Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!
Har haft ett halvkasst batteri en längre tid och nu när det blev kallt dog det gamla batteriet, så jag köpte ett nytt och bytte och bilen var igång igen, så pass att till och med start/stopp funktionen funkade igen vilket den inte gjort med gamla dåliga batteriet.

Bilen funkade utmärkt i ca 3v, sedan slocknade ena halvljuset, och ett par dagar senare startade den inte alls, endast ett klick från vad jag tror är startmotorn är det jag hör. Vet inte om detta hör ihop på något vis och det är något enkelt fel som ett säkringsbyte eller liknande, eller om det är lika bra att försöka få bilen ivägkörd till närmaste verkstad.

Har verkligen tummen mitt i handen vad det gäller bilar, så någon avancerad felsökning kommer inte på tal :-)
V60 från -14.
Har kikat på volvos egna manual för batteribyte bara för att säkerställa att det inte ska behövas några fler åtgärder än att bara byta batteriet. "Batteri kan bytas utan att åka till verkstad".
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... eri---byte

Brännaren körde jag en gång och det tänker jag att ett helt nytt batteri borde klara? Körde ca 1,5mil efter det.
Om det fungerade hyfsat med det gamla batteriet så bör det inte bli sämre med ett nytt. Därmed borde körmönster och värmare inte vara orsaken till problemet.

Det ger tjuvström eller dålig laddning som huvudmisstänkta. Det nya batteriet kan i teorin vara dåligt, men det är rätt osannolikt.

Första steget bör vara att ladda batteriet. Då ska bilen gå att starta. Mät sedan spänningen när generatorn laddar. Det kan vara lite "besvärligt" då bilen är tillräckligt ny för att ha BMS som gör att batteriet bara laddas när BMS tycker det ska laddas. Många felkodläsare kan också läsa av batterispänning (laddningsspänning).

Är laddningen av batteriet OK så drar bilen troligen tjuvström någonstans. Det kontrolleras genom att mäta strömmen ut ur batteriet när bilen är avslagen. Ta bort säkringar tills du hittar den krets som drar för mycket. Sedan fortsätter du felsökningen.

Om ovanstående låter för komplicerat -- ring en bärgare och låt en verkstad fixa det.
Har testat startkablar vid två tillfällen och fortfarande inte ens en hostning från motorn. Även utan startkablar startar belysning och all elektronik invändigt. Värmaren går att köra.
Om det är att den tjuvdrar ström så borde batteriet vara heldött och inget av ovan borde funka? Eller? Tänker att den borde försöka göra en uppstart åtminstone.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]