnad mot hur det har varit här.
  • 1
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 280

Nu så har jag löst mitt problem och har[…]

Hei. Har samme problem , får ikke startet mi[…]

Youtube-tråden

..Det är ju samma värmeutveckling d&au[…]

EGR byte