Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andrefrom
Hej
Har nyligen fått min nya Volvo V60 T6 Recharge,
den med nya batteriet på 18.8kWh. Jag undrar vad ni har för laddtider på era?
Enligt uppgifter på hemsidan ska man kunna ladda från 0-100% på 3h med en 3-fas laddare. När jag laddar hemma på min laddare 3-fas 11kw så tar laddningen över 6h och med medföljande 1-fas laddare över 8h. Är detta rimligt?
Sen en annan fråga efter fulladdat batteri så står det räckvidd 56km. Borde det inte stå 91km som det påstås att den ”kan” ta sig innan jag börjat köra? Sen om jag inte tar mig den sträckan är en annan sak. 😃
Dela gärna med er utav era erfarenheter
av perhall
1. 3 t gäller MY24, om du beställer en ny nu. MY23 har inte så snabb laddning.
2. Angivelsen anpassas efter körstil, vinter m m. Så i vår kan det säkert stå 73 km, men knappast 91. Tanken är att det ska va realistiskt. Precis som räckviddsmätaren i en fossibil.
Användarvisningsbild
av Zanders
Skulle säga att angiven räckvidd har mer att göra med hur mycket kräm du faktiskt fått i batteriet vid laddning. Kallt batteri så laddar den inte fullt även fast mätaren säger fullt. Vet att någon länkade siffrorna för ett tag sen och när det är runt 0 så vill jag minnas att den knappt laddar mer än 60%.
Användarvisningsbild
av Perra83
I somras sa min över 80km men just nu när jag tittar säger appen 54km. Kallt väder då drar det rätt mycket mer.
När jag laddar från tomt till fullt säger laddaren lite drygt 16kWh. Ska väl va 14,4 plus lite förluster.
av Puggento
perhall skrev: fre 06 jan 2023, 00:12 1. 3 t gäller MY24, om du beställer en ny nu. MY23 har inte så snabb laddning.
2. Angivelsen anpassas efter körstil, vinter m m. Så i vår kan det säkert stå 73 km, men knappast 91. Tanken är att det ska va realistiskt. Precis som räckviddsmätaren i en fossibil.
Stämmer verkligen det? Har en my2023 Core. Kom till jobbet vid lunchtid med 4% kvar i batteriet. Koppla på laddning. Åkte hem runt 15:30. Hade då 86% i batteriet. Varit inkopplad i ca 3h. Laddarna på jobbet är 3-fas.
av tojt
Det tar ca 5 timmar med 3.6KWh som är vad en MY23 laddar som max med, om du har en laddare som ger det eller mer. Laddkurvan är rätt platt fram till 98-99% så du kan räkna med runt 20% per timme.
av perhall
Puggento skrev:
perhall skrev: fre 06 jan 2023, 00:12 1. 3 t gäller MY24, om du beställer en ny nu. MY23 har inte så snabb laddning.
Stämmer verkligen det? Har en my2023 Core. Kom till jobbet vid lunchtid med 4% kvar i batteriet. Koppla på laddning. Åkte hem runt 15:30. Hade då 86% i batteriet. Varit inkopplad i ca 3h. Laddarna på jobbet är 3-fas.
Att MY24 har snabbare laddning och att det är det som anges på Volvos webb då beställningar av MY23 inte kan göras längre stämmer. De exakta laddtiderna har jag inte koll på... och varierar med en massa omständigheter
av Felix1801
perhall skrev:1. 3 t gäller MY24, om du beställer en ny nu. MY23 har inte så snabb laddning.
10 mil,
av Mrpandy
Idag när jag körde hade vi 74 km på vår. Tror det bästa vi har fått ut är 85 km. Helt klart så laddar den bättre när man har kört batteriet hem ifrån jobbet 25 km i stället för om man kör några korta sträckor.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]