Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusjj1
Hej på er,

Någon som vet om det finns något vanligt fel gällande belysningen i bagaget? Har felsökt lite men inte kommit fram till vad som är fel än...

Bilen är en 2013 v70 D3

Gjort hittills:
Bytt lampa - hjälpte ej
Kontrollerat så att mikrobrytaren i låskista för baklucka funkar, det gör den.
Testat lampmodulen(lamphållaren i taket) i en annan v70, där funkade den.
Mätt med multimeter i kontakten, ibland fick jag 12volt, men som oftast 0,7volt. Varför är det så?
Mätt med multimeter i lamphållaren, alltid 0volt där.

All hjälp uppskattas
Användarvisningsbild
av apersson850
Kontakten i låskistan ska jorda när luckan är öppen.
Spänningsmatningen till lampan kommer från CEM. Det är samma matning till stängknappen för motordriven baklucka samt till belysning i handskfack och instegsbelysningen fram. 12 V ska alltid finnas där, när CEM satt på den.
av Marcusjj1
apersson850 skrev: sön 08 jan 2023, 10:50 Kontakten i låskistan ska jorda när luckan är öppen.
Spänningsmatningen till lampan kommer från CEM. Det är samma matning till stängknappen för motordriven baklucka samt till belysning i handskfack och instegsbelysningen fram. 12 V ska alltid finnas där, när CEM satt på den.
Tack!

Då borde man ju kunna sätta multimetern på ett stift i kontakten vid lampan, och ett stift på valfri jordpunkt på bilen för att se om det således är jordfel? Tänker jag rätt?

Har även insett att det sitter två mikrobrytare i låskistan. Så även om bilen indikerar på öppen baklucka, så sitter där en till mikrobrytare för innerbelysningen :bored:

Elbaklucka har jag tyvärr inte
Användarvisningsbild
av apersson850
Men spänningsmatningen till lampan går inte via luckan. Den kommer från CEM. Det är jordningen av lampan som går ut till luckan, genom brytaren i låset och sedan tillbaka till jord i karossen.
Det finns för övrigt tre mikrobrytare i låset. Men den som hanterar lampan i taket och stängningsknappen på elmanövrerade luckor är samma som den som talar om att luckan är stängd. Den växlar mellan det ena och det andra.
Sen finns det en som används för att dra in luckan och och för låsningen av luckan.
av Marcusjj1
apersson850 skrev: ons 11 jan 2023, 10:15 Men spänningsmatningen till lampan går inte via luckan. Den kommer från CEM. Det är jordningen av lampan som går ut till luckan, genom brytaren i låset och sedan tillbaka till jord i karossen.
Det finns för övrigt tre mikrobrytare i låset. Men den som hanterar lampan i taket och stängningsknappen på elmanövrerade luckor är samma som den som talar om att luckan är stängd. Den växlar mellan det ena och det andra.
Sen finns det en som används för att dra in luckan och och för låsningen av luckan.
Jaha, men då så. Då hänger jag med. Tack!

Då är planen att testa jorda lampan från karrosen för att se om spänningsmatningen kommer fram. Då kommer jag veta om det är jordledningen eller spänningsledningen det är fel på :-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
apersson850 skrev: ons 11 jan 2023, 10:15 Men spänningsmatningen till lampan går inte via luckan. Den kommer från CEM. Det är jordningen av lampan som går ut till luckan, genom brytaren i låset och sedan tillbaka till jord i karossen.
Jordkabeln kan ju vara skadad.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Beror ju på var man ansluter minusledaren på multimetern. På ett stift el. likn. i luckan som ska vara anslutet till jord, och själva kabeln är skadad? Då kommer väl multimetern visa väldigt varierande spänning?

Bara en tanke, så man inte missar något i felsökningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har samma problem! Finns det mer än en st microbrytare i låskistan ? Så fort jag öppnar luckan så tänds indikeringen på instrumentbrädan men inte lampan i bagaget.

Kommer inge ström fram till lampan, den sitter ju dessutom i taket och inte i luckan så kabelbrott vid luckan är det inte. Eller menar ni att CEM ger 12 volt till lampan och den sedan ska jordas via microbrytaren i låskistan på luckan :-o

.. kan det ”sticka ut” utanför?[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]