- tor 05 jan 2023, 20:55
HCP skrev: ↑tor 05 jan 2023, 20:45Kollade upp de gamla precis, står på nätet att de inte passar Volvo s40, däremot passar de till C30 och V70. KonstigtHobbymekarn2 skrev: ↑tor 05 jan 2023, 19:54Skojjade lite, men +0.5 är över spec. Har för mig dessa motorer vill ha 1.2/1.3mm, som dina nya har. Rätta mig om jag har fel, drog den ur minnet så inte 100% faktaHCP skrev: ↑tor 05 jan 2023, 16:13 I tändstiftsvärlden är 0.5mm en gammal husvagn i våra måttJasså! Vad beror det på? Tror du att det hade hjälpt att trycka ner stiften till ~0,5 mm?![]()
![]()
Men jag tänker såhär, mina gamla stift lär ju inte har varit nere på 0,5 mm, och sen över natten hoppat upp till 2 mm… så det känns som att det isåfall är vajsing på något annat![]()
![]()
Större avstånd är egentligen bättre i syfte för att tända cylindern, men det kräver också mer av tändsystemet och de är anpassade efter ett visst mått på olika motorer - för stort gap visade sig i trögstart för dig.
Jag skulle inte oroa mig så mycket just nu, låt det gå några dagar med några kallstarter och se hur den uppträder.
Slitage eller möjligen fel stift tidigare, du kan kolla upp specifikationerna på de som satt i om numren på dem är läsbara.
- By KalleJ