Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Berra72
Hej! Har problem med v70 -01
Bytt vevaxeltätning och vevhusventelation. Tät när vi kör den på tomgång men så fort vi flyttar bilen så pissar det ut olja från vevaxeln. Vad kan det vara för fel. Inga skador på tätningen mm, rättvänd. Bytt även oring och packning på oljepumpen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är det packboxen innanför vevaxeln? Nåt har blivit fel i monteringen är min gissning. Har fått gjort om den operationen en gång då läppen på packboxen som går mot vevaxeln blivit lite vikt. Oljade du in ringen på insidan vid montering?
av Berra72
Nu har jag rivit allt igen, kollat alla tänkbara fel. Bytt till ny packning igen. Allt funkar fint när vi kör den uppallad men så fort vi tar ner den och lägger i backen så skjuter den ut packboxen. Vad är fel???
av binkie
Berra72 skrev: tor 12 jan 2023, 21:14 Då borde den väl läcka direkt?

Är det en manuell bil? Isf rör sig ju inte vevaxeln sig axielt förren du trycker ner kopplingen (egentligen bara då axiallagret belastas)och då kan tätningen hoppa ut pga den för stora rörelsen på vevaxeln, varit med om detta fel på några v70N bensinare.
av binkie
Berra72 skrev: fre 13 jan 2023, 07:07 Den är manuell. Okej/tack.
Ta i vevaxelns remskiva och ryck fram och tillbaka, någon här med tillgång till vida kanske kan ge dig mått på hur mycket det får glappa. Helst ska det mätas med en indikatorklocka

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]