Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: tis 10 jan 2023, 12:58
fjohan82 skrev:Någon som vet när Tesla började leverera Model X Plaid här i Sverige? Trodde inte att det hade kommit igång än.
Såg en idag här i Stockholm för första gången...
För några veckor sedan började de
Aha så pass, tack.
Model X plaid må ha relativt lågt vindmotstånd, men lär verkligen inte vinna en 'skönhetstävling'.. Och kal/'ful' inuti tycker jag, ala Tesla.. Men bra dragvikt och extrem prestanda (bortsett från räckvidden, som jag inte tycker är särskilt imponerande med tanke på priset)..
VolvoB20 skrev:Vilket knas....

https://www.nwt.se/2023/01/06/saftigt-s ... r-per-mil/
Det är ett räkneexempel som inte stämmer i något normalfall. Det är en person som förbrukat extremt hög effekt under en kort period och sedan tagit den avgiften och delat den med den momentana förbrukningen. Vi har liknande i Göteborg och det kan i mitt fall bli runt 200-250kr för hela månaden.

/Thomas
Malmstroem skrev: ons 11 jan 2023, 09:07 Varför är det knas?

Om du någon gång måste ladda bilen när ”alla andra” också tar ut maximalt från elnätet så ser jag få problem med att det blir dyrt.

Alla andra alternativ torde vara sämre.
Om man betalar extra för att ha en större huvudsäkring, och betalar för strömmen man använder så kan man ju tycka att man redan betalat 2 gånger både elen och för den större huvudsäkringen och inte ska behöva betala en 3e gång igen.
Vi får ha olika uppfattning där. Huvudsäkringen betalar du för att kunna förbruka mycket. Om du gör det större delen av tiden kan jag se att det är lämpligt med en kostnad för att förbruka hög effekt. Speciellt om du väljer att förbruka mycket när "alla andra" också gör det.

Elnätet är inte dimensionerat för alla ska kunna utnyttja max för vad har uppsäkrat (i mitt fall 25A). Om nu fler och fler utnyttjar mer effekt finns det två huvudsakliga alternativ. Antingen byggs elnätet ut eller så används någon mekanism för att sprida förbrukningen över tid. Där är pris ett lämpligt styrmedel. Speciellt som det i fallet du refererar till lett till lägre fast kostnad för uppkopplingen.

Alternativet är ännu större utbyggnad av elnätet. Det kommer att bli ännu dyrare för alla inblandade.
Då skulle man ju egentligen behöva ett dubbelt timpris för alla elkunder, DVS

-Man betalar per timme för vad elproduktionen kostar (Spotpris)

-Man betala per timme vad elöverföringen kostar (dyrt per timme om tex flera i kvarteret väljer att ladda sina elbilar på natten när spotpriset är lågt)

Det borde ju vara enkelt att fixa när man ändå ska hålla koll på förbrukningen per timme för varje kund.
Huvudsäkringens kostnad är olika landet över. Här i Göteborg kostar allt upp till 63A lika mycket. Kostnaden för toppeffekt innebär att man kanske inte drar på elbilsladdningen på 11kW i onödan bara för att man kan utan kanske ställer ned till det man verkligen behöver.

/Thomas
  • 1
  • 348
  • 349
  • 350
  • 351
  • 352
  • 445
Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]

Renoverad differential till Volvo AWD. Passar f&o[…]