Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: sön 08 jan 2023, 19:02 Det är avtalen som är skrivna så att de ska leverera en viss mängd el till ett givet pris. Därför kör de på för fullt även när ingen vill ha strömmen och priset är negativt.

Det är kunden/beställaren som får stå för förlusten. Inte vindkraftägaren.

Annars hade man så klart justerat vinkeln på bladen så effekten minskat.
En slags subvention med andra ord?
Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev:En slags subvention med andra ord?
Jag har läst (i denna tråd?) att vinkraftsägarna 2021 (?) "kompenserades" med 22 000,000,000 kr. Dom får alltså betalt när det blåser, men dom får även betalt (kompensation) när det inte blåser. Även när det blåser för mycket kan dom inte producera, men får antagligen "kompensation" för det också. Inte alls konstigt att vissa vill bygga vindkraftverk. Staten betalar ju vare sig dom producerar eller ej
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: sön 08 jan 2023, 19:02 Det är avtalen som är skrivna så att de ska leverera en viss mängd el till ett givet pris. Därför kör de på för fullt även när ingen vill ha strömmen och priset är negativt.

Det är kunden/beställaren som får stå för förlusten. Inte vindkraftägaren.

Annars hade man så klart justerat vinkeln på bladen så effekten minskat.
Det som kanske skulle vara önskvärt (för att inte drabba satsningar på energislag som aldrig har gratis insatsråvara) är att avtalen skulle ställa krav på att de inte skulle få släppa ut elen på nätet ifall det är minusel. Jag antar att det är OK att ställa krav på att de ska ge en viss leverans, men den leveransen ska också ge samhällsnytta.

Jag tänkte inte på lösningar för frekvensstyrning där man ställer bladet och låter energin gå till spillo, utan mer på lösningar för vad en grupp vindsnurror skulle kunna göra för frekvensstyrning i ett system. T ex om 20 vindsnurror krävs för att leverera max vid god efterfrågan, så kunde man vid lägre efterfrågan men goda vindar styra så att bara 5 vindsnurror levererar in på elnätet och resten t ex producerar vätgas. Vätgas skulle vara till nytta för fossilfri produktion av stål eller för fossilfria transporter.

Jag trodde faktiskt att Tyskland var inne på det spåret med satsningarna på vindkraft och sitt gasberoende. Men nu verkar de forsätta med fossilgas med 15-årigt avtal med Qatar.
Användarvisningsbild
av Cotag
Allinug skrev:T ex om 20 vindsnurror krävs för att leverera max vid god efterfrågan, så kunde man vid lägre efterfrågan men goda vindar styra så att bara 5 vindsnurror levererar in på elnätet och resten t ex producerar vätgas.
Det är bra att du nu verkar vara inne på spåret att oplanerbara energislag själv måste börja bära kostnaderna för att bli planerbara.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tror inte att några energislag kan anses vara planerbara i sig om de inte samtidigt kan vara flexibla. :-) Det blir spännande att se hur kärnkraften ska bli mer flexibel. Det kanske SMR:erna klarar bättre än dagens kärnkraft.
Användarvisningsbild
av StefanN
Har ni fått några elräkningar än? Jag tyckte det inte vart så blodigt som alla sa. 5150:- inkl allt (rörligt) för en villa med direktverkande el i SE3 får man inte gnälla på.
Användarvisningsbild
av Steffe3
1600 ca (rörligt), 100m² lägenhet där värme och varmvatten ingår. Minskat förbrukningen med 46% mot förra året, så det kunde ha varit värre :P
Senast redigerad av 1 Steffe3, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StefanN
Fick in 1.7 kwh idag, låg runt 280-300w den tiden solen va uppe och jag gissar att det va viss överproduktion runt 11-12. Igår drog huset 21 kwh så det är nästan 10% av förbrukningen.
  • 1
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • 280

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud