Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hrj

Min V90 -21 har börjat med att vinkla ner vänster backspegel när man låser upp och öppnar en dörr alternativt bara när man låser upp.
Har försökt programmera om nyckel och de två minnesknapparna men det hjälper inte.

Det händer inte alltid men dom dagar det händer så händer det ofta.

Får använda minnesknsppen varje för att flytta spegelglaset till rätt position.

Har ni några tips på vad man kan prova eller kanske tom vart med om samma sak och vet vad som är fel?

Tack.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
binkie skrev:Har du skrivskyddat din profil? Om inte det hjälper så pröva ta bort alla profilkopplingar till nycklarna och kör utan att nyckel kopplade profiler och se om det uppstår då.
Profilen är skyddad så att inga ändringar görs av misstag.

Hur tar jag bort profilen till nyckeln? Aldrig tänkt på det innan. Men skulle egentligen kunna prova att använda nyckeln, badnyckeln eller något? Borde bli samma då dom aldrig är använda.

timebandit skrev: fre 06 jan 2023, 18:35
binkie skrev:Har du skrivskyddat din profil? Om inte det hjälper så pröva ta bort alla profilkopplingar till nycklarna och kör utan att nyckel kopplade profiler och se om det uppstår då.
Profilen är skyddad så att inga ändringar görs av misstag.

Hur tar jag bort profilen till nyckeln? Aldrig tänkt på det innan. Men skulle egentligen kunna prova att använda nyckeln, badnyckeln eller något? Borde bli samma då dom aldrig är använda.

Kolla Inställningar - System - Förarprofiler - Redigera profil
Stämde bra. Nyckel bortkopplad från profilen.

Nästa steg kanske är att prova fabriksåterstölla det som går?

Det hjälpte inte att koppla bort profilen från nyckeln tyvärr. Provar att ta med mig en annan nyckel istället då.

binkie skrev:Pröva det annars kanske en fabriksåterställning hjälper. Har det alltid varit såhär för dig eller när började spegeln bli konstig? Blev det efter någon uppgradering av mjukvaran?
Det började runt November/December när det blev minusgrader tror jag.
Bilen har inte vart inne på snart 12 månader så den skall ju in på service snart men det är väldigt störande att till 50% av gångerna behöva använda minnes knappen för att justera tillbaka.

Ganska säker att nervinklingen sker när dörr öppnas, inte vid upplåsning men skall göra lite tester på detta för jag gissar att teknikern inte kommer hitta något som vanligt...

Provar använda Care Key nyckeln och hjälper inte detta så fabriksåterställer jag allt jag hittar utom VOC :)

Provat med annan nyckel, hjälper inte alls.

Provade lite men det verkar som att spegeln ändrar sig när man öppnar dörr och inte när man låser upp.
Dessutom, stänger jag och låser igen och låser upp och öppnar sig, så ändrar sig spegeln igen lite åt olika håll så det är ingen fast position som spegeln verkar gå till. Skitskumt!
Dessutom händer om man öppnar bakdörr eller bagage... Hmm

Börjar ju kännas mer och mer som en bug, försök filma det så teknikern verkligen förstår problemet. Det verkar ju vara lätt för dig att trigga problemet, du kan inte minnas att du gjorde någon ändring nånstans när det skedde eller liknande? Kör du med att speglarna fäller in sig vid låsning?

Kanske pröva göra bilen strömlös i ca 10 minuter
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]