Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matis1995
Hej,
Har ett skumt fel med min v60 D3 2012.
Bytte förra sommaren (2021) skivor och belägg fram. Fick efter ca 100 mil kraftiga vibrationer som verkstan sa att det var för att skivorna slagit sig. Detta tog dom på garanti. Denna procedur upprepades ca 5 gånger innan jag i somras köpte skivor och belägg från en annan sida, bättre märke. Dom tipsade även om att hjullager kan vara dåligt om det slår sig mycket. Blev byta av båda hjullager fram då missljud kunde höras svagt från ena fram, och nya klossar och skivor. Verkstaden kontrollerade även oken, men sa att de löper fint.

Nu när vinter däcken har kommit på så ser jag att höger fram är täckt av broms damm/skit, medan resterande är rena.
Jag får även vibration I ratten ibland, som försvinner efter ett tag.

Tror ni att det kan vara så att det ena oket inte är helt okej? Hör inga missljud när jag kör. Tips på vad man kan testa/kontrollera uppskattas!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Känn efter om den fälgen som är extra sotig av bromsdamm är varmare än den på motsatt sida, efter att du har kört med bilen.
av JcN
Med största sannolikhet har du ett bromsok som behöver bytas. Var samma problem på våran V50 -12. Hjulet rullade fint, lätt vibration i ratt vid viss hastighet och skivan slog sig. Efter byte av bromoken (byter alltid båda samtidigt för att få så jämn bromsverkan som möjligt) skivor och belägg har problemet inte återkommit.
Märk väl också att Volvo inte har byte av bromsvätska som rekommenderad service. Bromsvätska är hydroskopisk och med tiden tar kål på bromsoken innifrån.

En annan teori kan vara att själva bromsslangen börjat svälla och på så vis inte kan släppa tillbaka bromsvätskan i systemet efter du slutat bromsa men har själv aldrig vart med om det.

// Jonas
av JcN
Jonas_latt skrev:Du behöver inte byta båda oken som JCN skrev

Inte vanligt att man byter båda.
Inte vanligt nej men vad är billigast? Två ok nu eller ett ok och ytterligare en uppsättning skivor och belägg om ett år när oket du inte bytte också kärvar och skivan slår sig, igen..?
Bara en tanke att ha med sig :)

// Jonas
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns inget som talar för att det andra oket på samma axel skall gå sönder i närtid, det kan fungera utan problem i 10-20 år till, eller börja kärva i morgon, ingen vet. I min bok finns det ingen anledning att man skall byta ut ett väl fungerande ok.
av JcN
MartinS skrev:Det finns inget som talar för att det andra oket på samma axel skall gå sönder i närtid, det kan fungera utan problem i 10-20 år till, eller börja kärva i morgon, ingen vet. I min bok finns det ingen anledning att man skall byta ut ett väl fungerande ok.
”Det finns inget som talar för att..” - Förutom 11 år gamla ok och bedömt lika gammal bromsvätska som talar för att det kan börja kärva?

Alltså, du bekräftar det jag skrev/gav som input i frågan med - ”..eller börja kärva imorgon, ingen vet” - eller så händer det om ett år eller två år.

Till TS: Du gör såklart vad du anser vara rätt enligt dig och plånboken för stunden.

// Jonas
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]