Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en XC70 MY16 med keyless nyckel.

Funktionen med att det bara går att låsa eller låsa upp när nyckeln är nära fungerar, bilen varnar också om bilen är igång och man går iväg med nyckeln.

Oftast när bilen är låst och nyckeln är för långt ifrån när man försöker öppna en dörr händer inget. Bildörren är bara låst och inget larm går.

Men titt som tätt, tillräckligt ofta för att det sker regelbundet när barnen springer fram till bilen för att öppna och man själv inte hunnit fram går det att öppna bildörren samtidigt som larmet går igång.

Är det tänkt att det ska fungera så, är det någon inställning man kan ändra eller är det något fel?

Jag tycker själv att det vore tryggare om larmet går och dörren INTE GÅR UPP om man rycker i handtaget när bilen är låst. Skulle en tjuv göra så skulle han hinna ta alla värdesaker och springa därifrån innan man är där. Vad spelar det då för roll att larmet går om dörren ändå öppnas bara av att man använder handtaget?
Tänker det är låskista/or som bråkar? Har samma symptom på våran XC70-16. Ibland låser den inte förardörren helt, man kan se att ”lilla pinnen” inte är lika långt ner i dörrsidan som de övriga. Detta med låskistor verkar vara en välkänd problematik som avhjälps genom byte.

Jag får väl ta tag i det framåt våren..

// Jonas
Det har bara hänt när nyckeln är i närheten. Kanske att samma sak skulle hända helt utan nyckel, vet faktiskt inte, men det har hittills bara hänt när den som har nyckel är påväg mot bilen.

Avståndet är kanske 2-3 meter från bilen, oftast gående mot den.

Senast det hände måste nyckeln varit precis på gränsen till att kännas av. Ett av barnen öppnade en passagerardörr samtidigt som jag sträckte mig mot dörrhandtaget, så larmet hann gå igång i en halv sekund innan det stängdes av när jag öppnade min dörr. Men var jag stod ”borde” nyckeln ha känts av redan när barnet öppnade dörren då jag stod bredvid bilen påväg att öppna.

Sen för att låsa använder vi nästa alltid låsknapp på dörrhandtaget och tar att speglarna fälls in som indikation att dörrarna blir låsta. Så har ingen aning hur ”låspinnarna” är positionerade, men de sticker upp 5-10 mm när bilen är låst korrekt och det inte går att öppna utan nyckel.
Du får väl placera nyckeln väl utom "hörhåll" och gå och provdra i dörrarna för att kolla om den verkligen låser. Annars kan det ju mycket väl vara trög låskista. Det är ett problem som plågar alla Ford-derivat från den tiden, tydligen.
Jag testade på min egen bil. Det räcker att sträcka ut ena armen med nyckeln i handen från bilen, och så sträcka ut den andra till dörrhandtaget och dra i det. Då kan jag inte öppna när bilen är låst.
Nyckeln är väl sisådär en och en halv meter från bilen då.
Såhär ser det ut när bilen är låst. ”Lilla pinnen” i förardörren dras inte ner i dörrsidan. Den andra bilden visar passagerardörren. Jag kan öppna förardörren och larmet kommer ljuda.

// Jonas
Bilagor
C2FE33AB-C787-476C-A59E-EF90BCBFA494.jpeg
C2FE33AB-C787-476C-A59E-EF90BCBFA494.jpeg (2.7 MiB) Visad 931 gånger
7F29D5CA-A982-4758-B14E-307B05921073.jpeg
7F29D5CA-A982-4758-B14E-307B05921073.jpeg (2.88 MiB) Visad 931 gånger
Prova att låsa med fönstret öppet. Tryck ner pinnen manuellt. Testa om du kan öppna utan nyckeln.
Går inte det är du helt säker på att det är låskistan som inte låser ordentligt. Frågan är då om det är själva låset eller någon kabel på väg dit.
apersson850 skrev: tis 17 jan 2023, 11:57 Prova att låsa med fönstret öppet. Tryck ner pinnen manuellt. Testa om du kan öppna utan nyckeln.
Går inte det är du helt säker på att det är låskistan som inte låser ordentligt. Frågan är då om det är själva låset eller någon kabel på väg dit.
Bra förslag, ska jag prova.

// Jonas

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]