Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Under 2022 minskade jag min elförbrukning med 10,1% mot år 2021. Har sedan flera år tillbaka energieffektiviserat huset, ändå kunde jag sänka det.
Än en gång, jag har fast lågt elpris fram till och med september 2024 men gör vad jag kan för att hjälpa till.
Användarvisningsbild
av Allinug
Pressträff om förslag till ändrad lagstiftning om kärnkraften idag kl 8.00.
Användarvisningsbild
av GLIZ
EbbevonVolvo skrev:Under 2022 minskade jag min elförbrukning med 10,1% mot år 2021. Har sedan flera år tillbaka energieffektiviserat huset, ändå kunde jag sänka det.
Än en gång, jag har fast lågt elpris fram till och med september 2024 men gör vad jag kan för att hjälpa till.
Ja det gör man ju mer numera.

Släcker onödiga lampor med tanken.

Nu kan någon annan använda den elen.

BildBildBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Allinug
Ja, nu skulle man ha haft elavtal med timpris. :-D

I sommar går mitt fastprisavtal ut, så då har jag chansen att byta. Fast jag har ju alltid haft fast pris… Så beslutet känns lite svårt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Om elpriset har höga toppar när mitt fasprisavtal går ut, så kommer jag att koppla huvudbrytaren i elcentralen till ett maxpris.

Takbyte nu till våren - sommaren.
Solceller och batteri får snart en plats i detta huset. :-D
Troligen om ett år, får se hur det är med dom politiska besluten. ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
Kanske inte 100% hör hemma i denna tråd men jag kör batteri och solceller i mitt garage / verkstad 400m hemmifrån. 0 el utifrån till den byggnaden. Nu på vintern är det lite dåligt med återladdningen av batterirna ca: 200A + . Kör bara ljus med det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: ons 11 jan 2023, 20:33 Ja, nu skulle man ha haft elavtal med timpris. :-D
Undrar vad reaktionen skulle vara om andra områden hade fungerat lika dysfunktionellt som elförsörjningen. Tex:

I dag får du betalt för att åka med bussen/tåget/tunnelbanan till jobbet. 10 kr per resa du gör. Men passa på att resa ofta till jobbet denna veckan för nästa vecka kostar det 600 kr per gång du reser till jobbet.

Staten kommer dock ge dig ett akut-bidrag till bussen beroende på hur många ggr förre ägaren till huset du köpt , åkt till sitt jobb förra året, oavsett om du som ny ägare åker till jobbet eller ej i år. Synd för dig om förra ägaren mest jobbade hemifrån och spara de på jobbresorna, då kommer du spm måste åka varje dag att få mindre bidrag i februari.

Passa på att gå mycket på toaletten idag och i morgon, du får 10 kr för varje spolning, stanna gärna upp hela natten och vad på dass och spola massor för det är negativt pris. Men nästa två veckor som kommer bör du låta bli att gå på dass för varje spoling kommer kosta 150 kr per gång. Det finns också en risk att din toalett kommer kopplas bort enligt ett roterande schema.

Staten kommer ge dass-kompesation som skatteavdrag till de som borrar egen brunn och anlägger eget avlopp för att avlasta det kommunala VA systemet. Se dock upp för i nästa mandatperiod finns risk att man återigen förbjuder eget VA och kräver att du går tillbaka till utedass och kompostering

Det är väl så man kan säga att vår nuvarande elförsörjning fungerar i stora drag. När man applicerar sättet hur energipolitiken har totalt spårat ur på ett annat område så blir det ju ännu mera uppenbart hur sjukt det blitt med elområden, elproduktion, elmarknad, elbidrag, elavdrag, kärnkraft vs vindkraft osv.
  • 1
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 280

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]