Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dwe
#1526109
Halloj , har i veckan köpt en xc60. -13 d4 adw .
Det är halogenljus och nu inför fjällenresa om nån vecka så ville jag kolla höjd justeringen då det ju blir tung last , men står bilen i garaget och man vrider på justeringen så ser jag ej att ljuset höjs eller sänks ?
Kanske bara dum fråga ? Lite rättelse , blir ännu krångliga , det verkar va xenon jag har då det är aktiva kurvljus som kan väljas bort i my car menyn plus att ljusen gör en liten koll vid start . Men tumhjulet för ändring av ljushöjd ska väl inte finnas då . Bilen var en litet impulsköp så kollade inte detta så noga då 😳😀
av dwe
#1526271
Det är det som är konstigt att tumhjulet för höjdjustering finns ( för styrkan finns oxå ).😀😊
Det är xenon, bara för att va säker kollade jag orginalnimmer på hela lyktan och det är xenon . Enda förklaring jag kan tänka mig är fel montering av tumhjul vid tillverkning eller sen ändring till xenon vid beställning eller byt till xenon vid senare tillfälle. Är Volvo original lykta som sitter där
av Malmstroem
#1526300
Att Volvo satt ditt en "extra" höjdjusterings finner jag högst osannolikt, oavsett hur sent en ändring av ordern skulle gjorts.

Jag finner det mycket mer sannolikt att någon "fulkonverterat" till Xenon. Det med tanke på att det finns en justeringsratt som inte fungerar, och att det verkar som om den automatiska justeringen inte heller fungerar.

Som ägare av den bilen hade jag inte sett fram emot besiktningen. Det finns en rätt stor risk för problem där...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1526451
Malmstroem skrev: mån 09 jan 2023, 15:28 Att Volvo satt ditt en "extra" höjdjusterings finner jag högst osannolikt, oavsett hur sent en ändring av ordern skulle gjorts.

Jag finner det mycket mer sannolikt att någon "fulkonverterat" till Xenon. Det med tanke på att det finns en justeringsratt som inte fungerar, och att det verkar som om den automatiska justeringen inte heller fungerar.

Som ägare av den bilen hade jag inte sett fram emot besiktningen. Det finns en rätt stor risk för problem där...
Verkar mer sannolikt att någon bytt strömställare för strålkastarna till en med ljusviddsreglering, de kan ju gå sönder även om det är ovanligt. Om xenonljusen gör en kontroll och inställning när man startar bilen är den byggd så från fabriken, och aktiva kurvljus/ABL finns bara på bilar med xenonstrålkastare. Trådskaparen har ju lagt till den informationen.
av Malmstroem
#1526526
Naturligtvis är ovanstående möjligt. Eftersom det inte direkt är en brist på bilar med xenon, och därmed torde vara minst lika enkelt att få tag på ett korrekt strömställare så tror jag att det är mer osannolikt att någon bytt till en felaktig strömställare -- men det är naturligtvis ingenting jag kan vara säker på.

Vi ägnar oss trots allt om gissningslek. Xenon går inte ihop med ljusviddsreglering, det kan vi i alla fall vara överens om.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1526548
Jag har sett betydligt konstigare saker.
Väldigt många bilägare har väldigt lite kunskap om sin bil, skulle tro att majoriteten tänker "ljusvred som ljusvred" och klämmer dit billigast tänkbara från skroten om de får för sig att fixa själv.

Något väldigt snabbt och enkelt trådskaparen kan göra är ju att plocka loss vänster strålkastare, två metallpinnar och ett kontaktstycke, och kolla vad etiketten på strålkastaren säger.

Är den märkt 31420679 eller 31349562 och ABL är det en xenonstrålkastare med aktiva kurvljus.

Är den märkt 30763143 eller 31395466 och HAL är det halogenstrålkastare.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I […]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]