NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonjo
Hej! Jag har ett märkligt problem med min V50 2.0 D powerrshift 2010.

I vintras har den varit svårstartad och dog helt i mitten på december och batteri byttes ut till ett helt nytt Varta. Efter att batteriet byttes ut har jag kört mycket, och två dagar efter jag fick det nya batteriet så körde jag över 90 mil och morgonen därpå var bilen svårstartad i -5 grader. Fick bara igång efter jag haft i motorvärmare i 30 min.

Servade den för 5 dagar sedan och startproblem har bara fortsatt och nådde nu kulmen av problem i fredags den 6 januari. Efter ha varit ute och kört i 1 timme så försöker jag starta bilen efter 3 timmar i bitande kyla, men startmotorn bara smattrar. Vilket då tyder på batteriproblem, men jag laddar sedan batteriet över natten (i varmgarage) och får grön signal av laddaren och elen i bilen funkar bra, men startmotorn smattrar fortfarande.

Summering:
Svårstartad i kyla
Helt nytt batteri den 15 december, långa körningar efter det.
Startmotorn smattrar trots att batteriet har laddats upp.

Kan det vara startmotorn, dåliga kopplingar eller kan ett helt nytt batteri bli defekt direkt?

Allt gott
Vad är symptomen som gör att du tror att det är ett el-relaterat fel?
Orkar inte startmotorn dra runt motorn som den skall?
Är alla grova kablar runt batteri och startmotor hela och ärgfria?
Sitter polskorna fast?
Vad laddar generatorn?
Hur många volt har du på batteriet vid startögonblicket?
Har du Ohm-mätt glödstiften?
Har du ström fram till glödstiften?

Hur långt har bilen gått?

Många frågor och även om du inte har svaret på alla så kan det nog leda oss en bit mot svaret om du har svaret på några :-)
@kvillebäck, Hej och tack för frågorna.

Bilen har gått 18.000 mil.
Startmotorn bara knattrar/smattrar som ett autmatgevär, den går dvs inte runt utan processen fastnar i solenoiden om jag förstått det rätt.
Alla kablar är kollade och är OK.
Vi har tyvärr inte kunnat mäta upp Volt och Ohm.

Fick dessutom hjälp igår med att starta med ett externt batteri med bra kraft, dessvärre smattrade startmotorn bara ändå och min bilkunniga vän sa att startmotorn nog kuggat i "fel". Det blir hur som helst att ta bilen till verkstad i veckan då mekanikern som gjorde servicen tidigare misstänkte att startmotorn är defekt på något sätt då han upplevde ett missljud från den.

Allt gott
Smatter från startmotorn brukar betyda dåligt med ström eller dålig startmotor.
Dåligt med ström kollar man lätt genom att använda så många förbrukare man kan och se om ljuset blir svagare. (Enklaste amatörkollen)
Startmotor är svårare att testa men man kan ju alltid prova att rulla eller bogsera igång den. Det bevisar ju inte så mycket men man kan i alla fall mäta att generator laddar när
Jag tror du har en bra mekaniker och lyssna på hans råd och följ dom så löser nog det mesta sig.

Lycka till!
Yes, därav misstänkte vi svagt/dåligt batteri till en början, men trots att det laddats upp och trots att vi prövat köra med startkablar från två andra fräscha batterier låter startmotorn likadant. Därav känns det som att sannolikheten är större att det är just defekt startmotor.

Vi prövade dessutom att knacka på solenoiden när vi provstartade, men det gav inget resultat, samt så är den automat så vi kan inte rulla igång den. Så jag lägger min förhoppning till verkstan. Tack för svaren hur som helst :-)

Allt gott!
Be mekanikern kolla relä 14 fram i boxen i motorutrymmet. En del har haft problem med det när startmotorn inte vill, det relät ger strömmen till solenoiden. Har för mig det skall finnas ett indentiskt relä som man kan flytta över.
dieselputte skrev: tis 10 jan 2023, 19:54 Be mekanikern kolla relä 14 fram i boxen i motorutrymmet. En del har haft problem med det när startmotorn inte vill, det relät ger strömmen till solenoiden. Har för mig det skall finnas ett indentiskt relä som man kan flytta över.
Men om startmotorn smattrar så borde ju 50 matningen till stsrtmotorn vara ok?
Rätt så vanligt att startmotorerna på just 2.0 D ger upp. De skär på lagret och man märker att den går tyngre sen brukar lagret gå sönder helt och hela axeln drevet slår fram och tillbaka. Ta lös startmotorn och känn på axeln.
binkie skrev: Men om startmotorn smattrar så borde ju 50 matningen till stsrtmotorn vara ok?
Rätt så vanligt att startmotorerna på just 2.0 D ger upp. De skär på lagret och man märker att den går tyngre sen brukar lagret gå sönder helt och hela axeln drevet slår fram och tillbaka. Ta lös startmotorn och känn på axeln.
Jag nämnde att kolla även det för att kunna undvika ett onödigt startmotorbyte. Visst , det är ju mycket som pekar på startmotorn så jag tror nog det slutar med ett byte. Har sett nåt klipp på en dålig startmotor där det slår gnistor ur höljet. 12V har du ju alltid "live" från batteriet, matningen till solenoiden kan ju vara dålig via reläet. (Det reläet styrs i sin tur av tändningslåset som brukar balla ur, där då jord till reläets spole inte blir tillräcklig).
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]