Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Enligt Naturvårdsverket så exporterade vi (tragikomiskt nog) 33TWh 2022.. Om Sverige (politikerna) och eu vore vettiga så borde man tagga ner, i fallet Sverige, och stoppa den politiska nationella klimathysterin i några år tills det förhoppningsvis sker ett generationsskifte när det gäller batterier..
Detta eftersom el-exporten tydligen motsvarande hela vår bilparks utsläpp.. Vilket ju är toppen, om det inte vore för alla de som lider stort av elpriserna.. Och även de som inte lider, ska inte behöva betala för något, som inte är dyrare att producera nu än innan gaspriseländet, etc.. Jag blir så förbannad rent ut sagt..
Gudskelov är iaf elbilsstödet nu slopat..
Ps. Jag är inte emot elbilar, men inte heller direkt för, inte dagens tunga dyra (inköp) elbilar som dessutom sliter mer på våra vägar) Ds.
Okalettos skrev:Enligt Naturvårdsverket så exporterade vi (tragikomiskt nog) 33TWh 2022.. Om Sverige (politikerna) och eu vore vettiga så borde man tagga ner, i fallet Sverige, och stoppa den politiska nationella klimathysterin i några år tills det förhoppningsvis sker ett generationsskifte när det gäller batterier..
Detta eftersom el-exporten tydligen motsvarande hela vår bilparks utsläpp.. Vilket ju är toppen, om det inte vore för alla de som lider stort av elpriserna.. Och även de som inte lider, ska inte behöva betala för något, som inte är dyrare att producera nu än innan gaspriseländet, etc.. Jag blir så förbannad rent ut sagt..
Gudskelov är iaf elbilsstödet nu slopat..
Ps. Jag är inte emot elbilar, men inte heller direkt för, inte dagens tunga dyra (inköp) elbilar som dessutom sliter mer på våra vägar) Ds.
Tänk ett varv till nu. Att vi har överskott vissa dagar hjälper inte mot att vi har underskott andra. Det går inte att lagra energin. Det är bättre att exportera den än att 1) inte producera den alls 2) elda upp den. Att ladda elbilar med överkapacitet nattetid är ett utmärkt sätt att använda och lagra el på, för som sagt alternativen är bara de ovan.
Lövet skrev: fre 13 jan 2023, 15:35 Tänk ett varv till nu. Att vi har överskott vissa dagar hjälper inte mot att vi har underskott andra. Det går inte att lagra energin. Det är bättre att exportera den än att 1) inte producera den alls 2) elda upp den. Att ladda elbilar med överkapacitet nattetid är ett utmärkt sätt att använda och lagra el på, för som sagt alternativen är bara de ovan.
Export av 'ren' el är som sagt toppen, men inte när det inhemska priset blir detsamma som exportpriset..
Därtill är det, hitintills, ytterst få dagar vi behöver import..
Ska man räkna hem en elbils mindre klimatpåverkan så krävs att man vet var/hur tillverkningen gått till.. Och därtill att den miljö/klimatvänliga tillverkningen inte skett på bekostnad av att andra tillverkare tvingas välja smutsiga tillverkningsalternativ..
Okalettos skrev:Export av 'ren' el är som sagt toppen, men inte när det inhemska priset blir detsamma som exportpriset..
Ska man räkna hem en elbils mindre klimatpåverkan så krävs att man vet var/hur tillverkningen gått till.. Och därtill att den miljö/klimatvänliga tillverkningen inte skett på bekostnad av att andra tillverkare tvingas välja smutsiga tillverkningsalternativ..
Det är inte elbilar som skapar behovet av import. Den tanken är en återvändsgränd. Inte ens 1% av Sveriges elförbrukning är elbilsladdning. Inte ens 0,5%.
@Lövet, Nä du har säkert rätt. Därför jag tvekar. Men svårt att tro att det dyker upp nåt lämpligare inom de närmsta åren. Ju längre jag väntar ju mer minskar Volvon i värde. Audin kommer som sagt stå sig bättre. Ja kanske ett pinhål men vad är i så fall på samma nivå men eldrivet skulle du säga? Hittar ärligt talat ingen annan elbil som skulle kunna vara billigare och uppfyller det som min V90CC har:
-bra fyrhjulsdrift
-hyffsad markfrigång
-goda innerutrymmen
-bra teknik (360, hud, fjärrvärme, mm)

Har nån ett annat tips?
Behöver absolut inte vara en bil ett pinnhål upp i komfort, samma nivå går bra :-) . Värdet på min nuvarande är enl car.info 435' så 400' borde jag nog kunna få. En e-tron med läder osv går väl på 150' mer.
sewen skrev:-bra fyrhjulsdrift
-hyffsad markfrigång
-goda innerutrymmen
-bra teknik (360, hud, fjärrvärme, mm)
Id4 gtx och skoda enyaq 80x uppfyller absolut det där.
Lövet skrev: fre 13 jan 2023, 15:52
Okalettos skrev:Export av 'ren' el är som sagt toppen, men inte när det inhemska priset blir detsamma som exportpriset..
Det är inte elbilar som skapar behovet av import. Den tanken är en återvändsgränd. Inte ens 1% av Sveriges elförbrukning är elbilsladdning. Inte ens 0,5%.
Ja så är det ju, hitentills, det har jag inte sagt något om som motsäger.. Vilket gör din replik hyfsat missriktad i sammanhanget..? Som jag ser det.. :)
sewen skrev:@Lövet, Det tror jag inte en sekund på. Volvon vinner på alla punkter: Högre markfrigång, mer kompetent AWD, större.
Högre markfrigång -- ja.

Men i övrigt -- nja.

Men i sak håller jag med dig. Jag skulle heller aldrig gå från en en V90 CC till ID4, Enyaq eller Audi Q4. Jag har provat dem, men de passar inte mig. I alla fall inte just nu. Men jag inser att det rör sig om ett mer emotionellt än ett rationellt yttrande. Som det finns en chans att jag någon gång kommer att få äta upp -- för det är egentligen inget fel på bilarna vi diskuterar...
sewen skrev:@Lövet, Det tror jag inte en sekund på. Volvon vinner på alla punkter: Högre markfrigång, mer kompetent AWD, större.
Vad skulle vara bättre med AWDn tänker du? Volvons awd är en slir-awd, Id4ans/Enyaqen är konstant så länge du behöver. El-awd är extremt bra eftersom man kan göra precs så sakta och mjukt man behöver, min E-tron var ljusår bättre än A4 Quattron och Passaten (med Haldex) jag hade innan.

Större är nog Volvon bara i yttermått. MEB plattformen är väldigt rymlig invändigt trots små yttermått.

Markfrigången kan säkert någon leta upp siffror på. V90CC ser inte högre ut när man tittar på den iaf.

Den enda riktigt stora nackdelen med MEB är infotainment systemet som är halvt efterblivet. Man kan kompensera en del med Carplay men inte allt. Sen är den inte påkostad i alla detaljer, dörrsidorna är inga höjdare, rätt plastiga.
  • 1
  • 350
  • 351
  • 352
  • 353
  • 354
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]