Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SR02
Har någon hör året runt däck på sin V90 eller tidigare använt såna?
Hittar inga recensioner på just Volvos med året runt däck, bilhandlaren jag tänkte köpa en beg V90 från utger enbart året runt däck som redan sitter på bilen, dom är relativt nya (däcken) men tänkte hur bra är dom? Har hört att dom slits mycket mer och har sämre grepp (det är ju endå friktionsdäck o inte dubb..).
Skulle det vart bättre att fixa sommar och vinterdäck eller funkar året runt däcken i några månader?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Har ingen erfarenhet av Recharge däcken, valde andra fälgar till sommarhjulen och ”riktiga” vinterhjul när jag beställde XC90.
Enligt Volvo’ s sida så rekommenderas nedan vid vinterväglag med snö och is.
Bilagor
5A232A6D-1996-47AE-ABAE-582AF95C4C02.png
5A232A6D-1996-47AE-ABAE-582AF95C4C02.png (3.21 MiB) Visad 1159 gånger
Användarvisningsbild
av ShogunX
Jag röstar för en uppsättning sommar- och en annan vinterdäck. Finns en relativt nystartad tråd i en annan del av forumet som behandlar ämnet under många inlägg.

viewtopic.php?f=46&t=171718
av III
Håller med ovanstående. Ännu har ingen lyckats tillverka däck som fungerar bra både på sommaren och vintern.
av SR02
Skulle dom överleva vintern eller sommaren bäst? Tänker kanske kan ha dom under vintern och fixa andra till sommaren så jag inte sliter på dessa i onödan (ifall dom nu skulle vart acceptabla och fungerande under vintern).
av III
SR02 skrev: fre 06 jan 2023, 01:31 Skulle dom överleva vintern eller sommaren bäst? Tänker kanske kan ha dom under vintern och fixa andra till sommaren så jag inte sliter på dessa i onödan (ifall dom nu skulle vart acceptabla och fungerande under vintern).
Som vinterdäck, nej.
av perhall
Jag skulle tänka tvärtom, skulle hellre använda åretruntdäck sommar än vinter. Dels för att det inte är så varmt på sommaren i Sverige, dels eftersom man har större marginaler.
Kontinentala friktionsdäck funkar hyfsat när det är 15-20 grader men katastrof när det blir 35-40. Har fått såna på en hyrbil i Österrike en gång sommartid. På motsvarande sätt är åretruntdäcken ok i 15-20 grader...
Alla däck klarar vissa variationer i klimat men eftersom marginalerna är mycket mindre vintertid skulle jag köpa riktiga vinterdäck (nordisk friktion eller dubb) och sen kanske köra på åretruntdäcken sommartid tills de är utslitna och sen köpa riktiga sommardäck.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vet vi vad just denna handlare definierar som året-runt-däck?
För vissa är vanliga dubbfria däck just detta, så en tolkning av detta bör vägas in.
Sen blir man ju nyfiken på vad däcken är från för tillverkare, vilken modell etc.
Är det en auktoriserad Volvohandlare som säljer bilen?
av 20FJan
Sämre året runt är nog inte sant, är säkert några veckor höst och vår som de är bättre. Sommartid är det också gott om kalla dagar och nätter där de bör prestera åtminstone lika bra som sommardäck.
FJärrstarta hybridbilar?

Japp. Dock tycker jag elvärmaren fungerat v&a[…]

Jo precis.. Finns det inga företag som kan l[…]

Värt att notera, senare modeller av XC40/EX40[…]

Renoveringssatser bromsok XC70 2015

Renoveringssats fram: 30671544 Bak verkar det bara[…]