Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Då kan man ju lika gärna ta bort huvudsäkringarna (jag förstår att det inte är lämpligt) eller erbjuda "oändlig" effekt till alla för samma pris men endast ta betalt för den effekt som utnyttjas.

Lösningen med att fakturera för toppeffekt är jämförbar med att sälja på någon en 75" TV och sen ta extra betalt för att kunden vill utnyttja hela bildskärmen.
Dvs ta dubbelt betalt.
Nu har min elbil som jag beställde för nästan 1 år sen äntligen blivit färdigbyggd. Så bör få den ganska snart. Tyvärr lutar det åt att jag inte kommer behålla den på grund av flera anledningar.

Elpriset var i min BRF, som hade fastpris, nästan försumbart i kalkylen. Runt 1 kr/kWh inklusive allt . Nu under december var det runt 4,50 kr här i SE3. Min BRF fastpris gick ut nu vid årsskiftet lagom till jag ska få min bil, trodde det var bundet längre när jag beställde bilen.

Bonusen blir bara 50 000 istället för 70 000 kr på grund av att bilen inte kom innan årsskiftet.

Priserna på snabbladdning längs vägen har höjts ännu mer extremt än elpriset och lär dessutom inte sjunka om/när elpriset sjunker. En av dom större kedjorna MER kunde man ladda för 80 öre/kWh när jag beställde elbilen. Nu kostar det 4,40. Den största laddkedjan Elli charging (som egentligen är alla stora laddningskedjor ihopslagna) kostar nu 3,30-4,90 kr/kWh för 165 kr/månad, när jag beställde elbilen kostade det 3,15-3,90 kr/kWh för 99 kr/mån

Känns lite tråkigt. hade sett fram emot ett köra elbil trots nackdelar med kort räckvidd och otroligt långsam laddning i jämförelse med att tanka. Fördelarna jag såg fram emot var förutom milkostnader på ca 2 kr tex:
Inget behov av service trots helt ny bil.
Campingmöjligheter.
Effektiv värme.
Parkeringsvärmare utan avgaser.

När tråden startade trodde jag inte på rena elbilar. Då gick dom ofta bara 15 mil och det fanns knappt snabbladdare. Jag förespråkade då BMWs modell med REX Räckviddsförlängare (liten motorcykelmotor som går igång när batteriet tar slut).

Men nu när snabbladdningen är hyfsat utbyggd och bilarna går runt 50 mil och får dra släp, är rena elbilar det rätta.

När jag för drygt ett år sedan läste att det fanns en normal biltillverkare, med någorlunda pris på bilen, som inte krävde service (hatar service och med dom mil jag kör per år skulle jag knappt göra annat än att serva), dröjde det inte länge innan jag slog till och beställde en elbil när bensinen dessutom låg på 23 kr litern.
GustavE,
Osis, många saker som hann ändra sig i ditt fall.
Vilka som fortfarande kan köra elbil billigt vet jag inte men de som kan ladda hemmavid med solceller under den tid på året det funkar borde kunna ladda billigt. Och folk i villa t.ex. med bra elavtal så kostnaden per kilowatttimme är på rimlig nivå.
Biltillverkarna ställer om mer och mer till elbilstillverkning. Myndigheterna vill vi går över till elbil. Men för många är det en ekonomisk ekvation som numera verkar svår att lösa.
De som reser mycket och behöver ladda vid publika snabbladdare efter vägen kan det bli dyra mil. Vi får väl hoppas elpriserna sjunker så den biten inte lägger käppar i hjulet för elbilsanvändarna.
Man undrar hur det kommer gå för de biltillverkare som fasar ut fossilbränslebilar ur sin tillverkning om det fortsätter i den riktning det går med el som kraftkälla och elpriserna. Vi måste väl gå ifrån fossilbränsle men det kanske blir svårare än vad många trott.
Om du inte behåller din elbil du snart får levererad, vad lutar det åt istället?
December var inte roligt med timpris och elbil, elpriset låg mest över 3kr/kWh hela nätterna också. Hittills i Januari har det varit bra med 0-30öre igen, så man laddar bilen för omkring 1kr/kWh inkl. allt. Tråkigt med priserna på snabbladdning som gör att man gärna undviker det eller väljer att köpa en bensin/diesel istället.
Tesla rör om på elbilsmarknaden. Rejäla prissänkningar på Model 3 och Y.
Ska bli intressant att se hur övriga tillverkare svarar på detta, om dem ens har något svar.
Kanske kommer nybilsförsäljningen i Europa domineras av Tesla den närmsta tiden?

Model Y sänktes med nästan 150.000 i Sverige.
Ja, det kommer bli spännande att se hur detta påverkar, nu är väl Lightyear 2 en bit bort?
Men det är klart att bilar som den också kommer påverka marknaden när den väl släpps.
Frågan är hur mer etablerade biltillverkare kommer reagera dem närmsta dagarna/veckorna på Teslas prissättning.

Personligen är jag väldigt kluven, står och ska beställa ny bil. Funderade på en Skoda Enyaq IV 80x, men den är ju nu dyrare än en Model Y Dual Motor. Oavsett mina känslor för Tesla, så kommer det bli svårt att motivera den extra kostnaden för en Skoda jämfört med en Tesla. Många kommer nog resonera som jag. Speciellt med tanke på det ekonomiska läget i världen och sverige där vi fortsatt har en stigande inflation och ökad ränta att vänta som följd.

Nu finns det god tillgång på Tesla Y, så jag behöver inte göra något förhastat och beställa direkt, utan har möjlighet att se hur övriga tillverkare agerar innan jag gör mitt val, som dock lutar åt just Tesla idag pga priset.
GustavE skrev:Elpriset var i min BRF, som hade fastpris, nästan försumbart i kalkylen. Runt 1 kr/kWh inklusive allt . Nu under december var det runt 4,50 kr här i SE3. Min BRF fastpris gick ut nu vid årsskiftet lagom till jag ska få min bil, trodde det var bundet längre när jag beställde bilen.
Vill inte vara sån men sälja bilen pga detta, hur tänker du att du ska åka billigare i en ICE bil? 4kw per kwh ger att bilen kostar kanske 9kr per mil. En ICE bil kostar åtminstone nånstans 0,75x19 = 14kr per mil att åka PLUS 10000kr om året i skatt. Det ger en milkostnad vid 2000mil/år på 18kr per mil mot 9kr.
Har gratis el i garaget (ingår i hyran än så länge) så hade gärna bytt vår V90CC mot en elbil med motsvarande komfort och framkomlighet. Alltså en Audi Q8 E-tron. ;-)
Med de pengarna jag får lägga mellan kanske det tar 5 år att få igen kostnaden. Å andra sida har antagligen Audin högre inbytesvärde än en bensinaren.
sewen skrev:Har gratis el i garaget (ingår i hyran än så länge) så hade gärna bytt vår V90CC mot en elbil med motsvarande komfort och framkomlighet. Alltså en Audi Q8 E-tron. ;-)
Med de pengarna jag får lägga mellan kanske det tar 5 år att få igen kostnaden. Å andra sida har antagligen Audin högre inbytesvärde än en bensinaren.
Det har den. Plus att den är minst ett pinnhål upp i komfort och utförande också. Men ska man "räkna hem" en elbil är inte en törstig Audi för en miljon förstahandsvalet ;)
  • 1
  • 349
  • 350
  • 351
  • 352
  • 353
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]