NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
När det är kallt ute verkar så läcker det ut spolarvätska under bilen höger fram. Framför hjulet.
Minns jag inte fel så kan det hända även sommartid. Men det händer väldigt sällan. Mestadels när jag har fyllt på fullt.

Nu har jag inte undersökt saken då det är svårt att se.
Men gissar att man kan trycksätta spolarvätkebehållaren för att se vart det läcker/sprutar?

Någon som har en idé utifrån bilderna?
Finns det något vanligt ställe det läcker från?
Jag tänker att det kan vara någon slang eller koppling som går till högtryckspolningen för strålkastarna då dessa fastnar sommartid i utfällt läge så att säga så att man manuellt får trycka tillbaka dem. Inget motstånd när man trycker ner dem. Ett stort motstånd om man tar tag i täcklocket för att dra upp dem. Fjädrande. Men inte alltid. Men mestadels.

Bifogar ett par bilder.
20211225_155227.jpg
20211225_155227.jpg (102.72 KiB) Visad 1230 gånger
20211225_155357.jpg
20211225_155357.jpg (181 KiB) Visad 1230 gånger
20211225_155412.jpg
20211225_155412.jpg (251.35 KiB) Visad 1230 gånger
Inte fått till detta ännu.. svårt att felsöka.
Frågan är om det är någon av de två slangarna? Antingen slangen mellan strålkastarmunstyckena eller slangen från tanken till munstyckeslangen.
Eller någon av kopplingarna där. Eller själva munstycket/rengöraren.

Är det svårt att komma åt slangarna mellan munstyckena där? Kommer man åt underifrån efter man plockat loss hasplåten? Eller måste man loss med stötfångaren och slangarna sitter på framsidan? Det finns ju en video på en gubbe som byter munstycke på sin S40 och där verkar han ju komma åt slangen genom att lossa lite på stötfångarhöljet där på hörnet..

Jag skulle ha fått gjort en ordentlig felsökning så gott det går. Problemet är ju att felet verkar ju bara uppstå när det är kallt och efter användning.
På sommaren har det ju som lagat sig självt.

Kanske kan jag plocka loss innerskärmen och hasplåten sedan aktivera strålkastarsprutet och lysa med en lampa och kolla vad som händer..
Känner inte för att plocka loss stötfångaren.
Jo, ett tvåmannajobb då den skall lyftas av. Bland annat.
Sen sitter det extraljus, dimljus och sånt som är ivägen och sitter lite illa till.

Så frågan är hur det sitter. Kanske får höra mig för med bildemonteringarna de har säkert koll.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]