Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m71533
Har en v60 D4 - 14 som vi ägt i strax över 3 år.

Förra våren började kupefläkten bete sig konstigt. Kom ett sorts brummande ljud från den. En dag när vi startade bilen var den plötsligt helt död.
Provade att ändra varvtal, körde framrutevärme m.m. men inget hände.
Plötsligt under resan "hostade" den igång igen. Lät lite som att den plågade sig och gick lite upp och ner i varvtal som att den gick trögt. Hela tiden på maxfläkt på reglagen.
Så här höll den på, vissa dagar heldöd och inga tecken på liv. Vissa dagar hostade den igång och kunde ibland gå som vanligt utan missljud, för att sedan dö 5 minuter senare och hosta igång igen en stund senare.

Efter ett par månader och en offert på ca 15000 (utan att ha gjort något) så försvann problemet och den fungerade helt sin vanligt igen.
Under sommaren uppstod samma problem ett par gånger vid olika tillfällen men annars fungerat felfritt.

Nu har det börjat hända igen för någon vecka sedan.

Någon som har varit med om liknande?

Tror vi på kupefläkt eller fläktmotstånd?
Fläktmotståndet borde vara mer permanent fel, men tycker inte heller att det är typiskt för fläkten?

Några tips för en inte så händig?

Mvh Mattias
av binkie
Du kan börja med att lossa på plasten till torkardiket, ta lös clipsen och vik upp den, du behöver inte lossa på torkararmarna. Känn på fläkten och se så inget främmande föremål hamnat i fläkten. Är fläkten död så pröva knacka eller snurra på den med något verktyg, startar den då så vet du att fläkten är kass. Fläktmotstånden på dessa bilar brukar antingen funka eller inte. Går sönder på två olika sätt, antingen går inte fläkten alls eller så går den på max fastän bilen är avstängd.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är väl relativt vanligt att man byter fläkt på dessa. Nästan så man kan anta att att det är den då tänker jag. Bra info där "binkie" om Fläktmotståndet :)

@binkie, Är det inte så med att ju längre man kör med en halvkass fläkt desto större chans att bränna motståndet? Eller är det kanske bara motorn som får jobba hårdare?

Min har kvittrat mycket lätt vid när man startar bilen men det försvinner rätt snabbt, oftast. Kanske håller i sig upp till 5 min om det är kallt ute så man är lite vaksam på den. Inget man gärna ger sig på att byta heller för att det är ett kul jobb heller tyvärr annars hade jag bytt den i förebyggande nu. Smörjde upp fläkten med CRC Dry Lube + PTFE i november så får väl se om det håller i sig viewtopic.php?f=88&t=71440&p=1517735&hilit=crc#p1517735
av binkie
Micce1980 skrev: tor 05 jan 2023, 15:52 Är väl relativt vanligt att man byter fläkt på dessa. Nästan så man kan anta att att det är den då tänker jag. Bra info där "binkie" om Fläktmotståndet :)

@binkie, Är det inte så med att ju längre man kör med en halvkass fläkt desto större chans att bränna motståndet? Eller är det kanske bara motorn som får jobba hårdare?

Min har kvittrat mycket lätt vid när man startar bilen men det försvinner rätt snabbt, oftast. Kanske håller i sig upp till 5 min om det är kallt ute så man är lite vaksam på den. Inget man gärna ger sig på att byta heller för att det är ett kul jobb heller tyvärr annars hade jag bytt den i förebyggande nu. Smörjde upp fläkten med CRC Dry Lube + PTFE i november så får väl se om det håller i sig viewtopic.php?f=88&t=71440&p=1517735&hilit=crc#p1517735
På bilar, oftast äldre, där det är ett riktigt motstånd som "brände" bort effekten till fläkten så resulterade oftast en trög fläkt att motståndet också gick sönder men det är inget "riktigt" motstånd på v70 2 och xc60, v60 etc. Det är signalstyrt från klimatanläggningen, har för mig att den styr fläkten via en PWM signal men kan ha helt fel om detta, har lånat ut min dator med vida annars hade jag kunnat kolla exakt hur funktionen är.

Får för mig att dessa moderna "fläktmotstånd" inte är lika känsliga för att fläkten går tungt.

Min fläkt har kvittrat i snart 10 000 mil utan problem :P
Användarvisningsbild
av Micce1980
@binkie, Bra info där, tack. Ja det är inte värre än såhär och då är det ok. Frågan är om det finns annat att smörja med, eller om man ska ta en koll i diket igen och se efter vart det tar i. Om det ens går eller om marginalerna är så pass små
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]